شناسهٔ خبر: 67287863 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جلیلی در مناظره: FATF بهانه برخی برای کار نکردن بود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره گفت: برخی می‌گویند اول باید FATF را امضا کرد تا بتوان کار کرد ولی گویا متوجه نیستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی نامزد انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره که شامگاه پنج‌شنبه 31 خردادماه برگزار شد، طی سخنانی حضور یافت.

سوالات مرحله اول که توسط کارشناسان طرح شده، به شرح زیر بود:

پرسش مردمی: برنامه شما برای منصفانه سازی یارانه سوخت چیست؟

مهدی امیدوار (سخنگوی اتاق اصناف ایران): امسال 450 هزار میلیارد به ارز 28500 تخصیص داده شده است، آیا این را بهتر است به ابتدای زنجیره تولید بدهیم یا دولت در قالب کالا برگ و کالا به مصرف کننده بدهد؟

پرسش مردمی: برنامه شما برای عادلانه کردن یارانه‌ها چیست؟

مرتضی بختیاری (رئیس کمیته امداد): با کمک مجلس در برنامه توسعه آمده است که در پایان برنامه فقط مطلق به صفر برسد، برنامه شما برای توانمندسازی افراد جامعه و بویژه نیازمندان برای گرفتار نشدن در تله فقر چیست؟

جلیل بشارتی (معاون اسبق مناطق محروم ریاست جمهوری): شهرهای بزرگ در حال گسترش زیاد است؛ الان 30 درصد روستا و 70 درصد شهرها هستند. برنامه شما برای گسترش عادلانه این مسئله چیست؟

جلیلی در بخش اول سخنان خود در این مناظره طی سخنانی بیان کرد: بنده پیروزی تیم ملی والیبال کشورمان در مسابقه با تیم ملی آمریکا تبریک می‌گویم؛ البته اگر گفته نشود که خود آمریکا نمی‌خواست برنده شود!

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ضمن تسلیت جان‌ باختن برخی افراد در حادثه بیمارستان قائم رشت و زلزله کاشمر، اظهار داشت:  وظیفه دولت این است که اگر منابعی دارد به بهترین و عادلانه‌ترین شکل توزیع کند. اگر دو خانواده را در تهران مقایسه کنیم، یک خانواده که سه خودرو دارند و یک خانواده‌ی چهارنفره که خودرویی ندارد. خانواده‌ای که سه خودرو دارد 12 برابرِ خانواده‌ی بدون خودرو یارانه دریافت می‌کند؛ با اینکه مرفه‌تر هستند. این در شرایطی است که 44 درصدِ مردم ما ماشین ندارند و از این یارانه محروم می‌شوند.

.

جلیلی عنوان کرد: اگر یک خانواده‌ی چهار نفره که حقوق بین 12 تا 16 میلیون تومانی دارد، طبق قانون، از کسی که 16 میلیون تومان حقوق می‌گیرد حدود 1.6 میلیون مالیات گرفته می‌شود؛ عملاً یارانه‌ای که می‌دهیم را از او در قالب مالیات می‌گیریم. این در حالیست که کسانی که درآمدهای بساری زیاد دارند یا با فرار مالیاتی و عدم شفافیت این مالیات را نمی‌دهند.

وی بیان کرد: این نشان می‌دهد مناسباتی که وجود دارد، نیازمند تصحیح جدی است. ما چند طرح در این‌زمینه آماده کرده‌ایم. ما بررسی کردیم که این انرژی چگونه توزیع شود و مردم یارانه را داشته باشند و این توزیع یارانه طبق خودرو نبوده و بلکه طبق فرد باشد. در این‌صورت موجب عدالت خواهد بود و مردم می‌توانند طبق منافع خود مصرف انرژی را مدیریت کنند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما طرح سبد کالایی را داریم که 13 قلم کالای اساسی باید در اختیار مردم قرار بگیرد.

