شناسهٔ خبر: 67292331 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

رویترز: آمریکا و چین اولین مذاکرات هسته‌ای را بعد از 5 سال وقفه برگزار کردند

صاحب‌خبر -

شفقنا- ایالات متحده و چین اولین مذاکرات غیررسمی هسته ای را پس از 5 سال برگزار کردند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ به گفته دو نماینده آمریکایی که در آن شرکت داشتند، ایالات متحده و چین مذاکرات نیمه رسمی تسلیحات هسته ای را در ماه مارس برای اولین بار در پنج سال گذشته از سر گرفتند و نمایندگان پکن به همتایان آمریکایی گفتند که به خاطر مناقشه تایوان دست به تهدیدات اتمی نخواهند زد.

نمایندگان پکن پس از ابراز نگرانی از سوی مذاکره کنندگان آمریکایی در مورد اینکه چین ممکن است در صورت شکست در درگیری بر سر تایوان از سلاح های هسته ای استفاده کند یا تهدید به استفاده از آن کند، اطمینان خاطر دادند پکن چنین قصدی ندارد. چین این جزیره را که به صورت دموکراتیک اداره می شود قلمرو خود می داند، ادعایی که توسط دولت تایوان رد شده است.

دیوید سانتورو برگزار کننده این مذاکره غیر رسمی به رویترز گفت: هیات چینی به طرف آمریکایی کاملا اطمینان داده است که بدون استفاده از تسلیحات اتمی هم در نبردی متعارف بر سر تایوان قادرند پیروز شوند.

هر دو طرف تاکید کرده‌اند که این مذاکرات غیررسمی بوده و با حضور دانشمندان، کارشناسان و نظامیان سابق برگزار شده است.

پنتاگون که تخمین می‌زند زرادخانه هسته‌ای پکن بین سال‌های 2021 تا 2023 بیش از 20 درصد افزایش یافته است، در اکتبر اعلام کرد که اگر چین بداند که در یک نبرد متعارف بر سر تایوان شکست می‌خورد، «استفاده از هسته‌ای را برای بازدارندگی در نظر خواهد گرفت».
چین هرگز استفاده از زور برای تحت کنترل گرفتن تایوان را کنار نگذاشته و طی چهار سال گذشته فعالیت نظامی خود را در اطراف جزیره افزایش داده است.
گفتنی است مذاکرات میان دو کشور بخشی از یک گفتگوی دو دهه ای درباره سلاح های هسته ای است که پس از قطع بودجه دولت ترامپ در سال 2019 متوقف شد.

این خبر را در رویترز ببینید

نظر شما