شناسهٔ خبر: 67300963 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یافته محققان نروژی؛

عدم ارتباط مصرف ماهی در دوران بارداری با آرتریت در نوجوانان

تحقیقات جدید نشان می دهد که خوردن ماهی در دوران بارداری به نظر نمی رسد خطر ابتلا به آرتریت در نوجوانان را در آینده افزایش دهد، به خصوص اگر ماهی ها سالمون، قزل آلا یا ساردین روغنی باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، دکتر «ویلد اورلین داستول»، محقق ارشد این مطالعه از بیمارستان دانشگاه اسلو در نروژ، گفت: «ما نمی‌توانیم زنان باردار را از مصرف ماهی صرفاً بر اساس این مطالعه در رابطه با خطر آرتریت در فرزندان منع کنیم، به‌ویژه با توجه به تحقیقات دیگر که تأثیرات مثبت رژیم غذایی دریایی را برجسته می‌کنند.».

محققان نروژی خاطرنشان کردند که این یافته‌ها برخلاف مطالعه سوئدی در سال ۲۰۱۹ است که نشان می‌دهد خطر ابتلاء به آرتریت نوجوانان در بین کودکانی که مادرانشان حداقل یک بار در هفته در طول بارداری ماهی می‌خوردند، تا پنج برابر افزایش می‌یابد.

برای مطالعه جدید، آنها بیش از ۷۳۸۰۰ زن نروژی را که بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ باردار بودند، دنبال کردند.

رژیم غذایی این زنان در نیمه اول بارداری مورد بررسی قرار گرفت. به گفته محققان، میانگین کل مصرف ماهی در هفته ۲۱۸ گرم بود.

محققان خاطرنشان کردند که هیچ ارتباط واضحی بین آرتریت نوجوانان و مصرف انواع ماهی یا مصرف ماهی‌های روغنی مشاهده نشد.

با این حال، محققان ارتباط ضعیف‌تری بین آرتریت نوجوانان و مصرف زیاد ماهی‌های کم چرب یا نیمه چرب مانند تیلاپیا یا ماهی کاد پیدا کردند.

داستول گفت: «زمانی که مصرف مادر از ۲۵۲ گرم ماهی کم چرب یا نیمه چرب در هفته در مقایسه با مصرف کم بیشتر شد، احتمال ابتلاء به آرتریت در نوجوانان افزایش یافت.»

مطالعه قبلی سوئدی همچنین حدس می‌زد که افزایش خطر ابتلاء به آرتریت نوجوانان می‌تواند ناشی از افزایش قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین موجود در غذاهای دریایی باشد.

اما مطالعه جدید نروژی هیچ ارتباطی بین قرار گرفتن در معرض جیوه در رژیم غذایی ناشی از مصرف ماهی و خطر بعدی ابتلاء به آرتریت در نوجوانان نشان نداد.

نظر شما