برخی FATF را بهانه می‌کردند

جلیلی در بخش دوم سخنانش در این مناظره بیان کرد: مردم ما توجه دارند که بحث ما درباره رفاه و رفع فقر مطلق است. بعضاً ما این را منحصر می‌کنیم که فقط یارانه نقدی و غیرنقدی بدهیم ولی این کافی نیست. برای ایجاد رفاه و رفع فقر مطلق باید بشناسیم تا یک نظام رفاهی در لایه‌های مختلف شکل بگیرد تا به آن اهداف برسیم.

وی اظهار داشت: وقتی در ایجاد شرایط اولیه اشتغال مشکل دارید و لایه‌ای درست شده که فقر، بی‌سوادی و بیماری چرخه‌ای را درست کرده که اگر کسی بیمار می‌شود دچار دفقر بیشتر شود و یا اینکه فقر موجب بی‌سوادی شود؛ مادامی که این چرخه باشد نمی‌توان رفع فقر و رفاه را داشت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: برای این کار باید برنامه داشت و ما چندین طرح در این زمینه مدوّن کرده‌ایم.

.

جلیلی عنوان کرد: مهم این است که چگونه‌ها این‌ها صورت بگیرد و اجرا شود. اولین بحث این است که منابع این طرح کجاست؟ یکی از مباحث مهم این است که اگر می‌خواهیم با فقر و فساد مبارزه کنیم، باید سازوکاری داشته باشیم تا جلوی فساد را گرفته و منابعی که به یغما می‌رود را به نظام رفاهی بیاوریم.

وی اظهار داشت: مبارزه با پولشویی و قاچاق موضوع مهمی است و بنده زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم نوشتم که مبارزه با پولشویی باید دنبال شود. وقتی چرخه‌ی اقتصادی مشکلات جدی داشته باشد نمی‌توان این کار را عملیاتی کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی می‌گویند اول باید FATF را امضا کرد تا بتوان کار کرد ولی گویا متوجه نیستند. بنده در مناظره سال 1400 به آقای همتی هم گفتم با FATF کار می‌شود و 40 بند از 41 بند آن انجام شده است. آقای پورمحمدی وزیر دادگستری بوده‌اند و چرا انجام ندادند. مجلس قانون مبارزه با تأمین ملی تروریسم را نوشته ولی چرا اجرا نمی‌شود؟ عده‌ای می‌خواستند بهانه بگیرند که نمی‌توان کار کرد. یارانه و انرژی چه ربطی به این موارد دارد؟

***

سوالات کارشناسان دور دوم مناظره نامزدهای ریاست جمهوری که به بحث «ارتقای نظام سلامت» اختصاص دارد:

-پرسش مردمی: اگر دیدید جلوی بیمارستان ها مردم از شهرستان ها می آیند و خیمه می زنند و چند ماه در نوبت هستند؛ برنامه شما برای این معضل بزرگ چیست؟

-علیرضا مرندی: چقدر برای سلامت این جامعه که مدیونش هستید ارزش قائلید؛ سلامتشان و نه درمانشان.

-کامران باقری لنکرانی: بحران فرسودگی شغلی و بحران مهاجرت نیروی انسانی و بحران نگهداشت نیروی انسانی بخصوص در مناطق محروم، نظام سلامت را تهدید میکند. برای حل این بحرانها چه برنامه ای دارید؟

-سعید نمکی: نگاه شما به بحث عدالت در سلامت و دسترسی عادلانه مردم در نقاط محروم به زیرساختهای سلامت و نگاه شما به نظام شبکه و راهکارهای تقویت پوشش بیمه ای و کاهش پرداخت از جیب مردم چیست؟

-ایرج حریرچی: نظام هوشمند اطلاعات سلامت باید مورد توجه وزارت بهداشت قرار گیرد؛تعهد دولت برای یکپارچه سازی اطلاعات برای دو سال و تعهد دولت برای اجرای پزشک خانواده در طی یکسال آیا در توان دولت شما هست؟

