شناسهٔ خبر: 67298168 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

کوشکی در گفت‌وگو با مهر:

مناظرات در اختیار نامزدها رها شده است

یک کارشناس سیاسی گفت: این مناظرات اجرا ندارد و برنامه در اختیار نامزدها رها شده است.

صاحب‌خبر -

صادق کوشکی کارشناس سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص مناظرات تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری، گفت: شکل و نحوه برگزاری مناظره غلط است. زمان خیلی طولانی است و نزدیک به ۴ ساعت طول می‌کشد و همین طولانی بودن باعث می‌شود که بسیاری از مخاطبان برای دیدن مناظره رغبت نکنند، یا عده‌ای همان وسط کار خسته می‌شوند. لذا بسیاری از کسانی که باید ببینند، نمی‌توانند ببینند.

وی افزود: نکته دوم این است که این مناظرات اجرا ندارد و برنامه مناظرات در اختیار نامزدها رها شده است و در واقع مجری صرفاً وقت‌نگهدار است. اگر سوالی مطرح می‌شود نامزدها الزامی نمی‌بینند که به آن سوال پاسخ دهند. نتیجه آن این است که یک بی‌نظمی و هرج و مرج حاکم است و صرفاً زمان‌ها کنترل می‌شود.

این کارشناس سیاسی گفت: وقتی به این شکل مجری ندارد و هدایت نمی‌شود، ما شاهد هستیم نامزدها بارها عبارت‌هایی را تکرار می‌کنند که در مناظره قبلی تکرار کردند و این تکراری بودن حرف‌های نامزدها که اکثرشان به آن مشکل دچار هستند، خیلی بیش از حد خسته کننده است. مخاطب متوجه این می‌شود که ظاهراً نامزدها به تکرار افتادند و حس می‌کند که وقتش تلف می‌شود و حرف‌هایی می‌شنود که در مناظره قبلی شنیده است.

وی افزود: نحوه برگزاری مناظره باعث می‌شود بخش بزرگی از مخاطبان متوجه نامزدی که برنامه داشته باشد، نشوند. در هیچ جای دنیا ۶ نفر را نمی‌گذارند که با یکدیگر هرچه خواستند بگویند.

کوشکی تصریح کرد: برخی از این نامزدها منافع ملی و امنیت ملی را زیر سوال می‌برند و صحبت‌های برخی از نامزدها مردم را به شدت ناامید می‌کند. این حرف‌هایی که از بعضی از نامزدها می‌شنویم را سال‌ها است که از شبکه‌های معاند و لندنی شنیدیم. ناامیدکننده‌ترین اطلاعات که خیلی از آنها نیز غلط است، ظرف دو شب مداوم از سوی برخی از نامزدها می‌شنویم.

وی افزود: انتخابات قرار است که یک شور و شوق مثبت در کشور ایجاد کند و این نحوه برگزاری مناظره و این سخنانی که برخی از نامزدها مطرح می‌کنند، ضد مشارکت است و تأییدکننده همه دروغ‌های رسانه‌های دشمن است. برخی از نامزدهای محترم گویا مسابقه گذاشتن که هرچه می‌توانند بد بگویند.

کوشکی گفت: مهم‌ترین نکته من این است نحوه برگزاری مناظره باعث می‌شود که مناظره به جای امیدبخشی و تشویق به مشارکت و کمک به انتخاب مردم، منجر به سیاه‌نمایی، تخریب امید و مهر تأیید بر دروغ‌های رسانه‌های لندنی شود. وقتی که مناظره هدایت شده و با اجرا باشد، نامزدها مجبورند به جای حرف‌های تکراری و ناامید کننده برنامه دهند.

وی در پایان گفت: در این مناظرات اگر نامزدی برنامه داشته باشد، بازنده است چون قالب این مناظره امکان ارائه برنامه به کسی نمی‌دهد و این قالب برای تک جمله‌هایی که معلوم نیست، سند و مدرک آن چگونه و از کجا است، طراحی شده است.

نظر شما