شناسهٔ خبر: 67288587 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

سعید جلیلی اهل کجاست؟

سعید جلیلی یکی از اصولگرا های پر علم انتخابات این دوره میباشد که در ادامه به آن پرداخته ایم. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر درباره سعید جلیلی اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

صاحب‌خبر -

سعید جلیلی کاندید انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۳ میباشد وی با جمعی از افراد در مناظرات  مشغول به معرفی خود هستند تا مردم شناخت کافی را از انها بدست بیاورند و بتوانند در کنار آن انتخابی اصلح و انتخابی انقلابی داشته باشند تا وضعیت کشور رو به بهبودی برسد. سعید جلیلی یکی از اصولگرا های پر علم انتخابات این دوره میباشد که در ادامه به آن پرداخته ایم. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر درباره سعید جلیلی اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سعید جلیلی را بهتر بشناسیم

سعید جلیلی در ۱۵ شهریور ۱۳۴۴ خورشیدی در مشهد متولد شد، پدر او به نام محمدحسن جلیلی اهل بیرجند، دانش آموخته زبان فرانسه، معلم و مدیر دبستان نواب صفوی مشهد و مادرش اهل اردبیل است. جلیلی مقاطع دبستان و دبیرستان خود را در مشهد گذراند، سپس وارد دانشگاه شد و مدارج تحصیلی خود را تا مقطع دکتری در رشته معارف اسلامی و علوم سیاسی در دانشگاه امام صادق (ع) به پایان رساند و مدتی در این دانشگاه به تدریس برخی از دروس دینی مانند دیپلماسی پیامبر (ص) پرداخت. عنوان پایان نامه دکتری جلیلی «بنیان اندیشهٔ سیاسی اسلام در قرآن» است که در ۱۳۸۱ خورشیدی آن را با موفقیت پشت سر گذاشت. جلیلی در ۱۳۷۱ خورشیدی با فاطمه سجادی ازدواج کرد، او پزشک عمومی است؛ حاصل این ازدواج یک پسر به نام سجاد است. او از نزدیکان به طیف آیت الله مصباح یزدی است که در انتخابات سال ۹۲ گزینه جبهه پایداری برای ریاست جمهوری محسوب می شد.

خدمت در دوران جنگ تحمیلی

بعد از پیروزی انقلاب و با آغاز جنگ تحمیلی، جلیلی نیز در جبهه های جنگ حضور یافت، او که دیده بان تیپ ۲۱ امام رضا (ع) خراسان بود در دی ۱۳۶۵ خورشیدی زخمی شد و به دلیل نبود امکانات کافی در بیمارستان صحرایی منطقه شلمچه پای راست خود را از دست داد، پس از آن در تدارکات لشکر حاضر شد./ همشهری

حضور در جبهه

جلیلی در زمان جنگ هشت‌ساله ایران و عراق از دبیرستان تا دوران دانشجویی بار‌ها در جبهه‌های جنگ حضور یافت. در دی ماه سال ۱۳۶۵ دیده‌بان تیپ ۲۱ امام رضا (ع) خراسان بود که در عملیات کربلای ۵ پایش زخمی شد و در بیمارستان صحرایی منطقه شلمچه در پیِ نبودِ امکانات و وضعیت اورژانسی، پای راست خود را از دست داد. پس از آن نیز در قسمت تدارکات لشکر حضور یافت. پیشینه اجراییسعید جلیلی در سال ۱۳۷۰، رئیس اداره بازرسی وزارت خارجه، در سال ۱۳۷۶، معاون اداره اول آمریکا در وزارت خارجه، در سال ۱۳۷۹، مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری، در سال ۱۳۸۴، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۳۸۶، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در سال ۱۳۸۷، نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی (سمت کنونی)، بوده است. جلیلی همچنین از سال ۱۳۹۲ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

او که از چهره های سیاسی با گرایش اصول گرایی است، مسوولیت‌های گوناگونی داشته است که در ادامه به برخی از مهم ترین سمت های اجرایی وی اشاره می‌کنیم: یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسوولیت‌های این فعال سیاسی این بود که از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲خورشیدی یعنی به مدت بیش از ۶ سال نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و رییس گروه مذاکره کننده هسته ای ایران با کشورهای غربی بود. اوج و شاخص فعالیت چند ساله جلیلی در شورای عالی امنیت ملی، موضوع مذاکرات هسته‌ای بود که در دوران مسوولیت او سه قطعنامه در شورای امنیت علیه ایران ظرف بازه زمانی اسفند ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۸۹ تصویب شد و به قرار دادن ایران ذیل فصل ۷ ماده ۴۱ منشور ملل متحد در قطعنامه ۱۹۲۹ منجر شد؛ یعنی شناسایی ایران به عنوان یک کشور مخل و تهدیدکننده صلح و امنیت جهانی.