سازوکار بیمه‌ها باید عدالت‌محور شود

جلیلی در بخش سوم سخنانش اظهار داشت: بخشی از نظام سلامت مربوط به وزارت بهداشت است و برخی موضوعات فراتر از این است. در 45 سال گذشته میانگین طول عمر که در ابتدای انقلاب 55 سال بود امروزه به 77 سال رسیده و این از موفقیت‌های نظام سلامت ماست. 24 ساعت گذشته متاسفانه 1200 فنر از جمعیت ما فوت کردند و این آمار به‌صورت متوسط است. مرگ حق است ولی این رافع مسئولیت ما در مرگ‌های قابل پیشگیری نیست و باید این مرگ‌ها به صفر و یا حداقل برسد؛ 47 درصد از این آمار مرگ زودرس است. برخی از این‌ها به‌خاطر آلودگی هوا، دخانیات، یک عارضه بیماری و غیره است.

.

وی بیان کرد: دولت اینجا وظیفه دارد و برخی این موضوعات فراتر از یک دستگاه بوده و کارویژه است. حدود 2.42 درصد از جمعیت ما در سال دچار بیماری‌هایی می‌شوند که هزینه‌های کمرشکن دارد و به زیر خط فقر می‌روند. اگر بیماری سراغ مردم برود، همان بیماری کافی باشد و شرایط دیگری حادث نشود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: متاسفانه خود صندوق‌های بیمه به‌دلیل اشکالاتی بیمار هستند و عدالت‌محور عمل نمی‌شود. اگر چنین جمعیتی این‌گونه دچار مشکل می‌شود و یک خانواده متاثر از آن می‌شود، باید بیمه‌ها سازوکار عدالت‌محور داشته باشند. یارانه فقط این نیست که فقط به فرد بیمار داده شود و بلکه باید نحوی توزیع شود تا کاهش هزینه‌های این بیماری را شاهد باشیم.

باید از مرگ‌های زودرس جلوگیری شود

جلیلی در بخش چهارم سخنانش گفت: بحث ما سلامت است و از مباحث حیاتی آحاد کشور است و صحبت از نقش رئیس‌جمهور در این زمینه است. رئیس‌جمهور وظایفی دارد که باید انجام دهد و این بحث در قانون اساسی تاکید شده است.

وی بیان کرد: برخی موضوعات نظام سلامت بیشتر ناظر به مباحث وزارت بهداشت است و خیلی از این موارد خارج از آن است و سلامت مردم را نشانه می‌گیرد و موجب می‌شود سلامتی مردم تهدید شود. ما در چند سال گذشته به‌طور متوسط از تلفات جاده‌ای حدود 20 هزار نفر است.

.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: از موضوعات دیگر در بحث نظام سلامت عوامل اجتماعی است. اشتغال و امنیت شغلی بر سلامت افراد تأثیر می‌گذارد. بیماری‌ها و فوت‌ها به‌دلیل عوامل اجتماعی و سایر عوامل است.

جلیلی بیان کرد: اگر می‌گوییم آلودگی هوا، غذایی و عوامل دیگر می‌تواند این‌قدر بر سلامت مردم موثر باشد، چه کسی باید این را دنبال کند؟ وظیفه‌ی رئیس‌جمهور این است که تا حد ممکن مرگ‌های زودرس را جلوگیری کرده و کاهش دهد.

وی عنوان کرد: اگر 10 سال پیش رئیس‌جمهور این مباحث را دنبال می‌کرد و درصد قابل توجهی کاهش می‌یافت، بسیاری از مردم ما به مرگ دچار نمی‌شدند.

