شناسهٔ خبر: 67299628 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

چرا مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری در تلویزیون چنگی به دل نمی زند؟

مناظرات و تکرار مسیرهایی که دیگر جذابیتی ندارد

واقعیت امر این است که اساس و ماهیت شکل گیری مناظرات را می توان به دو بخش ساختاری تقسیم و تفکیک کرد.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی: واقعیت امر این است که اساس و ماهیت شکل گیری مناظرات را می توان به دو بخش ساختاری تقسیم و تفکیک کرد؛ ۱- شناخت عمومی از نامزدها و معرفی آنها به همراه برنامه هایشان به مردم ۲- انگیزه بخشی جهت افزایش مشارکت.

به گزارش بولتن نیوز، حال سوال این است که به چه میزانی به این دو بخش مطرح شده از سوی نامزدها در دو مناظره گذشته پاسخ داده شده است؟

حقیقتاً شکل و روند انجام مناظرات هنوز نتوانسته است مخاطبان و رای دهندگان را مجذوب کند و آنها را مجاب کرده و پای تلویزیون بنشاند چه برسد به انگیزه سازی جهت مشارکت. دلیل این موضوع نیزشامل مواردی چون سردرگمی نامزدها در ارائه برنامه ها، تکرار مسیرهایی که پیش تر در دوره های قبلی طی شده است، فقدان یک گفتمان تازه نفس و امیدبخش، عدم وجود رویکردهای کاریزماتیک یا فقدان یک کاراکتر نو ظهور، محافظه کاری های غلیظ و بیش از حدی با نام اخلاق و به نام رعایت پروتکل های انتخاباتی و ... همه موجب شده تا تنور مناظرات برای مخاطبان گرم نگردد و در زمینه های جذب آنها آنگونه که در ادوار گذشته صورت می گرفت موفق نباشند.

نکته مهم دیگر در رابطه با مناظرات تکرار رویه های سیاسی در کالبد افراد دیگر می باشد. این بدان معناست که فرد تازه نفس ورای رفتار مسبوق انتخاباتی، هیچ ایده تازه و بدیعی حتی پیرو جریانی که آن را نمایندگی می کند، ندارد. همه این عوامل موجب شده تا مخاطبان مناظرات بعد از هر مناظره با این پرسش از خود روبرو گردند که نتیجه و ماحصل اخلاقی، سیاسی و اجتماعی و حتی جریانی چند ساعت مناظره میان نامزدهای ریاست چه بوده است؟ پرسشی که همه ما پس از این مناظره ها با آن روبرو بوده ایم.

از این رو به نظر می رسد نامزدهای ریاست جمهوری باید در چند مناظره باقیمانده با تغییر رویکردها، با متد و روش دیگری وارد میدان مناظره گردند و این به معنای عدم پایبندی به اصول و تعهدات اخلاقیِ انتخاباتی نیست بلکه ناظر بر آن نیز می باشد. در واقع آنچه شامل زمینه های جذاب نمودن مناظرات و پررنگ کردن انتخابات خواهد شد ارائه مسیرهای تازه در قالب طرح برنامه های ملموس در بخش های مختلف از سوی نامزدها از یکسو و صداقت و روراستی در سخن گفتن با مردم از سوی دیگر می باشد.

نظر شما