شناسهٔ خبر: 67296456 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌آنالایز | لینک خبر

عدم دسترسی برخی بیمه‌ها به نسخه الکترونیکی

صاحب‌خبر -

مدیرکل بیمه سلامت قم گفت: به بیمه‌های تکمیلی دسترسی به بیمه‌های سلامت داده شده است، که برخی از آن‌ها استفاده می‌کنند و برخی دیگر بخاطر نبود زیر ساخت‌های لازم خود استفاده نمی‌کنند.
عباس فتحی در گفت‌وگو با تسنیم در قم، با اشاره به وظایف سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: سازمان بیمه سلامت عهده‌دار آن است که تمام افراد جامعه را تحت پوشش بیمه قرار دهد. مردم در بخش‌های مختلفی زیرپوشش بیمه‌ هستند ازجمله: تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح، سازمان بیمه سلامت و دیگر بیمه‌ها.

فتحی گفت: ما 4 صندوق در سازمان بیمه سلامت داریم. صندوق کارکنان دولت، صندوق روستاییان، عشایر و ساکنین شهرهای زیر 20هزار نفر و صندوق سایر اقشار شامل افرادی که حق بیمه آن‌ها از طرف دولت و یا سازمان آن‌ها پرداخت می‌شود. مانند مددجویان بهزیستی، کمیته امداد، دانشجویان و ایثارگران که از کارمندان دولت نیستند.

مدیر کل بیمه سلامت استان‌ قم بیان کرد: یک صندوق دیگر هم داریم بنام صندوق بیمه سلامت همگانی ایرانیان که شامل افرادی می‌شود که زیرپوشش هیچگونه بیمه‌ای نیستند. در این صندوق حق بیمه بر اساس دهک‌بندی سازمان هدفمندی یارانه گرفته می‌شود.

وی عنوان کرد: افرادی که در دهک‌های 1 تا 5 قرار دارند به طور رایگان بیمه می‌شوند. افرادی که در دهک‌های بالاتر قرار می‌گیرند، شامل تخفیف می‌شوند؛ برای مثال دهک شش 20درصد، دهک هفت 30درصد، دهک هشت 40درصد، دهک نه 50درصد از حق بیمه را پرداخت می‌کنند. ولی دهک 10 باید تمام حق بیمه را پرداخت کند که‌ این مبلغ در سال 1403 یک میلیون و نهصد و سی و هشت هزار تومان است.

فتحی تصریح کرد: شرایط برای افرادی که می‌خواهند بیمه شوند به این صورت است که، از طریق اینترنت در سامانه‌ی شهروندی بیمه سلامت مراجعه و خود را بیمه می‌کنند. همانطور که گفته شد افرادی که از دهک 1 تا 5 هستند تحت پوشش بیمه سلامت رایگان قرار دارند، فقط به جهت تکمیل و اصلاح اطلاعات خود به این سامانه مراجعه کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان‌ قم گفت: سازمان برای استقبال افراد در زیرپوشش بیمه قرار گرفتن تسهیلاتی در نظر گرفته است. در پرداخت حق بیمه در صورتی که افراد ناتوان در پرداخت باشند می‌توانند مبلغ را در اقساط 3ماهه و 4قسط در یک سال پرداخت کنند. 

وی افزود: در یک روش دیگر افراد برای استعلام وضعیت بیمه خود می‌توانند، با شماره‌گیری کد دستوری # 1666 * این اقدام را انجام دهند. حتی بیمه شده‌گان تأمین اجتماعی هم می‌توانند از این کد دستوری استفاده کنند.

فتحی گفت: خدماتی که به بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی داده می‌شود همانند خدماتی است که به سایر بیمه شدگان ارائه می‌شود است و هیچ تفاوتی ندارد. در خدمات سرپایی 70درصد و در خدمات بستری 90درصد از هزینه‌ها توسط سازمان بیمه سلامت ایران، بر اساس تعرفه‌ی دولتی پرداخت می‌شود.

مدیر کل بیمه سلامت استان‌ قم بیان کرد: سازمان برای افرادی که دهک‌های 1 تا 3 هستند هزینه‌های بستری را رایگان قرار داده است؛ و همچنین برای درمان اطفال زیر 7سال در مراکز دولتی به غیر از هزینه‌ی نسخه داویی باقی خدمات رایگان است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مهم سازمان بیمه سلامت تبدیل نسخه نویسی دستی به نسخه الکترونیکی بود که در دولت سیزدهم تاکنون‌ 100درصد اجرایی شده است. به بیمه‌های تکمیلی دسترسی به بیمه‌های سلامت داده شده است، که برخی از آن‌ها استفاده می‌کنند و برخی دیگر بخاطر نبود زیر ساخت‌های لازم خود استفاده نمی‌کنند.

فتحی در پاسخ به این سوال که چرا گاهی در نسخه الکترونیکی وقفه ایجاد می‌شود عنوان کرد: بخشی از این وقفه‌های نسخه الکترونیکی مربوط به سامانه‌ بیمه سلامت بود که درحال حاظر رفع شده است؛ و بخشی مربوط به مشکل اینترنت مراکز است که معمولا وقفه‌ی موقت است.

مدیر کل بیمه سلامت استان‌ قم در پاسخ به سوالی درخصوص کاهش هزینه‌ها و افزایش تعهدات سازمان گفت: در مبحث کاهش هزینه‌ها این اختیار در دست سازمان نیست. ولی در مورد افزایش تعهدات، سازمان بیمه سلامت هرساله پیگیر افزایش تعهدات نسبت به سال قبل است.

فتحی با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده در استان قم تصریح کرد: در طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده شهری برای استفاده بیمه‌شده‌ها از خدمات درمانی بخش دولتی با 94 پزشک خانواده قرارداد انعقاد کردیم و بیش از 100 هزار نفر در قم تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه در استان قم 600 هزار نفر زیرپوشش بیمه سلامت هستند اظهار داشت: 200 هزار نفر از مردم قم که در دهک‌های یک تا پنج قرار دارند در دولت شهید رئیسی به‌صورت رایگان بیمه شدند.

برچسب‌ها:

نظر شما