شناسهٔ خبر: 67294177 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئیس کمیته چوگو استان گلستان عنوان کرد:

تلاش برای فراگیری ورزش باستانی چوگو در گلستان

صاحب‌خبر -
تلاش برای فراگیری ورزش باستانی چوگو در گلستان

خبرگزاری آریا- رئیس کمیته چوگو گلستان با بیان اینکه در تلاش هستیم این رشته ورزشی در استان به صورت فراگیر انجام شود، ادامه داد: تحقق این هدف حمایت و مساعدت مدیرکل ورزش و جوانان و رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان را می‌طلبد.

 

 علی اصغر سلیمانی صبح امروز ضمن گرامیداشت یکم تیرماه روز ملی چوگو، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ورزش چوگو اصالتی ایرانی دارد که از عهد باستان برای ما به جای مانده و در مناطق مختلف کشورمان نام‌های محلی خودش را دارد.

وی با بیان اینکه چوگو یکی از کمیته‌های زیرمجموعه ورزش همگانی است، ادامه داد: بر اساس تاریخ «بازی» ورزش مشترک همه اقوام ایرانی بوده و شباهت زیادی به بازی بیس بال دارد فقط نوع ضربه زدن، توپ و‌ایستگاه‌های این رشته آن را از ورزش بیس بال جدا کرده است.

رئیس کمیته چوگو استان گلستان در خصوص قوانین و مقررات این رشته ورزشی بیان کرد: بازی چوگو در 2 نوع زمین در اندازه‌های 60 در 90 متر و 70 در 110متر با 6 بازیکن اصلی برگزار می‌شود و فعالیت رسمی این رشته در ایران از سال 1364 زیر نظر ورزش‌های بومی و محلی کشور آغاز شد.

وی با تأکید بر اینکه این رشته از تحرک بالایی برخوردار بوده و نیاز به قدرت و سرعت دارد و ورزشکاران این رشته باید دارای آمادگی جسمانی و سرعت عمل بالا و دوندگی خوب باشند، خاطرنشان کرد: طی مدتی که بنده به عنوان رئیس کمیته چوگو منصوب شدم برنامه‌های متنوع و مؤثری از قبیل برگزاری دوره مربیگری و داوری، اردوی ورزشی تیم و دیگر اقدامات را برای توسعه، ترویج و معرفی این رشته ورزشی در استان گلستان انجام داده‌ایم.

سلیمانی با اشاره به اینکه در مسابقات پیشکسوتان چوگو که شهریور ماه 1402 با عنوان گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد پروفسور دارا مریدپور به میزبانی استان مازندران و در شهر کلاردشت برگزار شد، تیم چوگو گلستان توانست مقام اول در قسمت آقایان را کسب کند، اضافه کرد: کریم شایسته بازیکن گلستانی به عنوان بهترین بازیکن این دوره از مسابقات انتخاب شود.

وی با تأکید بر توسعه ورزش چوگو و همگانی شدن آن، تصریح کرد: باید ضمن فراهم آوردن انگیزه، این ورزش بومی‌سازی شود و در تلاش هستیم که این رشته ورزشی به صورت فراگیر محقق شود، همچنین از ظرفیت آموزش و پرورش برای استعدادیابی و جذب نوجوانان باید استفاده کنیم.

رئیس کمیته چوگو گلستان آگاهی بخشی در ورزش‌های همگانی را ضروری دانست و گفت: از رئیس هیئت ورزش‌های همگانی و مدیرکل ورزش و جوانان استان گلستان درخواست داریم برای رونق این ورزش اصیل ایرانی ما را حمایت کنند.

وی توضیح داد: معرفی چوگو در گلستان مستلزم آن است که برنامه‌های ویژه‌ای برای مشارکت خانواده‌ها و مردم در نظر گرفته شود، اینگونه که اداره کل ورزش و جوانان استان و هیئت‌های همگانی در کنار رویداد‌های مختلف ورزشی جایگاهی از جمله گذرگاه‌های ورزشی و نمایشگاه‌ها و... برای چوگو در نظر بگیرد تا در میان مردم حضور داشته باشیم و با‌شناساندن این رشته بین مردم توسعه چوگو تسریع یابد.

رئیس کمیته چوگو استان گلستان در پایان گفت: از همه علاقه‌مندان به ترویج این رشته ورزشی اصیل ایرانی در گلستان دعوت به عمل می‌آید، جهت هماهنگی با شماره 09119794773 تماس بگیرند تا از جزئیات مطلع شوند.

انتهای پیام

نظر شما