شناسهٔ خبر: 67288235 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

پیروزی تیم ملی در بازی قرن/ گل تاریخی ستاره پرسپولیس با سانتر کاپیتان استقلال

امروز سالگرد تاریخی‌ترین پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان تلقی می‌شود.

صاحب‌خبر -

تیم ملی فوتبال ایران دقیقا ۲۶ سال قبل در چنین روزی تاریخی‌ترین پیروزی خود در تاریخ ادوار رقابت‌های جام جهانی را کسب کرد. بردی که برخی رسانه‌ها به آن لقب پیروزی قرن دادند.

۳۱ خرداد سال ۱۳۷۷ ایران و آمریکا در جدالی که با توجه به روابط دو کشور، سیاسی‌ترین بازی تاریخ پیکارهای جام جهانی محسوب می‌شد، در روز دوم مرحله گروهی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه به مصاف یکدیگر رفتند. ما در مسابقه اول به رغم نمایش بسیار خوب، با یک گل مغلوب یوگسلاوی شده بودیم و آمریکایی‌ها هم با دو گل قافیه را به آلمان باخته بودند اما داستان مسابقه قرن با همه بازی‌ها تفاوت داشت.

تیم ملی در حالی به میدان رفت که حتی آن‌هایی که سر و کاری با فوتبال نداشتند هم این بازی را دنبال می‌کردند. در اوایل مسابقه خداداد عزیزی درون محوطه جریمه آمریکا سرنگون شد اما اورس مِیِر داور سوئیسی این بازی از کنار پنالتی مسلم به سود ایران گذشت!

دقایقی بعد و پیش از پایان نیمه اول، جواد زرینچه کاپیتان وقت استقلال و تیم ملی با یک سانتر تاریخی حمید استیلی را درون محوطه جریمه آمریکا در موقعیت گل‌زنی قرار داد تا ستاره پرسپولیس با یک ضربه سر فراموش‌نشدنی اشک شوق را بر گونه ایرانی‌ها بنشاند. بازی با یک گل در نیمه اول به پایان رسید و در نیمه دوم نوبت به هنرنمایی مهدی مهدوی‌کیا شد تا به گل دوم برسیم و تک‌گل آمریکایی‌ها فقط از سنگینی شکست آن‌ها کم کرد.

مسابقه با پیروزی ۲ بر یک ایران تمام شد تا برای نخستین بار طعم پیروزی در جام جهانی را بچشیم. بردی که به جرات می‌توان گفت هنوز هم شیرین‌ترین کامیابی تاریخ فوتبال ایران پس از بازی ایران و استرالیا محسوب می‌شود.

نظر شما