شناسهٔ خبر: 67288898 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سازمان ملل: بیش از یک میلیون افغان پس از تسلط طالبان به کشورهای همسایه مهاجرت کردند

صاحب‌خبر -

شفقنا افغانستان – برنامه توسعه سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کرد که پس از سقوط دولت پیشین افغانستان، حدود ۱.۶ میلیون افغان به کشورهای همسایه مهاجرت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان؛ این اداره به مناسبت روز جهانی پناهجویان نوشت که بیشتر مهاجران به‌طور غیرقانونی وارد کشورهای همسایه شده‌اند.

به گفته برنامه توسعه سازمان ملل، افغانستان با یکی از بزرگترین و طولانی‌‌ترین بحران‌های مهاجرت و بی‌جایی داخلی دست و پنجه نرم می‌کند.

پس از قدرت‌گیری طالبان در افغانستان، بیشتر افغان‌ها به ایران، پاکستان و ترکیه فرار و مهاجرت کرده‌اند و این روند با توجه به عواملی دیگر به خصوص بحران اقتصادی در افغانستان ادامه دارد.

با این‌حال، کشورهای همسایه به‌ویژه ایران و پاکستان، در یکسال گذشته پناهجویان افغان فاقد اسناد اقامت قانونی را به طور گسترده اخراج کرده‌اند. به ویژه پاکستان که به دنبال اختلاف با حکومت طالبان برسر حضور طالبان پاکستانی در افغانستان، اخراج مهاجران افغان را برای مدتی شدت بخشیده بود.

برنامه جهانی غذا روز پنجشنبه، ۳۱ خردادماه، اعلام کرد که از ماه عقرب سال گذشته تاکنون بیش از نیم میلیون افغان مجبور به بازگشت از پاکستان شده‌اند.

سازمان ملل گفته است که تعداد آوارگان در سراسر جهان در سال ۲۰۲۴ به بیش از ۱۲۰ میلیون نفر رسیده است.

بر اساس ارزیابی کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان، عوامل عمده مهاجرت در سال ۲۰۲۴، جنگ، خشونت، آزار و اذیت و نقض حقوق‌بشر بوده است.

نظر شما