شناسهٔ خبر: 67286759 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در دومین مناظره انتخاباتی داوطلبان؛

زاکانی: مشکل این است که ثروت را درست توزیع نکردیم

نفیسه عبدالهی

علیرضا زاکانی در مناظره دوم گفت: ما کشوری ثروتمند هستیم. مشکل این است که ثروت را درست توزیع نکردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، «علیرضا زاکانی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری جهت حضور در دومین مناظره در صداوسیما حضور یافت.

بر اساس این گزارش، ترتیب صندلی نامزدهای انتخاباتی در مناظره دوم انتخابات، به این شکل است «شماره یک: امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، شماره دو: محمدباقر قالیباف، شماره سه: مصطفی پورمحمدی، شماره چهار: علیرضا زاکانی، شماره پنج: مسعود پزشکیان، شماره شش: سعید جلیلی»

لازم به یادآوری است که قرعه‌کشی جایگاه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در چهار مناظره اخیر، چهارشنبه ۳۰ خرداد و با حضور نمایندگان کاندیداها انجام شده است.

عنوان دومین برنامه مناظره «خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت» با محوریت اقتصاد خواهد بود.

به ازای مصرف کل انرژی خانوار کشور به هر خانواده ۲۰ گرم طلا می‌رسد

به گزارش خبرنگار مهر، «علیرضا زاکانی» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره تلویزیونی، اظهار داشت: ما کشوری ثروتمند هستیم مشکل این است که ثروت را درست توزیع نکردیم. آدرسی را که آقای پورمحمدی می‌دهند غلط است. باور نکنید.

وی گفت: ما هم بسته رفاه هم یارانه طلایی داریم که ناظر به معیشت، اشتغال، سلامت و تفریح مردم ارائه خواهیم کرد. مابه‌ازای مصرف کل انرژی خانوار کشور به هر خانواده ۲۰ گرم طلا می‌رسد.

زاکانی عنوان کرد: یارانه خانوار در حوزه برق، بنزین، گاز در کشور درست مصرف نمی‌شود. یک یارانه طلایی تنظیم‌کردیم که مابه ازای مصرف انرژی کل خانوار کشور در بخش خانوار، به هر خانواده ۳ نفر معادل اعتبار ۲۰ گرم طلا در سال یارانه می‌رسد. یعنی یک خانواده ۵ نفره ۱۱۰ میلیون یارانه دارد. اعتبار طلا داده می‌شود که مصون از تورم است. نقدینگی را زیاد نمی‌کند و زمینه صرفه‌جویی را فراهم می‌کند.

زاکانی گفت: همه ملت ایران ثروتمند می‌شوند و به میزان صرفه‌جویی سود می‌کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: از اول شروع دولت هم برای خانوارها حساب ویژه باز می‌شود و این پول برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

قیمت انرژی کاهش می‌یابد

زاکانی گفت: از ابتدای دولت خدمت نفری ۲۲ میلیون یارانه انرژی به اعتبار طلا داده خواهد شد و فقر مطلق از ابتدا ریشه کن می‌شود.

وی گفت: قیمت انرژی کاهش می‌یابد. قیمت بنزین ۳ هزار تومانی حذف و بنزین ۱,۵۰۰ تومان می‌شود.

زاکانی گفت: یارانه باید به کل زنجیره داده شود و با قبل مصرف کننده تسویه شود.

وی گفت: پورمحمدی نکات غلطی می‌دهد.

زاکانی تصریح کرد: مشاور پزشکیان گفت دولت رئیسی سه سال فلاکت بار بود. دوره سیاه ۸ ساله روحانی، کشور را به باد داد. به طبع سه سال رئیسی از آن ۸ سال بالاتر است. شهید رئیسی از آقای رئیسی زنده حتماً مؤثرتر است.

دولت پزشکیان همان دولت سوم روحانی است

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: ژنرال‌های اقتصادی مردم را بیچاره کردند و مسکن مهر را مزخرف خواندند اما امروز در ستاد پزشکیان هستند.

وی با بیان اینکه در دولت قبل گفتند با فساد مبارزه می‌کنیم، گفت: وقتی برادر رئیس جمهور را بواسطه پرونده‌های فساد گرفتند؛ رئیس جمهور اعلام کرد اگر او احضار کنید من اعلام جنگ کی کنم.