***

سوالات کارشناسان درباره موضوع آموزش و پرورش به شرح زیر است:

- دولت شما برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت و متناسب‌سازیِ نظام آموزش با نیازهای نسل جدید چه برنامه‌ای دارد؟

- دولت شما برای کاهش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها و ایجاد عدالت چه برنامه‌ای دارد؟

- دولت شما برای ارتقای رابطهٔ دانشگاه و صنعت و جلوگیری از مهاجرت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چه برنامه‌ای دارد؟

مدرسه محل شکوفایی استعدادهاست

جلیلی در بخش پنجم مناظره اظهار داشت: شعار دولت ما، یک جهان فرصت است. الزام این استفاده حداکثری از فرصت‌هاست و بهترین جا برای شکوفایی این فرصت‌ها مدرسه است. اگر واقعا باور داریم که کشور باید پیشرفت و جهش داشته باشد باید این را برنامه‌ریزی کرده باشیم. اگر نیروهای نظامی، لشکر دفع تهدیدات هستند، مدرسه لشکر شکوفایی فرصت‌هاست.

وی بیان کرد: مردم ما در زمان ثبت‌نام مدارس دوست دارند که در مدرسه‌ای اسم بنویسند که استعداد فرزندان‌شان بیشتر شکوفا شود. ما معتقدیم پیشرفت با عدالت شکل می‌گیرد و باید هر استعدادی بتواند شکوفا شود. لازمه‌ی پیشرفت کشور این است که آموزش و پورش جایگاه اصلی خود را بگیرد؛ وزیر آموزش و پرورش باید نیروی ارزشمندی باشد که باید این هدف را شناخته و آن را دنبال کند. البته رئیس‌جمهور هم باید در این زمینه انتخاب درستی داشته باشد.

.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: معلمان از بزرگ‌ترین سرمایه‌ی ما در این عرصه هستند که عمر خود را در این زمینه مصروف می‌دارند و دانش‌آموزان ما 12 سال از عمر خود را صرف می‌کنند. اگر هزینه‌ای که امروزه در کشور برای هر دانش‌آموز می‌شود را بر تعداد دانش‌آموزان تقسیم کنیم، بیش از هزینه‌ای است که در مدارس غیردولتی صرف می‌شود و نشان می‌دهد که در این زمینه مشکل وجود دارد.

جلیلی گفت: در سند تحول آمده که تفکر، اجتماعی بودن و خلاق و کشف استعدادها باید در مدارس شکل بگیرد.

دانشگاه باید برای مشکلات کشور اولویت داشته باشد

جلیلی در بخش ششم اظهارات خود طی سخنانی گفت: ما ده‌ها هزار هیئت علمی داریم که اینها یک اندوخته و گنج بزرگ برای کشور هستند و در زمینه‌های مختلف علمی کار کرده‌‌اند. در کنار آن میلیون‌ها دانشجو و دانش‌آموخته داریم که اینها هم یک ظرفیت بزرگ هستند. سوال ما این است که اگر ما از پیشرفت کشور سخن می‌گوییم نقش ظرفیت‌های نیروی انسانی  علمی ما چیست.

وی افزود: حق دانشگاه است که حتما در پیشرفت و جهش کشور یک ماموریت داشته باشد و بتواند سهم خود را ایفا کند. اگر ما می‌گوییم هر ایرانی یک نقش پرشکوه، مقدمه و اولویت اول اساتید و دانش‌آموختگان هستند که در این قضیه ظرفیت خوبی دارند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: ما در برنامه هفتم رشد 8 درصدی را هدف‌گذاری کرده‌ایم. سوال این است که سهم دانشگاه‌های ما در ایفای این ماموریت چیست. یک نگاه این است که ما یک آموزش عالی داریم که کارش این است که باید یک سری درس‌ها را در دانشگاه‌ها تدریس کنند. در حالی که این یک نگاه حداقلی است. در دانشگاه‌های ما اتفاقا یک فرصت خوب وجود دارد که همین ها که در زمینه‌های علمی مطالعات می‌کنند یک ماموریت برای اولویت‌های کشور دارند و ما باید دانشگاه‌ها را در پیشرفت کشور سهیم کنیم.

.

جلیلی خاطرنشان کرد: مثلا می‌گوییم ارزآوری یک ماموریت برای کشور است و باید در این حوزه ارتقا پیدا کنیم. خب سهم دانشگاه‌های ما برای رسیدن به این هدف چیست. یکی از برنامه‌های اصلی ما این است که یک ماموریت در این حوزه از ترم آینده تعریف کنیم و رئیس دانشگاه موظف باشد که این ماموریت را به نتیجه برساند. آنموقع می‌بینید که چه نشاطی در فضای کشور شکل می‌گیرد و یک نهضت حل مشکلات در دانشگا‌ه‌ها راه می‌افتد.

