شناسهٔ خبر: 67287343 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

آیا آیفون 14 و 15 ریجتسر می‌شوند؟ آیفون 13 بخریم یا نه؟!

صاحب‌خبر -

 
موضوعی که امروز افراد زیادی به‌ دنبال آن هستند، خرید آیفون ۱۳ است. iPhone 13 یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین موبایل‌های هوشمندی است که توسط اپل تولید شده و توانسته دل مشتریان زیادی در ایران را به‌دست بیاورد.
نکته‌ای که باید بدانید این است که آیفون‌های 14 و 15 در ایران رجیستر نشده و به همین دلیل افراد مجبورند برای خرید قانونی و استفاده از یک گوشی هوشمند اپل، سراغ مدل 13 بروند. دلیل رجیستر نشدن این گوشی‌ها، تحریم و ممنوعیت ورود موبایل‌های لوکس به بازار است. همراه ما باشید تا در ادامه بیشتر به این موضوع و امکان رجیستر شدن موبایل‌های آیفون جدید بپردازیم.

منظور از رجیستر شدن آیفون چیست؟

سوالی که در همین ابتدا پیش می‌آید این است که اصلا منظور از رجیستر شدن آیفون چیست؟ قبل‌ از خرید آیفون ۱۳ باید بدانید که این موبایل رجیستر شده یا نه. Register لغتی انگلیسی به‌معنای ثبت‌ شدن بوده و در موارد مختلفی استفاده می‌شود.
وزارت صنعت معدن و تجارت دولت ایران نیز با راه‌اندازی سامانه همتا سعی در این دارد که از ورود موبایل‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند قاچاق به کشور جلوگیری کند. با ورود یک موبایل ازطریق گمرک، کد IMEI آن در سامانه همتا ثبت و قابل‌ پیگیری است.
شما می‌توانید پس ‌از خرید یک موبایل آن را در سامانه همتا پیگیری کرده و حتی موبایل را فعال‌سازی کنید. درصورت رجیستر نبودن یک گوشی، آنتن آن قطع شده و امکان برقراری ارتباط و اتصال اینترنت همراه وجود ندارد.

رجیستر شدن آیفون 14 و 15 ممکن است یا خیر؟

سوالی که بسیاری از کاربران در رابطه‌با خرید آیفون ۱۳ به‌جای مدل‌های 14 و 15 پرسیده‌اند، این است که آیا این موبایل‌ها رجیستر می‌شوند یا خیر؟ پاسخ منفی است. به‌دلیل سیاست‌های وزارت صمت، تا اطلاع ثانوی این موبایل‌ها رجیستر نخواهند شد. با این‌حال هنوز هم برخی از کارشناسان این حوزه اعتقاد دارند که پس‌از گذشت مدتی، ورود و ثبت ‌شدن این موبایل‌ها در بازار ایران آزاد می‌شود.

دلایل ممنوعیت رجیستر آیفون 15 در ایران



 
شاید برایتان سوال باشد که چرا اصلا آیفون‌های 15 و 14 باید در ایران ممنوع باشند؟ در پاسخ باید گفت که این موبایل‌ها شرایط خاصی دارند و براساس قوانین ذکر شده در وزارت‌های مربوط، نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. دلایل ممنوعی رجیستر این محصولات بدین شرح است.

محدودیت‌های وارداتی گوشی موبایل

یکی از دلایلی که باید برای رجیستر نشدن مدل‌های 15 و 14 از آیفون برای شما ارائه کنیم، محدودیت واردات گوشی‌های موبایل است. اگر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کرده باشید، قطعا این خبر را شنیده‌اید که واردات موبایل‌های گران‌قیمت و لوکس در بازار ایران ممنوع شده است.
در سال 1399 دولت ایران واردات موبایل‌هایی که قیمت آن‌ها بالاتر از 250 دلار است را ممنوع کرد. این ممنوعیت شامل تمام مدل‌های تلفن همراه هوشمند اعم‌از آیفون بود. به‌دلیل این که مدل‌های 14 و 15 قیمتی بالاتر از این حد داشتند، اجازه ورود آن‌ها به کشور داده نشد.

