شناسهٔ خبر: 67292390 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

پکن خیال واشتگتن را راحت کرد/ مذاکرات غیر رسمی هسته ای چین و آمریکا پس از 5 سال

اقتصادنیوز: به گفته دو نماینده آمریکایی، ایالات متحده و چین مذاکرات نیمه رسمی تسلیحات هسته‌ای را در ماه مارس برای اولین بار پس از پنج سال از سر گرفتند و نمایندگان پکن به همتایان آمریکایی گفتند که به تهدیدات اتمی پیرامون تایوان متوسل نخواهند شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  نمایندگان چین پس از آنکه مذاکره کنندگان آمریکایی نگرانی خود را بابت اینکه پکن ممکن است در صورت شکست در درگیری بر سر تایوان از سلاح‌های هسته‌ای استفاده یا تهدید به استفاده از آن را مطرح کند، به واشنگتن اطمینان دادند که چنین اتفاقی نمی‌افتد. پکن مدعی مالکیت تایوان است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، «دیوید سانتورو» سازمان دهنده این گفت‌وگو گفت: « آنها به طرف آمریکایی گفتند که کاملا متقاعد شده‌اند می‌توانند بدون استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در جنگ متعارف بر سر تایوان پیروز شوند.»

این دیدار دو طرفه در شانگهای انجام شده است. پکن هیاتی از نخبگان و تحلیل‌گران خود از جمله چند افسر ارتش را به این نشست اعزام کرده بود.

خبر مرتبط
چین و روسیه تحریم ها را چه طور دور می زنند؟

اقتصادنیوز: خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه خبر داد که مسکو و پکن برای دور زدن تحریم های بانکی آمریکا، به گشایش حساب های غیرمقیم در مناطق مرزی چین روی آورده اند.

وزارت دفاع آمریکا سال گذشته میلادی تخمین زد که پکن ۵۰۰ کلاهک هسته‌ای عملیاتی دارد و احتمالا تا ۲۰۳۰، این تعداد به ۱۰۰۰ کلاهک هسته‌ای می‌رسد.

این تعداد در آمریکا ۱۷۷۰ و در روسیه ۱۷۱۰ کلاهک هسته‌ای است. پنتاگون همچنین اعلام کرد تا ۲۰۳۰، اکثر تسلیحات پکن به بالاترین میزان آمادگی می‌رسد.

از ۲۰۲۰، چین تمامی زرادخانه خود را مدرن کرده، به تولید زیردریایی نسل جدید موشک بالستیک پرداخته، کلاهک با وسیله هدایت شونده فراصوت آزمایش کرده و یک سری گشت‌های دریایی با استفاده از سلاح اتمی انجام داده است.

همچنین یکی از مسائل کلیدی آمریکا در این گفت‌وگو این بود که آیا چین هنوز به سیاست‌های بازدارندگی عدم استفاده اول از سلاح اتمی و سیاست‌های حداقلی خود پایبند است یا خیر.

خبر مرتبط
پشت پرده علاقه پکن به ابوظبی/ بازارهای چین بی‌تاب نفت امارات است

اقتصادنیوز: نشریه اماراتی زاویه با اشاره به سفر اخیر حاکم این کشور به چین، این سفر را از منظر اقتصادی و سیاسی برای دو بازیگر تاریخی خوانده و مدعی است که تعاملات دو بازیگر می تواند روابطشان در عرصه های مختلف اعم از اقتصاد و انرژی را تقویت کند.

بازدارندگی حداقلی به داشتن سلاح اتمی کافی برای منصرف کردن دشمنان اشاره دارد.

سیاست واشنگتن در مورد تسلیحات هسته‌ای شامل امکان استفاده از آنها در صورت شکست بازدارندگی است، اگرچه پنتاگون می‌گوید که تنها در شرایط شدید آن را در نظر می‌گیرد.

نظر شما