شناسهٔ خبر: 67294660 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

می‌آییم تا در عید مولا مردم را شاد کنیم/ قصه دست‌های خالی

علیرضا سعیدی

سرپرست گروه سرود «انتظار» در آستانه حضور این مجموعه موسیقایی در ویژه برنامه «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» از اجرای چند اثر شاد به مناسبت عید سعید غدیر خم خبر داد.

صاحب‌خبر -

محمدحسین زاده سرپرست گروه سرود «انتظار» که قرار است در ویژه برنامه «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» اجراهای متفاوتی را پیش روی شهروندان تهرانی قرار دهد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن ارائه توضیحاتی درباره نحوه حضورشان در این رویداد گفت: گروه سرود «انتظار» از جمله گروه‌های فعال در حوزه سرود استان قزوین است که تاکنون برنامه‌های مختلفی را در قزوین، تهران و دیگر شهرهای کشور به مناسبت‌های مختلف اجرا کرده است. در همین چارچوب بنا به دعوت دوستان مرکز هنری رسانه‌ای نهضت تصمیم داریم تا پیرو طراحی ویژه ای که از سوی این مجموعه برای ویژه برنامه «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» در نظر گرفته شده، قطعاتی را با حضور تعدادی از هنرمندان گروه سرود «انتظار» در صحنه‌های مستقر در مسیر پیمایش مهمانی اجرا کنیم.

وی افزود: آن چه برای محتوای این برنامه‌ها در نظر گرفته شده اجرای هفت قطعه موسیقایی با موضوع عید سعید غدیرخم و منقبت حضرت علی (ع) است که تلاش شده در یکی از بزرگ‌ترین اعیاد اسلامی شیعیان دنیا به نام نامی حضرت علی (ع) دل مردم را شاد کنیم. البته ما علاوه بر این پروژه برنامه ریزی بسیار گسترده‌ای را هم برای اجرای یک سرود ویژه با حضور بیش از ۵۰۰ هنرمند کودک و نوجوان در شهر الوند استان قزوین انجام دادیم که محتوای آن به زودی منتشر و در شبکه‌های مختلف صدا و سیما نیز به نمایش در می‌آید.

سرپرست گروه سرود «انتظار» ادامه داد: تمام تلاش بنده و همه هنرمندان کودک و نوجوان گروه سرود «انتظار» این است که به یمن نام مبارک حضرت علی (ع)، عید سعید غدیرخم و مدد اهل بیت (ع) دل مردم را شاد کنیم. جالب است بدانید که ما از وقتی که تصمیم گرفتیم چنین کارهایی را برای اهل بیت تولید کنیم واقعاً دستمان به لحاظ مالی خالی بود و تقریباً هیچ هزینه‌ای برای تولید کارهایمان نداشتیم و می‌توانم ادعا کنم که به طور کامل ناامید شدیم اما در آخرین لحظات ناامیدی و این احوال ناخوش بود که به واسطه حضور چند خیر نیکوکار و نام پربرکت امیرالمونین (ع) کار آغاز شد. حتی وقتی ما می‌خواستیم درباره همین کارها نماهنگ‌هایی را تولید کنیم لوکیشن مناسبی را نمی‌توانستیم، پیدا کنیم اما یکی از عزیزان عاشق اهل بیت که می‌خواست خانه اش را جا به جا کند، قبل از اثاث کشی به منزل جدید آمد و به ما گفت «چه بهتر که شروع حضورم در این خانه به اعتبار حضرت علی (ع) باشد؛ پس راحت باشید و کارتان را در اینجا تولید کنید من هم بعد از پایان کارتان اثاث کشی می کنم».

حسین زاده گفت: شما خودتان می‌دانید که پشتیبانی و تولید یک گروه ۵۰۰ نفره برای اجرای یک سرود و تولید کارهای تصویری چقدر هزینه بر و دربرگیرنده مشکلات زیادی است. اما بسیار خوشحالم که به واسطه نام نامی مولا همه پای کار آمدند و اثر با شکوهی را تولید کردند که می دانم می‌تواند با مخاطبان ارتباط خوبی برقرار کند. نکته‌ای که امیدوارم همواره در شکل برنامه ریزی شده و منسجمی ادامه پیدا کند تا ما شاهد اتفاقات خوبی در حوزه سرود باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: خوشبختانه به واسطه توجهات و عنایت های ویژه ای که مقام معظم رهبری درباره سرود دارند، این گونه هنری طی سال‌های اخیر به ویژه از اواسط دهه نود که سرود «زکودکی خادم این تبار محترمم» برسرزبان ها افتاد وارد مسیر بهتر و موثرتری شده است. مسیری که وقتی بسیاری از فعالیت‌های هنری به دلیل کرونا تعطیل شد وارد جریانی شد که بخشی از آن دربرگیرنده تولید آثار روحیه بخش و امیدوار کننده برای مردم بود. فرآیندی که موجب شد بسیاری از کارشناسان تولید سرود را به شکل جدی تری دنبال کنند و کار را به سمتی هدایت کنند که با وجود همه مشکلات، سرود از سال ۱۴۰۰ به بعد شکل و شمایل منسجم‌تری را پیدا کند و در همه رویدادها به ویژه رویدادهای ملی و مذهبی تبدیل به رکن اصلی برنامه‌ها شوند. گرچه همچنان بر این باورم سرود آسیب‌های زیادی دارد که باید آنها را شناسایی و در جهت مرتفع کردنشان کوشید.

این کارشناس حوزه سرود در بخش پایانی صحبت‌های خود ضمن اشاره دوباره به ویژه برنامه «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» گفت: همین که دوستان برگزار کننده این پروژه شرایط را به گونه‌ای طراحی کردند که در بیش از ۵۰ صحنه، تعداد زیادی از گروه‌های سرود فرصت اجرای برنامه در حضور پرتعداد شهروندان را داشته باشند نکته بسیار ارزشمندی است و قطعاً می‌تواند مؤلفه ای مؤثر برای معرفی سرود به آحاد مردم باشد. این اتفاق می‌تواند گشایشگر ورود هرچه بیشتر ارادتمندان و دوستداران اهل بیت (ع) به هیأت‌ها و رویدادهای مذهبی باشد و سرود را در کنار نوحه خوانی، سینه زنی و سخنرانی که دربرگیرنده مفاهیم والای انسانی است، قرار دهد.

نظر شما