شناسهٔ خبر: 67295053 - سرویس فیلم
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

(ویدئو) عملیات نجات پرخطر و پیچیده دو نهنگ سفید بلوگا از اوکراین

در یک عملیات چند روزه و پرخطر، دو نهنگ سفید بلوگا از یک دلفیناریوم در خارکف اوکراین که تحت گلوله باران مکرر روسیه قرار دارد، به والنسیا اسپانیا منتقل شدند.

صاحب‌خبر -

 

فرارو- دو نهنگ بلوگا در یک عملیات پرخطر از یک دلفیناریوم در اوکراین جنگ‌زده از طریق جاده و هواپیما به اسپانیا منتقل شدند.

به گزارش فرارو، یک نهنگ نر ۱۵ ساله به نام پلومبیر و یک ماده ۱۴ ساله به نام میراندا، عصر روز سه‌شنبه به بندر والنسیا اسپانیا رسیدند.

آن‌ها در یک سفر طاقت فرسا با ۱۲ ساعت رانندگی ابتدا از طریق زمینی از خارکف در شمال شرقی اوکراین به بندر جنوبی این کشور در اودسا، منتقل شدند.

پس از بررسی‌های بهداشتی، آن‌ها را از مرز به کیشیناو، پایتخت مولداوی بردند و از آنجا با یک هواپیمای اجاره شده شش نفره به والنسیا منتقل شدند.

به گفته مقامات، عملیات نجات پرخطر و پیچیده چالش‌های متعددی را به همراه داشت و نیاز به همکاری چند ملیتی داشت. کارشناسانی از ایالات متحده در این عملیات نجات شرکت کردند.

تیمی از متخصصان پزشکی و تغذیه در حال مراقبت از نهنگ‌های بلوگا در والنسیا هستند و دو مراقب اوکراینی برای کمک به انتقال آن‌ها چندین هفته در کنار آن‌ها خواهند ماند.

کارلوس مازون، رئیس دولت منطقه‌ای والنسیا گفت: این نجات شجاعانه یک نقطه عطف تاریخی در سراسر جهان از نظر حفاظت از حیوانات است.

آتش توپخانه روسیه علیه خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین، در هفته‌های اخیر شدت گرفته بود و بمب‌ها در چند صد متری آکواریومی که نهنگ‌ها در آن زندگی می‌کردند، سقوط کردند.

دانیل گارسیا پارراگا مدیر جانورشناسی در آکواریوم والنسیا گفت که اگر نهنگ‌ها در خارکف می‌ماندند شانس زنده ماندن آن‌ها بسیار اندک بود.

از زمانی که روسیه در سال ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد، دلفیناریوم NEMO در خارکف چندین فُک، شیر دریایی و دلفین را تخلیه کرده است، اما تخلیه بلوگا‌ها به دلیل اندازه آن‌ها نیاز به ماه‌ها آماده سازی داشت.

نظر شما