شناسهٔ خبر: 67293093 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

کارشناسان راهکار می‌دهند؛

پیشنهادهایی برای کارتابل رئیس‌جمهور در ۹ تیر

دولت‌ها و مجلس‌های گذشته طرح‌ها و لوایح متعددی را در حوزه‌های مختلف تدوین کردند و بخشی از آنها به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسید و بخش دیگری اجرایی نشدند یا نیمه‌کاره رها شدند، بنابراین شش چهره صاحبنامی که خواستار نشستن بر کرسی ریاست‌جمهوری هستند، باید توجه ویژه‌ای به آنها داشته باشند.

صاحب‌خبر -
پیشنهادهایی برای کارتابل رئیس‌جمهور در ۹ تیر

 فرهیختگان: مشکلات کشور در حوزه‌های مسکن، اشتغال، تورم، سیاست‌های ارزی و... کاندیداهای ریاست‌جمهوری را مجاب می‌کند تا درخصوص حل‌وفصل آنها، وعده‌هایی در قالب طراحی برنامه اساسی و مدون ارائه دهند.

دولت‌ها و مجلس‌های گذشته طرح‌ها و لوایح متعددی را در حوزه‌های مختلف تدوین کردند و بخشی از آنها به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسید و بخش دیگری اجرایی نشدند یا نیمه‌کاره رها شدند، بنابراین شش چهره صاحبنامی که خواستار نشستن بر کرسی ریاست‌جمهوری هستند، باید توجه ویژه‌ای به آنها داشته باشند.

کارشناسان مسائل اقتصادی و سیاسی با طرح پیشنهادهایی ازجمله لزوم برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی‌ها در اجرای طرح‌ها پرداخته‌اند که در ادامه می‌خوانید. 

مجید شاکری، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با فرهیختگان اعلام کرد: کاندیداها باید یک تیم جداگانه‌ای برای طراحی برنامه داشته باشد، چون وقتی وجود ندارد، و آمریکایی‌ها برای ضربه زدن به ما راه‌حل‌های محدود ولی بسیار قاطعی دارند که می‌توانند از آن استفاده کنند، مثل وابستگی ما به حوزه معافیت‌های آمریکا در‌مورد واردات کالاهای اساسی، مثل وابستگی بسیار بالای ما به درهم برای تسعیر، مثل نحوه فروش نفت ما که آمریکایی‌ها می‌توانند روی آن اثر بگذارند و شما در کلماتی که در این مناظره‌ها، در این برنامه‌ها می‌بینید، تقریبا هیچ‌ چیز در این مورد نمی‌شنوید. 

وی افزود: در واقع برای مثال مساله فردا صبح ما این نیست که اقتصاد دریامحور را چه کنیم این است که چکار کنیم که بتوانیم‌ 7 ماه دیگر کالای اساسی وارد کنیم. کمپین همان تبلیغات است. شما سعی می‌کنید یک چشم‌انداز مثبت‌ را به افراد مقابل‌تان نشان دهید. معنی آن نیست که 8 صبح فردا که پشت میزتان نشستید کار اول‌تان این است. اصلا تایم‌لاینی که مقابل شماست به شما می‌گوید که موضوع اول‌تان نمی‌تواند‌ اقتصاد دریا‌محور باشد. شما در لحظه‌ای هستید که مابین امنیت، اقتصاد و سیاست خارجی، هیچ فاصله‌ای وجود ندارد. باید مجموعه‌ای از رفتارهای اقتصادی را انجام دهید که در سیاست خارجی به شما یک دیوار امنیتی در مقابل آن چیزی که دارد می‌آید، بدهد. 

شاکری تصریح کرد: در پرونده ایران ما بین ترامپ و بایدن دوردوم به جز در سطح تاکتیک تفاوتی نمی‌بینیم، خصوصا اگر شما ضعیف باشید. سیاست‌های کلی به شما فرصت اقدامات عاجل نمی‌دهد. شما می‌توانید به هربحرانی پاسخ‌های متعددی دهید. آن پاسخی را باید بدهید که به سیاست‌های کلی نزدیک باشید؛ این یک چیز است اما اینکه بحرانی را که روبه‌رویتان قرار می‌گیرد را بتوانید متناسب با سیاست‌های کلی انتخاب کنید معنا ندارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: الان امنیتی‌‌ترین موضوع شما اقتصاد است و اقتصادی‌ترین موضوع‌تان امنیت است. داخلی‌ترین موضوع شما نحوه تعریف کانال‌های اصلی‌تان در خارج است و شما نمی‌توانید بدون یک کارایی در داخل آن کارایی را در خارج تعریف کنید. هرکس بتواند تنوع واردات مواد غذایی را انجام دهد، می‌تواند جلوی شوک ارزی را بگیرد، می‌تواند تورم گروه مواد غذایی آشامیدنی را کنترل کند؛ هرکس این کار را بکند می‌تواند مانع از این شود که یک گروه جدید از طبقه متوسط، به طبقه زیر خط فقر منتقل نشود؛ هرکس این کار را انجام داد، تازه می‌تواند با طبقه متوسط درباره فرهنگ صحبت کند.

مصطفی زمانیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری از فضای سیاسی کنونی کشور به‌عنوان فرصتی مناسب برای هماهنگی بین دولت و مجلس یاد کرد و گفت: «علی‌رغم ضایعه‌ای که در مورد فقدان رئیس‌جمهور ایجاد شد، امروز به نظر می‌رسد در آستانه بهره‌برداری از یک فرصت تاریخی در حوزه برنامه‌ریزی کشور هستیم و آن همزمانی سه موضوع ۱. تشکیل مجلس جدید، ۲. تشکیل دولت جدید و ۳. همزمانی این دو با آغاز برنامه هفتم توسعه کشور است. نظام برنامه‌ریزی کشور سال‌ها از این ناهمزمانی تشکیل مجلسی که برنامه‌ای را تصویب کرده و خودش برای اجرای آن نخواهد بود، رنج می‌برده است. 

وی افزود: به نظر می‌رسد در این فرصت تاریخی امکان یک تحول جدی در نظام برنامه‌ریزی کشور داریم، یعنی دولتی که سر کار می‌آید باید مستقل از برنامه‌های جزئی خود در مورد مساله اداره کشور مانیفست اداره کشور را برنامه هفتم توسعه قرار دهد. مجلس باید نگاه نظارتی و حتی تقنینی خودش را با منویات و ضرورت‌هایی که در برنامه هفتم توسعه به آنها اشاره‌شده منطبق کند. از این ‌جهت به نظرم می‌رسد بیش از آنکه چه جریان رسانه‌ای کشور و چه دوستانی که الان برای ریاست‌جمهوری کاندیدا هستند، خودشان را با یک برنامه مجزا به جامعه معرفی کنند باید جریان نخبگانی این مطالبه را داشته باشد که آن چیزی که حکمرانی، نظام و دولت به آن نیاز دارد تحقق برنامه پنج‌ساله‌ای‌ است که چهارسال آن در دولت چهاردهم و اتفاقا در مجلس فعلی اتفاق می‌افتد، بنابراین می‌توان به این موضوع به‌عنوان یک اولویت جدی پرداخت.»

متن گزارش کامل علی ملکی، خبرنگار گروه نقد روز را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظر شما