شناسهٔ خبر: 67286355 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

بهره‌برداری از باغ گیاهان دارویی و دمنوشخانه بوستان علوی شهر قم

باغ گیاهان دارویی و دمنوشخانه گیاهان دارویی بوستان علوی شهر قم همزمان با دهه کرامت و اجرای طرح بزرگ «قم در مسیر تحول» به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث‌آریا، این طرح با اعتبار حدود ۲۰۰ میلیارد ریال از تیرماه ۱۴۰۱ در مساحت ۸ هزار مترمربع شروع شد و فاز نخست آن در مساحت ۶ هزار مترمربع به بهره‌برداری رسید.

توسعه فضای سبز تفرجگاهی، ایجاد شادابی و تفریح شهروندان، ترویج فرهنگ زندگی سالم و آشتی مردم با طبیعت، جبران بخشی از کمبود سرانه تفرجگاهی و ترویج فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی از اهداف کلان طرح مذکور است.

از ویژگی‌های بارز این طرح می‌توان به بزرگ‌ترین سیاه‌چادر یکپارچه ایران، عطاری، حکیم‌خانه، شربت‌خانه، رستوران سنتی با ۳۳ حجره، نمایشگاه و فروشگاه عرضه گیاهان دارویی، تالار گلخانه‌ای با گونه‌های استوایی ویژه، استفاده از مصالح سنتی و قدیمی نظیر کاه، گِل و چوب، غرفه ارائه خدمات مهندسی فضای سبز، فضای نقالی و تعزیه‌خوانی، کلکسیون گیاهان دارویی با بیش از ۱۵۰ گونه گیاهان دارویی و غرفه صنایع‌دستی اشاره کرد.

سرمایه‌گذار باغ گیاهان دارویی و دمنوشخانه بوستان علوی شهر قم، با بیان این که در بخش گلخانه گیاهان دارویی کشت‌شده قابل‌ارائه است و علاقه‌مندان می‌توانند از آن‌ها خریداری کنند، درباره این مجموعه گفت: حکیم‌خانه محل طبابت حکیم است که این مجموعه را از سایر مجموعه‌ها متفاوت می‌کند و نسخه حکیم در قسمت عطاری پیچیده می‌شود.

حسین بیات خاطرنشان کرد: در غرفه صنایع‌دستی تلاش شده است تا از صنایع‌دستی سراسر کشور استفاده شود، به ‌ویژه صنایع‌دستی استان قم که شامل مواردی از جمله منبت‌کاری، انگشترسازی، گلیم و فرش می‌شود.

او با تأکید بر این که بزرگ‌ترین سیاه‌چادر کشور با موی بُز یعنی به‌ صورت اُرگانیک در این مجموعه بر پا شده است، گفت: همچنین در قسمت نانوایی، نان‌ها با گیاهان و بذر گیاهان دارویی تهیه می‌شوند و مطبخ‌خانه نیز به طبخ غذا می‌پردازد.

او با اشاره به این که تلاش شده است، در طراحی حجره‌ها از معماری ایرانی و اسلامی استفاده شود و هر یک از آن‌ها به تصویری از مشاهیر مزین شده است، گفت: سقف‌هایی برای برنامه‌های نقالی و تعزیه‌خوانی و داستان‌سرایی در این مجموعه تعبیه ‌شده است.

بیات اظهار کرد: اهدافی که باعث ساخت مجموعه ارگ شمعدانی شده است؛ شامل استفاده از استادان و دانشجویان رشته کشاورزی که در مجموعه علمی - کاربردی در حال فعالیت هستند، در راستای همکاری میان صنعت و دانشگاه، اشتغالزایی برای دانشجویان فارغ‌التحصیل این مرکز، افزایش طبیعت‌گردی (اکوتوریسم)، آشنایی مردم با گیاهان دارویی و نحوه مصرف و نگهداری آن‌ها و دوستی با سنت‌های ایرانی و اسلامی بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما