شناسهٔ خبر: 67287476 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

علی‌اکبر صالحی به سعید جلیلی: مگر شما خودتان را در محضر خدا نمی‌بینید؟ /انتظار نداریم از کسی که مدعی تقواست چنین حرف‌هایی زده شود

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اظهارات سعید جلیلی در خصوص برجام و صنعت هسته ای ایران گفت: اگر ظرفیت تکنولوژی ما چنین بود که ایشان ادعا و تکرار می‌کند، ما میتوانستیم ظرف یکی ‌دوسال، آن را سه برابر گذشته کنیم؟

صاحب‌خبر -
روزنو :

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی اکبر صالحی، رییس پیشین سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اظهارات سعید جلیلی در خصوص برجام و صنعت هسته ای ایران گفت: انتظار نداریم از کسی که مدعی تقواست چنین حرفهایی زده شود. مگر شما خودتان را در محضر خدا نمی‌بینید؟ ایا این همه دستاوردها را نمی‌بینند، اگر ظرفیت تکنولوژی ما چنین بود که ایشان ادعا و تکرار می‌کند، ما می‌توانستیم ظرف یکی ‌دوسال، آن را سه برابر گذشته کنیم؟

صالحی در گفتگو با انتخاب، تاکید کرد: در توافقنامه‌ برجام در بخش فنی آن برای رفع نگرانی طرف مقابل در خصوص عدم انحراف به سمت تولید سلاح هسته ای قرار شد تا پانزده سال سطح غنی سازی در حد ۳.۶۷ درصد باشد و اینکه تحقیق در حوزه تولید فلز اورانیوم و نیز ساخت سوخت پایه فلزی اورانیوم انجام نپذیرد. زیرا این دو عنصر یعنی ظرفیت غنی سازی تا ۹۰درصد و تولید فلز اورانیوم ،تقریبا بالای ۷۰درصد اساس ساخت سلاح هسته ای را تشکیل می دهد. قبل از برجام ظرفیت غنی سازی کشور حدود ۱۱۰۰۰سو فعال و حدود ۱۲۰۰۰سو غیر فعال بود.

او افزود: در خصوص تولید فلز اورانیوم هیچ توان و ظرفیت تولیدی نداشتیم. سانتریفیوژهای عملیاتی از نوع نسل اول یعنی IR۱ بودند. بعد از قانون راهبردی مجلس که در آن سازمان انرژی اتمی را ملزم به تولید بلافاصله اورانیوم ۲۰درصد کرد و نیز مقرر داشت که در یکسال قریب به ۱۵۰ کیلو تولید شود،سازمان در یک سال بیش از دو برابر آن مقدار تولید کرد.

صالحی ادامه داد: بعد از مدت قلیلی شروع به تولید اورانیوم ۶۰ درصد کرد و مهم تر از آن اعلام شد که ایران توان تولید فلز اورانیوم را نیز در سطح وسیع ایجاد کرده و نمونه اولیه سوخت پایه فلزی را نیز ساخته است و برای آزمایش تاب آوری، آن را در راکتور تهران قرار داده است.

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: جهت استحضار ملت عزیزمان ظرفیت فعال کنونی غنی سازی حدود ۳۵۰۰۰سو و ظرفیت بالقوه آن نیز ۳۵۰۰۰ سو می باشد (یعنی بیش از سه برابر ظرفیت قبل از برجام) آنهم عمدتا با ترکیبی از سانتریفیوژهای نسل جدید مثل IR۶,IR۲m,IR۴ می باشد.

او گفت: پیشرفته ترین سانتریفیوژی که بعد از خروج امریکا از برجام نمونه آن برای آزمایش ساخته شد IR۹ بود که توان ظرفیت آن قریب به پنجاه برابر سانتریفیوژ نسل قدیم است. در خصوص تولید آب سنگین خوشبختانه ایران در حال حاظر تبدیل به یکی از عمده ترین صادر کنندگان آن در سطح جهان شده است.

صالحی اضافه کرد: علاوه بر آب سنگین، اکسیژن هیجده و دوتره های متنوعی نیز تولید و صادر می کند. در حال حاظر میزان صادرات آنها بیش از سی میلیون دولار در سال است و روز به روز افزونتر می شود.

صالحی با اشاره به اظهارات سعید جلیل در تبلیغات انتخاباتی اظهار داشت: این شمه ای از دست آورد های عظیم سازمان است که دوستان با بی انصافی تمام اعلام می کردند که فردو تبدیل به زمین فوتبال شده و اینکه فعالیت های سازمان متوقف شده و فاتحه آن خوانده شده است.

او اضافه کرد: انتظار نداریم از کسی که مدعی تقواست چنین حرفهایی زده شود. مگر شما خودتان را در محضر خدا نمی‌بینید؟ ایا این همه دستاوردها را نمی‌بینند، اگر ظرفیت تکنولوژی ما چنین بود که ایشان ادعا و تکرار می‌کند، ما میتوانستیم ظرف یکی ‌دوسال، آن را سه برابر گذشته کنیم؟ فَسَتَذْکُرُونَ مَا أَقُولُ لَکُمْ ۚ وَأُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَی اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ.

۲۷۲۱۸

نظر شما