شناسهٔ خبر: 67287009 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

گلوبز: سرمایه‌گذاران خارجی از اوراق قرضه اسرائیل هراس دارند

خبرگزاری فارس

یک رسانه عبری زبان گزارش داد، در نتیجه جنگ غزه و نااطمینانی اقتصادی و امنیتی نسبت به آینده اسرائیل سرمایه گذاران خارجی از سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه اسرائیل هراس دارند.

صاحب‌خبر -

 پبه گزارش  بولتن نیوز به نقل از فارس، جنگ جاری در نوار غزه به شدت بر ثبات اقتصادی در اسرائیل تأثیر گذاشته که به تبع آن به افزایش قیمت اوراق قرضه کمک کرده است.

بر اساس گزارش روزنامه اقتصادی گلوبز رژیم صهیونیستی، بازده اوراق قرضه دولتی اسرائیل به شکل شِکِل برای 10 سال اخیر برای اولین بار از سال 2011 از 5 درصد فراتر رفت که نشان دهنده کاهش قابل توجه تقاضا است.

گلوبز افزود، اگرچه از آن زمان بازدهی به حدود 4.85 درصد کاهش یافته است، اما نوسانات در آنچه معمولاً سرمایه گذاری باثبات تلقی می‌شود، نشان دهنده نگرانی‌های اقتصادی رو به رشد است.

اوراق قرضه دولتی اوراق قرضه‌ای است که توسط دولت منتشر می‌شود و سررسید طولانی دارند. دولت برای تأمین کسری بودجه یا تأمین سرمایه مورد نیاز طرح‌های عمرانی خاص یا عام، اقدام به انتشار اوراق قرضه دولتی می‌کند. معمولاً نرخ بهره این اوراق، برای کل دوره ثابت است، در نتیجه در شرایط تورمی، خریداران این اوراق، نه تنها سود نمی‌کنند، بلکه ضرر نیز می‌نمایند.

مقایسه با اوراق قرضه خزانه داری آمریکا

بر اساس این گزارش، بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری ایالات متحده که بسیار امن تلقی می شود، پس از انتشار ارقام تورم در ماه می، به شدت به زیر 1.6 درصد کاهش یافت.

در مقابل، کاهش بازده اوراق قرضه اسرائیل بسیار کم‌تر بوده است. به گفته گلوبز، این اختلاف تا حدی به این دلیل است که بازار ایالات متحده انتظار کاهش قریب‌الوقوع نرخ‌های بهره را دارد، در حالی که اسرائیل با نااطمینانی اقتصادی و امنیتی مواجه است که انتظارات برای حرکت‌های مشابه در سیاست پولی را تضعیف می‌کند.

برای سنجش میزان آگاهی سرمایه گذاران خارجی از خطرات سرمایه گذاری در اسرائیل، گلوبز تاکید کرد که تفاوت بازدهی بین اوراق قرضه دولتی اسرائیل و آمریکا بسیار مهم است. این تفاوت نشان‌دهنده تفاوت در ریسک اعتباری بین کشورها است و تفاوت‌های گسترده‌تر نشان‌دهنده ریسک‌های مورد انتظار بالاتر است.

در حال حاضر، اسپرد اوراق قرضه 10 ساله کابینه اسرائیل به دلار 1.75 درصد بیشتر از اوراق بهادار معادل ایالات متحده است. این نزدیک به سطوحی است که در اقتصادهای در حال توسعه مانند جمهوری دومینیکن مشاهده می شود، جایی که این تفاوت 2.05٪ در مقایسه با هنگ کنگ که این تفاوت تنها 0.1٪ است.

مودی شافریر، استراتژیست ارشد بازارهای مالی در بانک هاپوعلیم اسرائیل، به گلوبز گفت که قیمت گذاری فعلی اسرائیل بیشتر با رتبه بندی BBB مطابقت دارد تا رتبه بندی رسمی "A-band" که از سوی آژانس‌های رتبه‌بندی آمریکایی مانند مودی و اس اند پی تعیین شده است.

شفریر می‌گوید: «ما در طبقه‌بندی پرخطر قرار نداریم، اما حق بیمه خطر در اسرائیل در مقایسه با سایر کشورها همچنان در حال افزایش است».

گلوبز تأیید می‌کند که جنگ جاری در نوار غزه به شدت بر ثبات اقتصادی در اسرائیل تأثیر می‌گذارد که به افزایش قیمت اوراق قرضه کمک کرده است.

طبق آنچه این روزنامه گزارش داد، وزارت دارایی اسرائیل عمدتاً بدهی را در بازار داخلی جمع‌آوری می‌کند، جایی که ریسک‌ها کمتر و بازده در مقایسه با اوراق قرضه دلاری کم تر بالا می رود.

به گزارش گلوبز، حق بیمه اوراق قرضه 10 ساله دولت اسرائیل، همانطور که سوآپ‌های نکول اعتباری نشان می‎دهد، از زمان شروع جنگ بیش از دو برابر شده است.

الکس زابیگینسکی، اقتصاددان ارشد شرکت Mitaf Dash، در اظهاراتی به گلوبز توضیح می‌دهد که حق بیمه ریسک اسرائیل در بازارهای بین المللی بسیار بالاتر از آن چیزی است که از رتبه اعتباری آن انتظار می رود.

زابیگینسکی می‌گوید: «افزایش شکاف بین اوراق قرضه شیکل اسرائیل و اوراق قرضه دولتی ایالات متحده به سطوحی که در یک دهه گذشته مشاهده نشده، نشان‌دهنده افزایش حق بیمه ریسک است».

زابیگینسکی همچنین پیشنهاد می‌کند که بانک مرکزی اسرائیل می‌تواند در صورت ناکارآمد شدن بازار اوراق قرضه داخلی، مشابه اقدامات بانک انگلستان در دو سال پیش، در بازار اوراق قرضه داخلی مداخله کند. با این حال، وی تاکید می‌کند که مسئولیت اصلی اجرای سیاست‌های اقتصادی معتبر بر عهده کابینه نتانیاهو است.

اخیراً، کسری مالی رژیم صهیونیستی طبق داده‌های رسمی به 7.2 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است و هزینه‌های کابینه نتانیاهو حتی بدون احتساب هزینه‌های مربوط به جنگ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است.

به نوشته این رسانه عبری، نمونه‌های تاریخی مانند کاهش ارزش پول در مکزیک به دلیل اصلاحات حقوقی بحث‌برانگیز و افزایش بازده اوراق قرضه در بریتانیا در پی گسترش برنامه اقتصادی، خطرات بالقوه از دست دادن اعتماد سرمایه‌گذاران را برجسته می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما