شناسهٔ خبر: 67292181 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

آمریکا در ۵ کشور اروپایی زرادخانه هسته‌ای خود را نوسازی می کند

آیکن اعلام کرد که ایالات متحده باید تسلیحات هسته‌ای خود را از اروپا خارج کند چون تبادلات هسته‌ای فرامرزی خطر تشدید تنش‌ها را افزایش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، «آلیستر برنت» رئیس کمپین بین‌المللی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای گفت، این بازسازی در حال انجام است زیرا جنگنده‌های نیروی هوایی ایالات متحده که برای چنین حمل و نقلی طراحی شده‌اند، قابل ردیابی هستند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این مقام آیکن همچنین افزود، واشنگتن به طور علنی در مورد این روند صحبت نمی‌کند، اما بازسازی زرادخانه هسته‌ای در حال انجام است.

در ماه فوریه سال جاری میلادی، آیکن اعلام کرد که ایالات متحده باید تسلیحات هسته‌ای خود را از اروپا خارج کند چون تبادلات هسته‌ای فرامرزی خطر تشدید تنش‌ها را افزایش می‌دهد.

سخنگوی ICAN نیز با استناد به داده‌های موجود گفت که ایالات متحده حدود ۱۵۰ بمب هسته‌ای در پایگاه‌های هوایی ایالات متحده در آلمان، ایتالیا، هلند، بلژیک و ترکیه بدون هیچ اعلامیه رسمی مستقر کرده است.

کمپین بین‌المللی برای لغو سلاح‌های هسته‌ای یک سازمان بین‌المللی عمومی است که در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد. هدف آن ترویج تصویب و اجرای معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است. این نهاد در سال ۲۰۱۷، جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای در سال ۱۹۶۸ امضا و در سال ۱۹۷۰ لازم الاجرا شد. این معاهده نشان داد که تنها پنج کشور شامل اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده، انگلیس، فرانسه و چین - دارای سلاح هسته‌ای هستند. حقوق و اختیارات جدید هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی تحت این معاهده بعدا برعهده روسیه گذاشته شد.

این پنج کشور هسته‌ای متعهد شدند که از انتقال یا کمک به توسعه تسلیحات هسته‌ای به سایر کشورها خودداری کنند و سایر کشورهای امضاکننده معاهده موافقت کردند که به دنبال دریافت یا ساخت بمب هسته‌ای نباشند.

انتهای پیام

نظر شما