شناسهٔ خبر: 67295632 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مردم باید در تعیین سرنوشت خود فعالانه شرکت کنند

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه موضوع انتخابات بسیار مهم است، گفت: آمدن پای صندوق رای لازم است، اما کافی نیست و انتخاب فرد اصلح آن را تکمیل می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه کرمان، توصیه به مشارکت همگان در انتخابات را مهمترین معروف دانست و اظهار داشت: فردی که انتخاب می‌شود؛ باید قدرت و شهامت لازم را داشته باشد، در مقابل تشرها نترسد و عقب‌نشینی نکند و اگر یک قدرت استکباری به او اخم کرد، نهراسد و با پشتیبانی مردم با شجاعت به جلو برود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه موضوع انتخابات بسیار مهم است، گفت: مردم باید در تعیین سرنوشت خود فعالانه شرکت کنند و در این ارتباط باید توجه داشت که آمدن پای صندوق رای لازم است؛ اما کافی نیست و انتخاب فرد اصلح، آن را تکمیل می‌کند.

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه امنیت و اقتدار در سایه صدور و اجرای احکام دقیق قضایی محقق می‌شود، خاطرنشان کرد: در ابتدای کار قضایی خود سوگند یاد کرده‌ایم و همواره بر این سوگند پایبند هستیم تا برای اجرای عدالت و احقاق حق مردم تلاش کنیم و جای خرسندی است که شما مردم نیز همواره قدردان خدمتگزاران خود در دستگاه‌های مختلف از جمله در دستگاه قضایی هستید.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ضمن تقدیر از تلاش قضات و کارکنان اداری دادگستری، مدیران و کارکنان سازمان‌های تابعه، وکلا و کارشناسان در مسیر تحقق عدالت، تصریح کرد: قوه قضائیه یکی از ارکان بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که امروز به الگویی موفق در نظام اسلامی تبدیل شده است.

وی بیان کرد: در سال گذشته 701 هزار و 415 پرونده به دادسراها، دادگاه‌ها و دادگاه‌های تجدید نظر استان کرمان وارد شده است که 13 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد داشته است و همچنین در این مدت، 687 هزار و 989 پرونده نیز در محاکم استان رسیدگی و مختومه شده که این میزان نیز 15 درصد رشد داشته است و در مجموع نرخ رسیدگی به پرونده‌ها 98 درصد بوده است.

حمیدی با اشاره به اینکه قوه قضائیه در راه حق و اجرای عدالت تلاش شبانه روزی انجام می‌دهد و با وجود همه مشکلات و نارسایی‌های موجود، افتخار دارد در هر سال میلیون‌ها خدمت را در سطح کشور به مردم ارائه کند، گفت: مردم در برابر دستگاه قضایی وظیفه دارند، قانون‌مداری، قانون‌پذیری، پرهیز از اقدامات خودسرانه و تمکین از قانون را همواره مد نظر داشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ضمن تاکید بر اینکه یکی از مشکلات امروز ما در دستگاه قضایی، اقدامات خودسرانه مردم است، گفت: متاسفانه در برخی از نقاط استان و کشور می‌بینیم که برخی افراد اگر ظلمی، اجحافی، قتل عمدی و موارد دیگری صورت بگیرد؛ در جهت انتقام‌جویی بر می‌آیند که این خلاف دستورات قرآنی است و هرگونه اختلاف و نزاع باید از سوی دستگاه قضایی و مراجع مربوطه مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی افزود: خداوند مردم را امر می‌کند که در زمان بروز اختلافات و مشکلات به پیغمبر مراجعه کنید و در زمانی که پیامبر (ص) در بین ما حضور ندارند، نزاع‌ها و اختلافات مردم باید از طریق مراجع قضایی و انتظامی و سایر مراجع قانونی رسیدگی شود.

حمیدی عنوان کرد: زمانی که یک پرونده چند مسیر قضایی را در دادگاه بدوی، تجدیدنظر و سایر مراحل دادرسی طی کرده و منجر به صدور رای شده است، رای صادره باید مورد تمکین طرفین پرونده قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اتکای قوه قضائیه به احکام دین و ارکان اسلام است، گفت: یکی از تکالیف پیامبران عظیم‌الشان، قضاوت کردن در میان مردم بوده و قضاوت عادلانه به عنوان یک اصل اساسی در قرآن کریم مطرح شده است.

وی بر تحقق عدالت در مسیر قضاوت تاکید کرد و ادامه داد: عدالت یک معنای مطلق است که شامل همه می‌شود و حتی اگر طرفین یک پرونده مسلمان نباشند و قاضی مسلمان باشد؛ نیز عدالت اسلامی و قضاوت اسلامی باید محقق شود.

انتهای پیام/511/

برچسب‌ها:

نظر شما