زاکانی تصریح کرد: برادر معاون اول رئیس جمهور را به اتهام قاچاق حرفه‌ای ارز گرفتند. وقتی دولت تحویل گرفتند وعده ۱۰۰ روزه دادند و به شعور مردم توهین کردند.

وی افزود: با حذف کارت سوخت ۱۵۰ همت خسارت زدند. وقتی از درون اتاق‌های شیشه‌ای مسیر را دنبال کردند ۲۰۵ هزار میلیارد بدهی دولت در سال ۱۳۹۲ بود. دولتی که به رئیسی تحویل دادند ۱۳۰۰ همت بدهی داشت درحالی که بودجه آن سال ۱۳۷۰ همت بود. بودجه یکسال را روحانی پیش‌خور کرد.

وی عنوان کرد: هشت سال این‌مملکت رئیس جمهور نداشت. وقتی قطار تبریز اتش گرفت و ۴۵ نفر به رحمت خدا رفتند وزیر آن دولت که در ستاد پزشکیان است، گفت مردم بیمه دارند.

زاکانی یادآور شد: دولت پزشکیان همان دولت سوم روحانی است.

اگر حرفی هست، دعوا بر سر حقوق مردم است

زاکانی در بخش دوم مناظره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع ارتقای نظام سلامت، عنوان کرد: از توصیه اخلاقی پزشکیان ممنونیم. اگر حرفی هست، دعوا بر سر حقوق مردم است.

پزشکیان خطاب به زاکانی گفت: پدر مردم را ما آوردیم.

زاکانی در پاسخ به پزشکیان گفت: شما پدر مردم را درآوردین، ما در نیاوردیم. چرا که شما ۵ دوره در مجلس بودی، یک دور نایب رئیس مجلس و وزیر بودین و باید به مردم بگویید چه اقداماتی انجام دادید.

زاکانی خطاب به پورمحمدی تصریح کرد: باید توضیح دهید با اسناد کرسنت چه کاری کردید؟

بیماران صعب العلاج به صورت کامل در بیمارستان رایگان می‌شود

زاکانی با بیان اینکه در حوزه پزشکی مهمترین بخش نیروی انسانی است، افزود: شبکه بهداشت را تقویت خواهیم کرد و پیشگیری را مقدم بر درمان میدانیم. ۱۰ تا ۱۵ درصد جامعه بیمه پایه رایگان ندارند که انجام می‌دهیم. ۶۰ درصد مردم بیمه تکمیلی می‌شوند یعنی بیمه‌ها را عمق می‌دهیم. درمان ۴۰ درصد مردم رایگان می‌شود. ۸۵ درصد درمان در حوزه دولتی است .۱۰۵۴ بیمارستان داریم که تعداد ۱۸۴ بیمارستان خصوصی است.

وی افزود: ۴۰ درصد از مراجعه کنندگان سرپایی، ۵۰ درصد تخفیف در حوزه دارویی و دندان پزشکی تعلق می‌گیرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بیماران صعب العلاج به صورت کامل در بیمارستان رایگان می‌شود. دولت از بخش خصوصی خرید راهبردی می‌کند و مسیر تحول را به سلامتی می‌برد که سلامت در زندگی افراد صیانت شود. مجامع علمی پزشکی پشت عرض بنده هستند.

سعی کردم چند بسته ناظر به حوزه سلامت را تقدیم کنم

زاکانی گفت: مردم عزیز سعی می‌کنم بسته‌های شفافی را ارائه کنم. سعی کردم چند بسته ناظر به حوزه سلامت را تقدیم کنم.

وی افزود: رایگان کردن هزینه‌ها و درمان خانم‌های باردار و افراد مسن و همچنین افراد زیر ۷ سال به صورت پلکانی انجام شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که بزرگترین بخش در حوزه پزشکی نیروی انسانی است، عنوان کرد: نیازمند تحول هستیم و این مهم جز با یک‌پارچه سازی اطلاعات، نسخه الکترونیک، نظام ارجاع، سطح‌بندی خدمات انجام نمی‌شود.

زاکانی گفت: پزشکیان گفت که ممکن است عده‌ای رانت بگیرند باید بگویم ما نه مثل پزشکیان خارج از بیمارستان دولتی کار کردیم و نه هنگام بیماری بستری شدیم.

