شناسهٔ خبر: 67297701 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

چگونه کریپتو بر انتخابات امریکا سایه انداخت؟

بیداری سیاسی صنعت کریپتو و حجم نقدینگی در این صنعت در حال حاضر بر مسابقات پرمخاطب در سراسر ایالات متحده تأثیر گذاشته است.

صاحب‌خبر -

 رایان سلکیس، مدیر شرکت داده‌های کریپتویی مساری می‌گوید که ماه گذشته دعوت‌نامه‌ای از دونالد ترامپ دریافت کرده است. ظاهراً ترامپ از او خواسته که به صحنه انتخاباتی وارد شود. سلکیس، یکی از چند صد شرکت‌کننده در رویدادی بود که در آن از مجموعه ان‌اف‌تی‌های ترامپ رونمایی شد. سلیکس در این مراسم گفت: «۵۰ میلیون امریکایی رمزارز دارند. این تعداد چشمگیری برای رأی‌دهندگان محسوب می‌شود.»

 این پیام به یک نکته مهم سیاسی در دنیای کریپتو تبدیل شده است؛ زیرا این صنعت تلاش می‌کند و خود را به‌عنوان یک نیروی قدرتمند در چرخه انتخابات ۲۰۲۴ معرفی کند. سه شرکت بزرگ کریپتویی برای تأمین مالی گروهی از کمیته‌های اقدامات سیاسی بزرگ به هم متحد شده‌اند و حدود ۱۵۰ میلیون دلار برای انتخاب نامزدهای طرف‌دار رمزارز در رقابت‌های کنگره، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. سخنگوی این گروه‌ها گفت که این کمیته‌ها قصد شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارند. بااین‌حال مدیران ارشد کریپتویی سعی کرده‌اند این صنعت را پشت سر ترامپ بسیج کنند، او هم متقابلاً با تمجید از ارزهای دیجیتال و میزبانی مدیران در رویداد خود به حمایت آنها پاسخ داده است.

 بسیاری از حامیان کریپتو، انتخابات ۲۰۲۴ را یک لحظه مهم می‌دانند. پس از سقوط یک‌سری از شرکت‌های کریپتویی در دو سال گذشته، دولت بایدن دست به سرکوب تهاجمی این صنعت زد و شکایت‌ها و اتهامات جنایی علیه برخی از چهره‌های برجسته این صنعت مطرح کرد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار در حال پیگیری مواردی است که می‌تواند به انحلال صنعت کریپتو در ایالات متحده منجر شود.

 برد گارلینگ هاوس، مدیر اجرایی ریپل، یک شرکت کریپتویی که سال‌ها با دولت فدرال درگیر بوده است، گفت: «انتخابات ۲۰۲۴ تأثیرگذارترین انتخابات در تاریخ کریپتو خواهد بود. یک فناوری به یک موضوع سیاسی حزبی تبدیل شده است.»

 گارلینگ هاوس، سلکیس و سایر مدیران استدلال کرده‌اند که «رأی‌دهندگان رمزارزی» می‌توانند بر نتیجه انتخابات تأثیر بگذارند. آنها اغلب به یک نظرسنجی که به سفارش صرافی رمزارز کوین‌بیس انجام شده است، استناد می‌کنند که نشان می‌دهد ۵۲ میلیون آمریکایی صاحب ارزهای دیجیتال هستند (فدرال رزرو تخمین می‌زند که کل این جمعیت ۷ درصد از جمعیت بزرگسال ایالات متحده را تشکیل می‌دهد؛ تقریباً معادل ۱۸ میلیون نفر.)

 اما علاقه مفروض رأی‌دهندگان به ارزهای دیجیتال ممکن است اهمیت کمتری نسبت به جنگ کمپین این صنعت داشته باشد. ریپل، کوین‌بیس و شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر اندرسن هوروویتز هر کدام حدود ۵۰ میلیون دلار رمزارز به کمیته‌های سیاسی اهدا کرده‌اند. کمیته‌ها قصد دارند این سرمایه را در چندین مسابقه رقابتی سنا خرج کنند. در ماه مارس بزرگ‌ترین کمیته سیاسی، فرشیک، حدود ۱۰ میلیون دلار برای تبلیغات حمله علیه نماینده کیتی پورتر، یک نامزد دموکرات در انتخابات مقدماتی سنای کالیفرنیا که با سناتور الیزابت وارن، منتقد قدیمی ارزهای دیجیتال متحد بود، هزینه کرد. خانم پورتر مسابقه را باخت.

 دنیس کلهر، رئیس بترمارکتس، یک گروه حامی اصلاحات مالی، می‌گوید: «یک صنعت نسبتاً کوچک به معنای واقعی کلمه تلاش می‌کند تا سیاستمداران کافی را به خود جذب کند تا دستور کار عمومی را به نفع خود تغییر دهد. این کار بسیار نفس‌گیری است.»

 منابع عظیم این صنعت، مجموعه‌ای از موضوعات را به محل گفتگو در مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری تبدیل کرده است. رابرت اف کندی جونیور، کاندیدای مستقل ریاست‌جمهوری، اولین حضور رسمی کمپین انتخاباتی خود را در یک رویداد بیت‌کوین در میامی انجام داد و در چندین کنفرانس صنعتی شرکت کرد و گاهی اوقات هم جلسات جمع‌آوری سرمایه را با مدیران ثروتمند برگزار می‌کند.

 رئیس‌جمهور بایدن به دلیل شکایت‌های متعدد علیه شرکت‌های کریپتویی توسط رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، گری جنسلر، به‌عنوان یک ضد کریپتویی شناخته می‌شود. بااین‌حال، حامیانی مانند سرمایه‌گذار مارک کوبان از کمپین او می‌خواهند که با جامعه ارزهای دیجیتال آشتی کند. کوبان در ایمیلی گفت که کمپین از این پیام استقبال کرده است. در هفته‌های اخیر، مقامات بایدن با کوین بیس و ریپل تماس گرفته‌اند و از آنها خواسته‌اند درباره سیاست‌های ارزهای دیجیتال بحث کنند.

 بااین‌حال، به نظر می‌رسد که بسیاری از فعالان صنعت کریپتو طرف‌دار ترامپ هستند. با اینکه ترامپ قبلاً گفته بود که از نظر او کریپتو کلاهبرداری است و این صنعت را مورد انتقاد قرار داده بود، در ماه گذشته چندین بار از کریپتو حمایت کرد و قول داد به سرکوب نظارتی پایان دهد.

 به نظر می‌رسد صنعت کریپتو و بازیگران آن به بخش مهمی از انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده تبدیل شده‌اند. شاید تا چندی پیش رئیسان جمهور و کاندیدان ریاست‌جمهوری بدون فکر و بی‌محابا اقدامات نظارتی را بر این صنعت اعمال می‌کردند و به‌راحتی کریپتو را به باد انتقاد می‌گرفتند. اما حالا با افزایش روزافزون دارندگان کریپتو و محبوبیت این کلاس دارایی، سیاستمداران نمی‌توانند چشم خود را بر آن بپوشند و برای جلب نظر مردم و صنعتگران می‌بایست حمایت خود را حداقل در ظاهر از این صنعت نشان دهند. این نقطه‌ای است که فناوری و سیاست با هم تلاقی پیدا می‌کنند و هیچ‌کس نمی‌تواند منکر آن شود.

 

نظر شما