شناسهٔ خبر: 67298336 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

حملات اسرائیل به بخش مخابراتی چه تاثیری بر وضعیت انسانی غزه داشته است؟

صاحب‌خبر -

شفقنا-اولین باری که اشغالگران شبکه ارتباطات مخابراتی را در نوار غزه قطع کردند در اوخر اکتبر 2023 میلادی بود اما این اقدام طی 9 ماه حملات مستمر اسرائیلی‌ها بیش از 15 بار تکرار شده است؛ قطع شبکه ارتباطی بر بخش‌های مختلف از جمله بخش بهداشت، دفاع مدنی و پلیس و معیشت مردم تاثیرگذار بوده است. علاوه بر این، ارتش رژیم صهیونیستی برج‌های مسکونی و ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای را که دکل‌های ارتباطی بر روی آن قرار داشت را بمباران کرده است.

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، طی مدتی که ارتباطات و شبکه تلفن همراه قطع بوده است، تیم‌های پزشکی و دفاع مدنی به شیوه‌ای بسیار ابتدایی فعالیت می‌کردند، علاوه بر این، ارتباط و تماس فلسطینی‌ها با یکدیگر برای اطمینان از سلامتی نزدیکان‌شان ناممکن بوده است.

بر اساس برآوردهای شرکت مخابرات فلسطین «پالتل»، ارقام اولیه خسارات وارده در نتیجه بمباران و حملات مستمر اسرائیل برای نهمین ماه متوالی بیش از 100 میلیون دلار برآورد می‌شود همچنین شبکه‌های تلفن همراه در برخی نقاط تقریباً فلج شده‌اند و اختلالات به 90 درصد رسیده است.

در حال حاضر شبکه تلفن همراه این شرکت تنها با 30 درصد ظرفیت کار می‌کند و بخش‌هایی از شبکه وجود دارد که علت اختلال آن مشخص نیست در نتیجه تخریب و یا نقص و نیاز به تعمیرات است. از نظر شبکه‌های اینترنتی، شرکت مخابرات تخمین می‌زند که تخریب بین 70 تا 80 درصد برج‌ها و خطوط ارتباطی را تحت تأثیر قرار داده است، در حالی که این شرکت تقریباً 21 نفر از کارکنان خود را از دست داده از جمله دو نفر که حین انجام وظیفه به شهادت رسیدند.

شرکت مخابرات فلسطین «پالتل» تخمین می‌زند که در صورت توقف جنگ، حداقل به 3 سال زمان نیاز دارد تا وضعیت شبکه مخابراتی را به قبل از جنگ اسرائیل علیه غزه در اکتبر 2023 میلادی بازگرداند.

حمله به شبکه مخابرات برای ممانعت از پوشش رسانه‌های تحولات غزه

در همین ارتباط، «حسام ابو دان»، روزنامه‌نگار و مالک یک شرکت رسانه‌ای فلسطینی در غزه، به العربی الجدید گفت: «از دست دادن خدمات ارتباطی و مخابراتی یکی از پیچیده‌ترین تجربیات در طول کار ما است چرا که اینترنت بخش اساسی از فعالیت ماست به ویژه در زمان جنگ ها و دوران تشدید تنش‌ها به طوری خبرنگاران تلاش می‌کنند برای جمع آوری اطلاعات به مناطق تنش بروند. »

به گفته ابودان، آسیب شدید به شبکه‌های مخابراتی و قطع کامل ارتباطات در مقاطعی دشوارتر از روزهای عادی می‌شود و بر پوشش تحولات و انعکاس آن به مردم جهان تاثیر منفی می‌گذارد.

دشواری در انتقال مجروحین به دلیل اختلال در شبکه مخابراتی

«نبال فرسخ»، سخنگوی هلال احمر فلسطین نیز به العربی الجدید گفت: قطع شدن خدمات ارتباطی در جریان این تجاوز با تمام جنگ های قبلی که نوار طی سال های گذشته شاهد آن بوده است، متفاوت بوده است.

وی افزود: به دلیل تکرار سناریوی قطعی ارتباطات در چندین منطقه، اکیپ‌های هلال احمر در ارائه خدمات آمبولانس با مشکلات زیادی مواجه بودند که این امر باعث تاخیر در رسیدن آمبولانس ها به مجروحان و مصدومان می‌شود.

فرسخ اظهار داشت: تیم‌های امدادی مجبور شده‌اند راهکارهای جایگزین موقتی در پیش بگیرند مانند استقرار اکیپ‌ها و وسایل نقلیه در بیمارستان‌ها و مناطق مشخص تا به هنگام انتقال مجروحان توسط غیرنظامیان یا رویت دود و صدای انفجار به سمت منطقه مورد نظر حرکت کنند.

خسارت وارده به بخش مخابرات غزه

«اسماعیل الثوابته»، مدیرکل دفتر اطلاع‌رسانی دولتی غزه به العربی الجدید گفت: اشغالگران بیش از 700 هزار متر از شبکه اینترنت و برق نوار غزه را با هدف ایجاد اختلال کامل و به تعطیلی کشاندن فعالیت تیم‌های امدادی، امنیتی و دولتی هدف گرفتند.

الثوابته اظهار داشت: هدف اسرائیل از این حملات علاوه بر تبدیل نوار غزه به مکانی غیرقابل زندگی، تلاش برای ممانعت از انتقال و انعکاس جنایت‌های وحشیانه‌اش در نوار غزه به جهان بوده است.

متن این خبر در العربی الجدید

نظر شما