وی تصریح کرد: موضوع توجه به توریسم سلامت مهم است. در این حوزه اتفاقات ناخوشی در حال رقم خوردن بود که در این‌باره بارها در حیاط دولت صحبت کرده‌ام.

زاکانی اظهار کرد: موضوع سلامت فراتر از مسئله بهداشت و درمان است. شورای عالی سلامت به مسئولیت ریاست جمهوری نیاز است تا همه دستگاه‌ها رومکلف کند در این مسیر گام بردارند.

موضوع دارو، این مسئله با دستور حل نمی‌شود. در مورد شیرخشک هم ورود کردیم. مسیر کاملاً مشخص است. ظرفیت داخلی موجود است و نگاه کارشناسی نیازمند است که این امر انجام شود.

وی با بیان اینکه موضوع فساد و زیرمیزی امر قطعی است، افزود: موضوع اصلاح بیمه‌ها امر قطعی است.

زاکانی خطاب به پزشکیان در مورد مسئله فروش نفت، یادآور شد: آقای پزشکیان اطلاعاتتان نادرست است و اگر خواستید پس از جلسه اطلاعات دقیق می‌دهم.

منزلت، معیشت و رشد معلم باید حفظ شود تا جایی که معلمی بر تاج اشتغال‌های کشور بنشیند

زاکانی در بخش سوم مناظره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع ارتقا نظام آموزشی، افزود: اینده کشور امروز در نظام تعلیم و تربیت کشور مشخص می‌شود. تعلیم و تربیت نظام پیشران کشور است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش یک اساس ویژه‌ای دارد که نقش خاصی را بتواند در آینده کشور ادا کند. هرکس می‌خواهد به آینده کشور نگاه کند باید به آموزش و پرورش کشور نگاه کند. گرچه حوزه تعلیم‌وتربیب فراتر از آموزش وپرورش است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: آموزش پرورش هزینه نیست. نگاه‌ها را به این مورد باید تغییر داد. آموزش و پرورش سرمایه گذاری است. لذا باید سیاست‌هایمان را تغییر دهیم.

وی تصریح کرد: شروع اصلاح باید از کلاس انجام شود نه از ستاد. در کلاس مهم‌ترین رکن معلم و دانش‌آموز است. منزلت، معیشت و رشد معلم باید حفظ شود تا جایی که معلمی بر تاج اشتغال‌های کشور بنشیند.

آموزش و پرورش در محور کانون تحولات کشور قرار گیرد

زاکانی اظهار کرد: سند تحول در حوزه عدالت آموزشی است و ساحت‌های ۶ گانه‌ای را در نظر گرفته که بتواند در حوزه معلم و محتوا ادا شود.

وی بیان‌کرد: یک نگاه، نگاه مکانیکی است همچون خط تولید ماشین که همه ماشین‌ها برای آموزش آمده‌اند و یکسری توقعاتی از آن‌ها وجود دارد، نگاه دیگر، نگاه پرورشی است. آموزش و پرورش باید موضوعات مختلف را برای دانش‌آموزان خلق کند که این مهم جز با وجود یک معلم توانمند محقق نمی‌شود.

وی گفت: آموزش و پرورش در محور کانون تحولات کشور قرار گیرد. قوی‌ترین وزیر دولت بنده وزیر آموزش و پرورش خواهد بود. مشکل معلمان و مسکن مربوط به آن‌ها را از طریق صندوق ذخیره می‌توان حل کرد. متأسفانه اداره سیاسی و غیرحرفه‌ای این صندوق، آن‌را به سمت دیگری برده است.

تحول در حوزه مدیریت امکان بزرگی است که باید رقم بخورد

زاکانی در ادامه گفت: در حوزه فناوری می‌شود این عدالت را توسعه داد وبا توجه به سرمایه‌های موجود در مولدسازی بسیاری از ضعف‌ها را در حوزه آموزش و پرورش دنبال کرد. مدیریت‌های محلی مثل آموزش و پرورش و… باید پشتوانه خدمت به آموزش و پرورش قرار گیرند.

