شناسهٔ خبر: 67292917 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارس نیوز | لینک خبر

هشدار هواشناسی برای هفته پیش رو

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی در پی وقوع بارش رگباری باران، تگرگ، رعد و برق، وزش باد شدید موقت در برخی نقاط گردوخاک برای ۷ استان کشور در روز جمعه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پارس نیوز ، با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی کشور، امروز (جمعه، یکم تیرماه) در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال استان‌های البرز و تهران، ارتفاعات استان‌های قزوین، گیلان، گلستان، سمنان و زاگرس مرکزی در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب رگبار و رعد و برق وزش باد شدید موقت برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد تگرگ رخ می‌دهد.

همچنین این شرایط برای روزهای (شنبه، دوم تیرماه) و (یکشنبه، سوم تیرماه) در استان‌های واقع در سواحل دریای خزر برخی مناطق شمال غرب کشور، دامنه‌های جنوبی البرز و مناطقی از شمال شرق کشور پیش‌بینی می‌شود.

روز (دوشنبه، چهارم تیرماه) در شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، برخی نقاط استان‌های گیلان، مازندران و ارتفاعات استان‌های البرز، تهران و سمنان در ساعات بعد از ظهر رشد ابر، بارش پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد نسبتاً شدید پیش‌بینی می‌شود و در سایر مناطق کشور جو پایدار و آسمان صاف است.

لازم به ذکر است؛ طی پنج روز آینده در نیمه شرقی کشور به ویژه در منطقه زابل و شرق خراسان جنوبی، نواحی مرکزی و دامنه‌های جنوبی البرز و روز دوشنبه در غرب و جنوب غرب کشور در برخی ساعات وزش باد شدید گاهی همراه با خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا خواهد بود.

صدور هشدار نارنجی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های شدید محلی

روز جمعه به دلیل وقوع رگبار باران، رعد و برق وزش باد شدید موقت در برخی نقاط گردوخاک در نقاط مستعد بارش تگرگ سازمان هواشناسی برای استان‌های شرق خراسان شمالی، اردبیل، ارتفاعات استان‌های تهران، البرز و مازندران، نیمه شرقی آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی هشدار نارنجی صادر کرد.

همچنین جاری شدن روان آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به ویژه در جاده‌ای کوهستانی و گردنه‌ها رخداد تگرگ احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی در پی صدور این هشدار دور از انتظار نیست.

به شهروندان استان‌های ذکر شده، توصیه می‌شود تا احتیاط در سفرها بویژه بین شهری، عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت گردی به ویژه در ساعات بعد از ظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت لایروبی کانال‌ها و آب روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌های اجرایی، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع جلوگیری کنند./مشرق

نظر شما