وی افزود: اگر ما صحبت می‌کنیم از اشتغال یکی از ماموریت‌های دانشگاه‌ها این است که برای اساتید و دانش‌آموختگان خود ایجاد اشتغال کند و این ظرفیت خوبی که در بخش دانش‌بنیان داریم می‌تواند این امکان را فراهم کند. البته این مسئله باید تبدیل به یک قاعده شود که تکلیف دولت است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: ما  خیلی از بودجه‌های سنگین تحقیقاتی را تخصیص می‌دهیم که خروجی آن در دستگاه دیوان‌سالاری کشور بی‌اثر است. خب اگر همین بودجه‌ها را به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بدهید تا تحقیقات آنها به حل مشکلات کشور معطوف شود، بسیاری از مسائل کشور قابل حل خواهد بود. آنوقت در بحث پیشگیری از مهاجرت نخبگان بسیار اثرگذار خواهد بود. اگر دانشجو و استاد شما احساس کند که در جهش کشور می‌تواند نقش ‌آفرین باشد، یک نشاط علمی به وجود خواهد آمد.

همگان را به حضور در انتخابات دعوت می‌کنم

وی در بخش پایانی و جمع‌بندی این مناظره بیان کرد: مردم برنامه‌های من را دیده‌اند و ما سخنان‌مان را بیان کرده‌ایم. ما در دو سطح سخن گفتیم؛ یکی جهش کشور با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها که لازمه‌اش عدالت است. نکته‌ی دیگر ناظر به رفاع و معیشت مردم است که نباید منتظر ماند تا جهش صورت بگیرد و بعد به این موارد پرداخت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز دو رویکرد وجود دارد؛ یکی رویکردی که خودش را باور دارد و نگاه حداکثری دارد و معتقد است که می‌توان از مشکلات عبور کرد و جهش هم داشت. یک رویکرد نیز یا می‌ترسد و یا می‌ترساند و می‌خواهد بگوید این نمی‌شود و فلان موضوع خیال‌پردازی است و فکر می‌کنند برخی تهدیدها مانع ملت ایران می‌شود. ما می‌گوییم باید تهدیدها و فرصت‌ها را هم دید.

جلیلی اظهار داشت: بنده 35 سال کار سیاست خارجی کرده‌ام؛ امروز فرصت‌هایی داریم که می‌توانیم پیشرفت کنیم ولی اینکه بیفتیم در فضایی که اگر گفته شود فلان موضوع حل نشود، به مشکل بر می‌خوریم و غیره؛ مردم هم می‌دانند که با این‌ها مشکلات حل نمی‌شود.

.

وی افزود: بنده در سالیان متمادی بحث و بررسی داشته‌ام؛ بعضاً گفته می‌شود که نسل «زِد» داریم که زبان ما را نمی‌فهمند ولی اینطور نیست و بنده جلسات متعددی با دانشجویان داشته‌ام و می‌گویم که آن‌ها زبان ما را می‌فهمند و ممکن است سخن ما آن‌ها را اقناع نکند و باید دید مشکل از سخن ما بوده که نتوانسته آنان را اقناع کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: امروز دو نگاه وجود دارد؛ یکی اینکه چند موضوع را بهانه کنیم و نگاه بدبینانه داشته باشیم و یا اینکه افتخارات‌مان را ببینیم و در نظر بگیریم.

جلیلی عنوان کرد: ما در آستانه یک انتخاب پر شور هستیم و اینکه می‌گوییم هر ایرانی یک جهان فرصت یعنی که باید همه مردم در انتخابات نقش پرشکوه داشته و مشارکت داشته باشند و این حضور آثار متعددی برای کشور دارد.

انتهای پیام/

نظر شما