وی با اشاره به حوزه آموزش عالی کشور و علم و فناوری وحوزه علمیه، ادامه داد: دو زیست‌بوم نوآوری و اندیشه‌ورزی را باید پیش ببریم. هیچ نخبه‌ای در ایران خود را بی‌اثر نبیند. حوزه علمیه یک روش عظیم برای خدمت دارد و نیازهایی را هم حکومت دارد. لذا باید از این ظرفیت بزرگ حوزه علمیه استفاده شود.

وی ادامه داد: در حوزه متعارف علوم و آموزش عالی کشور توجه به استاد و دقت در منزلت او باید مورد عنایت قرار گیرد و نیازمندی‌های او را باید در نظر گرفت.

زاکانی تصریح کرد: موضوع آموزش عالی کشور و حرکت در مسیر میدان‌دادن به دانشجو و احساس این‌که مدیر آموزش و پرورش و مدیر آموزش عالی که یک کارخانه انسان‌سازی را اداره می‌کند، مهم است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: تحول در حوزه مدیریت امکان بزرگی است که باید رقم بخورد که به لطف الهی در دولت خدمت این مهم رقم خواهد خورد.

پشت سر شهید رئیسی حرف‌هایی زده می‌شود اما خود شهید کجاست که بیاید و دفاع کند؟

زاکانی عنوان کرد: مردم عزیز بسیاری از موضوعات ناظر به حوزه سیاست و موضوعاتی بود که ناظر به دولت روحانی بود. با توجه به نوع رفتارهایی که مشاورین برخی افراد داشتند، سر جای خود صحبت خواهم کرد.

وی گفت: عناصری پیرامون دوستان هستند که اسباب تمام این اختلافات هستند و ادامه می‌دهند. توصیه اخلاقی برای ما اثرگذار نیست. افرادی که در ستادهای برخی هستند مسببان وضعیت موجودند که باید پاسخگو باشند. چطور در موضع طلبکاری قرار گرفته‌اند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آماده مناظره با روحانی و افراد دیگر که مسببین وضع موجودند، هستم تا برای مردم مشخص شود وضع موجود حاصل کار چه کسانی است.

وی گفت: پشت سر شهید رئیسی حرف‌هایی زده می‌شود اما خود شهید کجاست که بیاید و دفاع کند؟

زاکانی تصریح کرد: امروز نکاتی را در مورد توزیع ثروت و یارانه طلایی را عرض کردم. پول این موارد موجود است اما یک عده نمی‌گذارند استفاده شود.

وی گفت: یارانه‌هایی که مردم الان دریافت می‌کنند ادامه پیدا می‌کند و حتی تا سقف ۶۰۰ تومان افزایش می‌یابد.

زاکانی یادآور شد: ظرف ۵ سال می‌توان مشکلات در حوزه مسکن را از طریق واگذاری زمین و بافت فرسوده حل کرد.

وی با طرح این سوال که چرا ما خودمان را سمت مردم قرار نمی‌دهیم و از ثروتمند شدن مردم بیزاریم، تصریح کرد: برای عده‌ای فساد در کشور موضوعیت دارد، غده‌های سرطانی در این کشور هستند که نمی‌خواهند بگذارند مردم ثروتمند شوند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با تعمیق بیمه‌ها هم می‌توان بسته‌های کاملی در حوزه سلامت داشته باشیم.

هرکسی ادعایی دارد باید به گذشته او نگاه کرد

به گزارش خبرنگار مهر، «علیرضا زاکانی» پس از پایان مناظره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امیدوارم که مردم پاسخ برخی از نکات را که انتظار دارند را گرفته باشند.

وی ادامه داد: هرکسی ادعایی دارد باید به گذشته او نگاه کرد و دید که آیا این ادعا در گذشته او صدق می‌کند یا خیر.

وی افزود: موضوعاتی که مطرح کردیم مسائلی بود که سال‌های سال جز دغدغه‌مان بود و کار کارشناسی برای آن انجام شده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مردم عزیز، کشور نیازمند تحول است که این تحول هم نیازمند بسته‌های عملی و اجرایی و قابل بررسی است. نمی‌توان حرف کلی زد چرا که کارها حل نمی‌شود.

زاکانی افزود: مسبب وضع موجود مسؤول دهه ۹۰ است. بی‌صبرانه منتظرم با او مناظره کنم. مناظره‌های نیابتی فایده‌ای ندارد.

نظر شما