شناسهٔ خبر: 67294225 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

ناقوس جنگ در جبهه شمالی/ چراغ سبز قاهره برای کمک به صلح در غزه

ارتش اسرائیل در اقدامی بی‌سابقه از تصویب طرح‌های عملیاتی حمله به لبنان خبر داد؛ حال آنکه کارشناسان معتقدند پس از نفوذ موفق پهپاد «هدهد» به عمق خاک سرزمین‌های اشغالی و عکس‌برداری آن از بندر حیفا، رژیم صهیونیستی قصد دارد تا با انتشار این خبر کمی از فشار افکار عمومی بکاهد؛ گروهی دیگر اما معتقدند ارتش و دولت اسرائیل پس از شکست رسمی مذاکرات طرف‌های میانجی، عملیات نظامی در جبهه شمالی را آغاز خواهند نمود.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین - محمد بیات: همزمان با تشدید تنش‌ها در شمال فلسطین اشغالی و دیدارهای دیپلماتیک عاموس هوخشتاین، دستیار ارشد بایدن با سران اسرائیلی جهت کنترل تنش‌ها، برخی منابع از برنامه‌ریزی فرماندهان ارتش اسرائیل برای آغاز جنگ بزرگ در لبنان خبر می‌دهند.

به گزارش «تایمز اسرائیل» برخی طرح‌های عملیاتی برای حمله به لبنان تصویب شده است. ظاهرا در جریان نشست مشترک فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی، همچون اوری گوردین فرمانده جبهه شمالی و عود بیسوک رئیس اداره عملیات ارتش به موضوعاتی همچون «تسریع در میزان آمادگی نیروهای زمینی» هم‌زمان با حمله جنگنده‌ها به اهداف حزب الله لبنان اشاره شده است.

پس از انتشار این خبر توپخانه رژیم صهیونیستی اهدافی را در «کفرکلا» و «خیام» در جنوب لبنان هدف قرار دادند. علاوه بر این ترور «محمد ایوب» فرمانده میدانی حزب الله، نشان‌دهنده فعال بودن کمپین ترور اسرائیل پیش از آغاز جنگ است.

ناقوس جنگ در جبهه شمالی/ چراغ سبز قاهره برای کمک به صلح در غزه

تصویب طرح‌های عملیاتی درخصوص جبهه لبنان توسط فرماندهان ارتش اسرائیل

در جبهه دیپلماتیک عاموس هوخشتاین پس از دیدار با مقامات ارشد اسرائیلی و لبنانی خواستار توقف درگیری‌، اجرایی شدن طرح صلح پیشنهادی و بازگشت آرامش به خط «مرز آبی» شد. ظاهرا میانجی آمریکایی در جریان دیدار با سران رژیم صهیونیستی ضمن ابلاغ نظر منفی واشنگتن در خصوص آغاز جنگ در لبنان، نسبت به ورود احتمالی ایران به جنگ و حملات احتمالی این قدرت منطقه‌ای به سرزمین‌های اشغالی هشدار داده است.

به گزارش رویترز، هوخشتاین و سژورنه وزیر خارجه فرانسه در طرحی مشترک خواستار توقف جنگ، عقب نشینی نیروهای رضوان تا عمق ۱۰ کیلومتری، استقرار نیروهای ارتش لبنان و یونیفل در مناطق مرزی، توقف تجاوز نظامی اسرائیل و از سرگیری مذاکرات جهت حل‌وفصل اختلافات مرزی شدند.

ناقوس جنگ در جبهه شمالی/ چراغ سبز قاهره برای کمک به صلح در غزه

تلاش هوخشتاین- سژورنه برای برقراری آتش‌بس در غزه

پس از پاسخ منفی جنبش حماس به قطعنامه سه مرحله‌ای ۲۷۳۵ شورای امنیت به دلیل فقدان ضمانت معتبر در خصوص پایان جنگ و خروج اشغالگران از غزه، حال به نظر می‌رسد قاهره قصد دارد تا نقش پررنگ‌تری در دوران انتقالی و برقراری شرایط عادی به این منطقه فلسطینی‌نشین ایفا کند. به گزارش منابع مصری در جریان نشست بحرین، مقامات این کشور نسبت به حضور نظامی موقت و مشروط در باریکه غزه اعلام آمادگی کردند. ظاهرا این موضع‌گیری با هماهنگی تهران اتخاذ شده و طرف مصری تنها هدف از این اقدام را برقراری صلح در غزه اعلام کرده است.

به دلیل نوع ارتباط و پیوستگی میان جبهه‌های نبرد، برقراری آتش‌بس در غزه می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روند جنگ در جبهه شمالی گذاشته و حتی سبب توقف این روند شود. البته گروه دیگری معتقدند برقراری صلح در غزه فرصت لازم برای لشگرکشی ارتش اسرائیل به جنوب لبنان را فراهم خواهد کرد.

ارتش اسرائیل پس از افزایش دامنه و عمق حملات حزب الله لبنان اعلام کرد که دیگر عملیات مقاومت اسلامی لبنان را تحمل نخواهد کرد و اگر تلاش‌های دیپلماتیک به نتیجه نرسد، سران راستگرای دولت اسرائیل مجوز حمله همسایه شمالی را صادر خواهند نمود.

در سوی مقابل پیام سید حسن نصرالله از طریق میانجی آمریکایی به نتانیاهو منتقل شده است که اگر خواهان آتش‌بس در شمال است، باید تجاوز نظامی در غزه را متوقف کند. منطقه غرب آسیا در لحظات سرنوشت سازی قرار داد و پافشاری نتانیاهو بر گزینه «ادامه جنگ» می‌تواند حوزه شرق عربی را وارد بحرانی جدید و پیچیده کند.

نظر شما