تحریم‌های بین‌المللی شرکت اپل

مورد دیگری که باید از آن به‌عنوان دلیلی مهم برای رجیستر نشدن موبایل‌های آیفون 15 و 14 ارائه کنیم، وجود تحریم‌های بین‌المللی است. همانطور که اطلاع دارید، کشور ایران تحت تحریم‌های بین‌المللی شدیدی بوده و به همین دلیل واردات بسیاری از کالاها به آن محدود است.
این یعنی شرکت اپل در ایران اجازه راه‌اندازی شعبه ندارد و نمی‌تواند محصولات خود را به کشور ما صادر کند. ازطرف دیگر افرادی که قصد واردکردن این موبایل‌ها یا حتی قطعات آن‌ها را دارند نیز دچار محدودیت‌هایی شده‌اند که همین موضوع تامین این تلفن‌های هوشمند را سخت می‌کند.

اقدام متقابل به تحریم‌ها در برابر اپل

موضوعی که باعث می‌شود پیشنهاد کنیم به‌جای خرید مدل‌های 14 و 15 سراغ خرید آیفون ۱۳ بروید، این بوده که ایران اقدامی متقابل در برابر تحریم‌ها انجام داده است. همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، شرکت‌های بزرگ طبق تحریم‌های بین‌المللی نمی‌توانند محصولات خود را به ایران وارد کنند.
ایران نیز در مقابل اجازه فروش محصولات شرکت اپل را نمی‌دهد. البته این موضوع در ابتدا کمی نامعلوم بود، اما پس‌از معرفی مدل‌های 14 و 15 با قاطعیت پیگیری شد و دیگر اجازه رجیستر شدن موبایل‌های جدید اپل داده نشد.

آیا خرید آیفون 13 به‌جای آیفون 14 و 15 پیشنهاد می‌شود؟

با توجه ‌به موارد ذکر شده، خرید آیفون ۱۳ به‌جای آیفون‌های 14 و 15 منطقی‌تر است. این موبایل‌ها در ایران رجیستر نشده‌اند و به همین دلیل استفاده از آن‌ها نیز سخت خواهد بود. به همین دلیل بهتر است iPhone 13 را تهیه کرده و به‌راحتی از آن برای کارهای مختلف بهره ببرید.
درست است که مدل‌های 14 و 15 از موبایل‌های آیفون بسیار جذاب بوده ویژگی‌های عالی دارند، اما نمی‌توانید از آن‌ها برای برقراری تماس یا اتصال به اینترنت همراه استفاده کنید. با خرید مدل‌های 14 و 15 تنها قابلیتی که به‌دست می‌آورید، عکس‌برداری، فیلمبرداری و اجرای بازی است.

خرید بهترین مدل‌های آیفون 13 با قیمت مقطوع

 

 
اگر می‌خواهید به‌جای خرید مدل‌های 14 و 15 سراغ خرید آیفون ۱۳بروید، پیشنهاد می‌کنیم که این کار را ازطریق فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا انجام دهید. دیجی‌کالا یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی در کشور است که پارت نامبر، مدل‌ها و رنگ‌های گوناگونی از این محصول را با بهترین برای شما موجود می‌کند.
همچنین گارانتی این محصولات نیز کاملا معتبر بوده و جای هیچ نگرانی وجود ندارد. شما می‌توانید با مراجعه به این فروشگاه، هر مدلی که از iPhone 13 می‌خواهید را با قیمتی عالی سفارش داده و در منزل خود در کم‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

جمع‌بندی

اگر به ‌دنبال این هستید که به‌جای مدل‌های 14 و 15 اپل، یک گوشی هوشمند بخرید، خرید آیفون ۱۳ را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این موبایل کاربردی، یک دستگاه عالی با رنگ‌بندی‌های جذاب است. همچنین قابلیت‌های سخت‌افزاری خوبی نیز دارد.
آیفون‌های 14 و 15 حتی جذاب‌تر از این گوشی هستند و آپشن‌های بیشتری دارند. اما باید در نظر داشته باشید که این اسمارت فون‌ها در کشور ایران رجیستر نمی‌شوند. دلایلی که برای این موضوع وجود داشت نیز در این مطلب با هم بررسی کردیم تا با چشم باز نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنید. می‌توانید هرکدام از مدل‌های آیفون 13 را از دیجی‌کالا با قیمتی عالی و گارانتی‌های اصلی سفارش دهید.
 

برچسب‌ها:

نظر شما