علاوه بر این موارد که اشاره شد از دیگر مسوولیت‌های وی به ترتیب زمانی باید از رییس اداره بازرسی وزارت خارجه در ۱۳۷۰ خورشیدی، معاون اداره اول آمریکا در وزارت خارجه در ۱۳۷۶خورشیدی، مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری در ۱۳۷۹خورشیدی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ۱۳۸۶خورشیدی نام برد.

پیشینه اجرایی

سعید جلیلی در سال ۱۳۷۰، رئیس اداره بازرسی وزارت خارجه، در سال ۱۳۷۶، معاون اداره اول آمریکا در وزارت خارجه، در سال ۱۳۷۹، مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری، در سال ۱۳۸۴، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۳۸۶، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در سال ۱۳۸۷، نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی (سمت کنونی)، بوده است. جلیلی همچنین از سال ۱۳۹۲ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

۱۳۷۰: رئیس ادارهٔ بازرسی وزارت خارجه

۱۳۷۶: معاون ادارهٔ اول آمریکا در وزارت خارجه

۱۳۷۹: مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری

۱۳۸۴: معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۸۶: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران

۱۳۸۷: نمایندهٔ رهبری در شورای عالی امنیت ملی

۱۳۹۲: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

۱۳۹۳: عضو شورای راهبردی روابط خارجی

در آستانهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ و همزمان با نامزدی جلیلی در انتخابات، رسانه‌ها و شخصیت‌های غربی به انتقاد علیه وی پرداختندواشینگتن پست در یکی از این تحلیل‌های خود نوشت: «وی فردی انعطاف‌ناپذیر و ایدئولوژیک و نزدیک به رهبر مذهبی ایران است و علاقه‌مند است به رغم تحریم‌های فلج‌کنندهٔ غرب علیه ایران که فشار زیادی بر روی طبقه متوسط مردم داشته است، ایالات متحده آمریکا را کشوری در آستانه شکست جلوه دهد.بی‌بی‌سی با بیان اینکه سایت‌های خبری ایرانی وی را فردی ساده‌زیست و وفادار به ارزش‌های اسلامی توصیف کرده‌اندگفت: با این وجود منتقدان می‌گویند او فاقد تجربه اداری برای اداره کشور است.

رادیو بین‌المللی فرانسه جلیلی را گزینه مطلوب رهبر ایران برای تصدی ریاست دولت دانسته بود. این خبرگزاری جلیلی را خجالتی و دوربین‌گریز و درون‌گرا خوانده‌بود که بنا ندارد در مجامع بین‌المللی چهرهٔ خود را نمایان سازد. به گزارش این رسانه، جلیلی فاقد تجربهٔ کار اجرایی و بی‌بهره از همکاران مورد نیاز برای تشکیل دولت است، از این رو دولت وی از میان فرماندهان سپاه و روحانیون پرتعداد حاضر در بیت رهبری انتخاب خواهد شد. (هر موقع در مناطق جنگی راه رو گم کردید نگاه کنید آتش دشمن کدام سمت را میکوبد همان جبهه خودی است: شهید همت)

آتلانتیک نقل می‌کند که این جوک در واشینگتن نقل می‌شد که برای مقامات آمریکایی انتخاب شدن جلیلی (به‌عنوان رئیس‌جمهور) اهمیتی ندارد. چرا که حداقل دیگر لازم نیست با او سر میز مذاکره بنشینند؛ زیرا در میان شش قدرت بزرگی که در حال مذاکره با ایران بودند، جلیلی از جهت سخنوری‌های طولانی و تاکتیک‌های سرگردان‌کننده‌اش که در طی شش دور مذاکرات از آوریل ۲۰۱۲ به هیچ نتیجه‌ای منجر نشده‌بود، معروف بود.

نظر شما