شناسهٔ خبر: 67298258 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

توسعه هوش مصنوعی با فیلتر اینترنت و منع آیفون؟

آیا بهتر نیست شورای عالی انقلاب فرهنگی قبل از هر اقدامی درباره هوش مصنوعی، در فکر پایان دادن به ممنوعیت ورود آیفون و تهیه اینترنت عادی باشد؟ اینترنتی مثل همه کشورهای جهان (البته به استثنای چین و کره شمالی ) که مردم بدون کُشتی گرفتن با فیلترشکن ها، از اینترنت عادی، باز و پرسرعت لذت ببرند.

صاحب‌خبر -

عصرایران ؛ رضا غبیشاوی - به تازگی اعلام شد که با هدف توسعه و تقویت استفاده از هوش مصنوعی در ایران، تاسیس سازمان ملی هوش مصنوعی و شورای راهبری هوش مصنوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. 

در خبر منتشر شده در سایت ریاست جمهوری آمده است:

"با موافقت اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران و همچنین تشکیل شورای راهبری هوش مصنوعی به تصویب رسید. در سند ملی هوش مصنوعی مقرر شده است که جمهوری اسلامی ایران در افقی 10 ساله در جمع 10 کشور پیشروی جهان در این حوزه قرار گیرد. براساس مصوبه امروز شورایعالی انقلاب فرهنگی به منظور راهبری، هماهنگی و نظارت بر سند ملی هوش مصنوعی، شورای راهبری، متشکل از وزرا و روسای دستگاه‌های ذیربط و همچنین تعدادی از اشخاص حقیقی تشکیل خواهد شد. همچنین سازمان ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک سازمان مستقل زیر نظر رئیس جمهور تأسیس و اساسنامه این سازمان نیز ظرف مدت 3 ماه به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید".

البته از هر اقدامی در راستای توسعه ارتباطات و استفاده از فناوری های نو به ویژه هوش مصنوعی باید استقبال کرد اما سوال اینجاست: چگونه با وجود فیلتر حجم گسترده ای از وب سایت های مهم و پربازدید جهان، می توان از توسعه هوش مصنوعی سخن گفت؟
در حال حاضر اکثر پربازدیدترین سایت ها و تقریبا همه شبکه های اجتماعی و پیام رسان پربازدید جهان در ایران فیلتر هستند و قابل دسترس نیستند. 

از فیس بوک و توییتر تا تلگرام و واتس اپ و از اینستاگرام تا یوتیوب و تیک تاک که مهمترین، پربازدیدترین و تاثیرگذارترین شبکه های اجتماعی و پیام ها رسان ها در جهان به شمار می آیند همگی در ایران فیلتر هستند. این موضوع هم اسباب تعجب وشگفتی است. حتی شبکه های اجتماعی و پیام رسان هایی که هنوز در ایران تعداد اعضای چندانی ندارند و رواج پیدا نکرده اند هم فیلتر شده اند. احتمالا برای اینکه نتوانند با اقبال عمومی و عضو گیری عمومی روبه رو شوند.

سایت های مهمی که فیلتر نیستند مثل گوگل هم تعداد مهمی از زیرمجموعه های آن یا از طرف ایران فیلتر شده اند یا از مبدا برای ایرانی ها مسدود شده اند. از جمله هوش مصنوعی گوگل (Gemini). 

به تازگی هم میان شرکت اپل و openAI یکی از غول های هوش مصنوعی جهان توافقی صورت گرفت تا در گوشی های جدید اپل (آیفون)، از این هوش مصنوعی استفاده شود. نکته شگفت انگیز اینکه ورود جدیدترین مدل های گوشی ایفون موجود جهان یعنی آیفون 14 و 15 به ایران ممنوع شده است. چرا؟ نمی دانیم. تا چه زمان؟ نمی دانیم.

این یعنی احتمال بسیار در مدل های آینده آیفون که از ChatGPT در آن استفاده خواهد شد ورود این مدل گوشی ها هم در ایران ممنوع خواهد بود. با این ممنوعیت ها و فیلترها چگونه می توان از توسعه هوش مصنوعی صحبت کرد؟

اینترنت در ایران در سایه فیلترینگ حداکثری و سرعت و کیفیت پایین، به یک زجر تبدیل شده است. زجری که فیلترشکن های مختلف، نشانه های آن هستند. اینکه با ورود به ایران ناگهان باید با اینترنت باز خداحافظی کنیم و با کلیک بر فیلترشکن های مختلف،‌ جنگ با اینترنت بسته را شروع کنیم.

آیا این جز این است که در برابر توسعه هوش مصنوعی در جهان، ما تنها باید نظاره گر و تماشاچی باشیم؟ ایا جز این است که تا چند سال آینده،‌ هوش مصنوعی جهان را با تغییرات بزرگی روبه رو خواهد کرد و ما همچنان اندر خم فیلترینگ های خنده دار باقی می مانیم؟
به راستی حرکت در مسیر توسعه هوش مصنوعی چگونه با فیلترینگ، امکان پذیر است؟

سوال واقعی اینجاست چگونه با وجود فیلترینگ حداکثری، با وجود سرعت و کیفیت پایین اینترنت، چگونه با منع ورود جدیدترین گوشی های موبایل، می توان از هوش مصنوعی سخن گفت؟ آیا صحبت درباره شورایعالی هوش مصنوعی و تاسیس هوش مصنوعی چیزی جز نقض قرض نیست؟ با کدام اینترنت به دنبال توسعه هوش مصنوعی هستیم؟ با وجود فیلترینگ حداکثری، آیا اصلا می توان به هوش مصنوعی فکر کرد؟

آیا بهتر نیست شورای عالی انقلاب فرهنگی قبل از هر اقدامی درباره هوش مصنوعی، در فکر پایان دادن به ممنوعیت ورود آیفون و تهیه اینترنت عادی باشد؟ اینترنتی مثل همه کشورهای جهان (البته به استثنای چین و کره شمالی ) که مردم بدون کُشتی گرفتن با فیلترشکن ها، از اینترنت عادی، باز و پرسرعت لذت ببرند.
    

نظر شما