شناسهٔ خبر: 67292769 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

تماس تلفنی وزیر خارجه لبنان با همتای قبرسی پس از هشدار نصرالله

وزیر امور خارجه لبنان پس از هشدار حزب‌الله به دولت قبرس درخصوص باز کردن تاسیسات خود برای جنگ علیه لبنان، با همتای قبرسی‌اش تلفنی تماس گرفت.

صاحب‌خبر -

عبدالله بو حبیب، وزیر امور خارجه لبنان در گفت‌وگو با کنستانتینوس کومپوس، همتای قبرسی «اعتماد دائمی لبنان به نقش مثبت قبرس در حمایت از ثبات در منطقه را مورد تاکید قرار داد.»

وزیر خارجه قبرس نیز تاکید کرد: «محتوای بیانیه نیکوس کریستودولیدس، رئیس جمهور قبرس در روز چهارشنبه این است که قبرس امیدوار است بخشی از راه حل باشد نه بخشی از مشکل.»

طبق خبرگزاری ملی لبنان، وی تاکید کرد که قبرس به هیچ وجه قصد ندارد در جنگی که در منطقه در جریان است، وارد شود.

وزیر خارجه قبرس همچنین توضیح داد که تصمیم برای تعطیلی یک روزه سفارت قبرس به دلایل اداری مربوط به سیستم ویزا از قبل تعیین شده بود و از امروز (جمعه) طبق روال معمول کار خود را از سر می‌گیرد.

وزرای ۲ کشور در پایان بر عمق روابط دوستانه ۲ کشور و اهمیت تقویت همکاری‌های دوجانبه به نفع ۲ ملت تاکید کردند.

این گفت‌وگو در سایه هشدار سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله درباره گشودن فرودگاه‌ها و پایگاه‌های قبرس به روی اشغالگران برای هدف قرار دادن لبنان انجام شد.

سید حسن نصرالله این را رسما به معنی پیوستن این کشور به بخشی از جنگ مطرح کرد.

از طرف دیگر، کنستانتینوس لیمپیوتیس، سخنگوی دولت قبرس به زبان‌های انگلیسی و یونانی در روز پنجشنبه گفت: «قبرس از حل و فصل اختلافات از طریق راه‌های صلح آمیز و گفت‌وگو همسو با قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد حمایت می‌کند.»

این مقام قبرس همچنین بار دیگر گفت در صورت وقوع رویارویی با لبنان از طریق زیرساخت‌ها یا خاک خود درگیر جنگ نخواهد شد و هیچ اقدام تجاوزکارانه یا حمله‌ای علیه هیچ کشوری را تسهیل نکرده و نخواهد کرد."

وی افزود: در خصوص لبنان، روابط عالی دو کشور کاملا مشخص است.

سخنگوی دولت قبرس افزود که رئیس جمهور قبرس در سه ماه گذشته ۲ بار به لبنان سفر کرد و در آنجا هدایت ارائه بسته کمک مالی از اتحادیه اروپا به ارزش یک میلیارد یورو برای تقویت ثبات در لبنان را آغاز کرد.

وی بار دیگر تاکید کرد که قبرس بخشی از مشکل نیست و خاطرنشان کرد که «ردپای دیپلماتیک آن بخشی از راه حل است.»

سخنگوی دولت قبرس پیش از این نیز با اشاره به اینکه روابط جمهوری قبرس با لبنان عالی است، تاکید کرده بود که کشورش در هیچ درگیری جنگی «دخیل نیست» و «شرکت نخواهد کرد.»

سخنگوی دولت قبرس بیانیه‌ای از رئیس جمهور این کشور در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت که در آن تاکید کرد «به هیچ‌کس اجازه انجام عملیات نظامی از طریق قبرس داده نخواهد شد.» وی اشاره کرد همه مذاکرات با لبنان در سطح دیپلماتیک انجام خواهد شد.

در این راستا کانال ۱۰ عبری گزارش داد که آنها در اثر تهدیدهای سید حسن نصرالله، در قبرس دچار وحشت شده‌اند. وی افزود: رئیس جمهور قبرس نامه‌ای به رئیس جمهور لبنان نوشت تا مسائل را توضیح دهد و سپس در قبرس متوجه شدند که لبنان بدون رئیس جمهور است.

در همین زمینه، روزنامه انگلیسی «گاردین» نوشت: با وجود ابراز حمایت بی‌قید و شرط اتحادیه اروپا از قبرس، روز پنجشنبه مشخص شد که هشدار دبیرکل حزب‌الله زنگ خطر را در نیکوزیا به صدا درآورده است، جایی که مقامات اصرار داشتند بگویند این جزیره «یک ستون صلح» باقی مانده است.

این روزنامه افزود، تنش در نیکوزیا به مقامات دولتی محدود نمی‌شود. دیپلمات‌های غربی مستقر در جنوب جزیره وحشت خود را از شبح کشیده شدن قبرس به آشوب در منطقه در صورت وقوع یک جنگ تمام عیار ابراز کرده‌اند.

یکی از نمایندگان اتحادیه اروپا گفت: «حزب‌الله سابقه عمل به تهدیدات خود را دارد.» وی افزود: حزب‌الله می‌داند که قبرس ظرفیت نظامی برای پاسخگویی ندارد و از این نظر هدف آسانی است.

تحلیلگران سیاسی سخنان نصرالله را «بازدارندگی کلاسیک» توصیف کردند، اما آنها همچنین گفتند که این سخنان هشداری بود درباره اینکه در صورت تشدید درگیری، وضعیت تا چه حد می‌تواند بد شود.

برخی گفتند که این احتمالاً قبرس را وادار می‌کند که به دلیل روابط عالی با اشغالگران، از متحد خود بخواهد «پیش از حمله به حزب‌الله به صلح فرصت بدهد.»

پروفسور هوبرت فاستمن، استاد تاریخ و علوم سیاسی در دانشگاه نیکوزیا، گفت که قبرسی‌ها هرگز اجازه نمی‌دهند که از امکانات یا قلمرو آنها توسط رژیم صهیونیستی در یک رویارویی مسلحانه استفاده شود زیرا می‌دانند که این امر به روابط آنها با همه کشورهای دیگر در این منطقه آسیب جدی می‌زند.

این در حالی است که برخی رسانه‌های عبری و غربی در مورد همدستی قبرس در تجاوز به غزه و همکاری آن با رژیم صهیونیستی مطالبی فاش کرده‌اند.

روزنامه عبری «یسرائیل هیوم» در مارس گذشته فاش کرد که رژیم صهیونیستی قصد دارد ظرف ۶۰ روز یک بندر در قبرس را تکمیل کند تا در صورت هدف قرار دادن بندر حیفا توسط حزب‌الله، مسیر دیگری را برای آن باز کند.

ماه‌ها پیش نیز وبگاه انگلیسی «کلسیفاید» (محرمانه) گزارش داد که دولت بریتانیا از افشای هرگونه اطلاعاتی در مورد اینکه آیا پایگاه خود در قبرس توسط ارتش اشغالگر برای تسهیل بمباران غزه استفاده می‌شود یا خیر، خودداری کرد.

این صحبت‌ها در مورد همدستی دولت انگلیس در جنایات جنگی پس از آن صورت می‌گیرد که مقامات انگلیسی ناشناس فاش کردند که هواپیماهای اف-۳۵ رژیم صهیونیستی که غزه را بمباران می‌کردند، توانستند به پایگاه هوایی بزرگ بریتانیا در قبرس، نزدیک نوار غزه دسترسی داشته باشند.

 

نظر شما