شناسهٔ خبر: 67293620 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

روسیه با غرب شاخ به شاخ می‌شود؛ پوتین:‌ به کره‌شمالی سلاح می‌دهیم

صاحب‌خبر -
روسیه با غرب شاخ به شاخ می‌شود؛ پوتین:‌ به کره‌شمالی سلاح می‌دهیم
خبرگزاری آریا - رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که ممکن است کشورش به کره‌شمالی تسلیحات جنگی ارسال کند. به گفته او، این اقدام پاسخی متقابل به مسلح کردن اوکراین علیه روسیه توسط غرب است.
"ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه روز پنجشنبه در سفر به ویتنام و در یک کنفرانس خبری، از امکان ارسال سلاح به کره‌شمالی در قبال مسلح کردن اوکراین توسط کشورهای غربی خبر داد. او همچنین به تغییرات احتمالی در دکترین روسیه در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای اشاره کرد.
این اظهارات پوتین یک روز پس از سفر او به کره‌شمالی و امضای قرارداد همکاری همه‌جانبه استراتژیک اقتصادی و نظامی با "کیم جونگ اون" رهبر این کشور صورت گرفته است.
قراردادی که روز چهارشنبه توسط پوتین و کیم امضا شد، طرفین را متعهد می‌کند که در صورت حمله به هر یک از دو کشور، کمک نظامی فوری به طرف دیگر ارائه دهند. پوتین گفت که مسکو انتظار دارد امضای این قرارداد با کره‌شمالی به عنوان یک "عامل بازدارنده" برای غرب عمل کند.
رئیس‌جمهوری روسیه در اوایل ماه ژوئن نیز تهدید کرده بود که ممکن است روسیه به متحدان خود، از جمله کره‌شمالی تسلیحات ارسال کند آن هم به این دلیل که غرب در حال ارائه تسلیحات با دقت بالا به اوکراین و اجازه شلیک آنها به اهدافی در داخل خاک روسیه است.
پوتین همچنین از زمان آغاز تهاجم تمام‌ عیار خود به اوکراین در فوریه 2022، بارها در مورد قدرت زرادخانه هسته‌ای روسیه صحبت کرده و به غرب درباره خطر بروز یک "درگیری جهانی" هشدار داده است.
رئیس‌جمهوری روسیه همچنین در جمع خبرنگاران افزود که اگر کره جنوبی تصمیم به ارسال تسلیحات به اوکراین بگیرد مرتکب "اشتباه بزرگی" خواهد شد و مسکو به چنین اقدامی به گونه‌ای پاسخ خواهد داد که برای سئول "دردناک" باشد.
یونهاپ(‌خبرگزاری کره‌جنوبی) در واکنش به امضای قرارداد همکاری استراتژیک میان روسیه و کره‌شمالی اعلام کرده بود که سئول امکان ارسال تسلیحات به اوکراین را با توجه به امضای قرارداد همکاری استراتژیک توسط پوتین و کیم، بررسی خواهد کرد.
کیم جونگ اون پاییز سال گذشته در شرق روسیه با پوتین دیدار کرد. بنا به اطلاعات ایالات متحده در آن دیدار بر سر ارسال موشک‌ و مهمات توپخانه از کره شمالی به روسیه برای استفاده علیه اوکراین میان رهبران دو کشور توافق شد.
کشورهای غربی کره‌شمالی را متهم به ارسال تجهیزات جنگی به روسیه می‌کنند که در جنگ علیه اوکراین از آنها استفاده می‌کند. کره‌شمالی اما این اتهامات را همیشه رد کرده است.

نظر شما