شناسهٔ خبر: 67286332 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

کاهش نرخ فرزندآوری در این کشورها/ثروتمندان فراری از بچه‌دار شدن

اقتصادنیوز: گزارش سازمان توسعه و همکاری اقتصادی نشان می‌دهد شهروندان در کشور‌های عضو این سازمان نسبت به گذشته تمایل کمتری به فرزندآوری دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در گزارشی اعلام کرد که نرخ زاد و ولد در برخی از ثروتمندترین کشور‌های جهان به شدت کاهش یافته و احتمالا به دلیل نگرانی‌های اقتصادی در همین وضعیت باقی خواهد ماند.

به گزارش رویترز، مردم در کشور‌های عضو این سازمان تصمیم گرفته‌اند که دیرتر بچه‌دار شوند یا اینکه اصلا بچه‌دار نشوند. بر اساس این مطالعه، نرخ باروری در کشور‌های عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در سال ۲۰۲۲ به ۱.۵ فرزند به ازای هر زن رسیده که بسیار کمتر از نرخ ۳.۳ در سال ۱۹۶۰ است. 

استفانو اسکارپتا، مدیر بخش اشتغال، کار و امکانات اجتماعی این سازمان می‌گوید کشور‌های عضو از طیف وسیعی گزینه‌های سیاسی برای حمایت از خانواده استفاده می‌کنند، اما به نظر می‌رسد هزینه‌های اقتصادی و عدم اطمینان مالی بر تصمیم افراد برای فرزندآوری تاثیر گذاشته است. این سازمان مستقر در پاریس همچنین اعلام کرد افراد بیشتری تلاش می‌کنند والد خوبی باشند که این امر مستلزم اختصاص زمان برای تربیت فرزندان است؛ همین امر جوانان را به عقب انداختن یا اجتناب از داشتن خانواده ترغیب کرده است. این گزارش افزود: «شواهد کیفی از اروپا نشان می‌دهد یکی از دلایل مهمی که برخی از زنان در اوایل سی سالگی تصمیم می‌گیرند بچه‌دار شدن را عقب بیندازند این است که آنها باور ندارند بتوانند مادران ایده‌آلی باشند».

نرخ زادآوری به طور کلی در سال‌های اخیر بسیار کاهش یافته و به ۰.۷ در کره جنوبی و ۱.۲ در ایتالیا و اسپانیا رسیده است. برای حفظ جمعیت و جلوگیری از پیری آن، نرخ زادآوری باید ۲.۱ فرزند به ازای هر زن باشد. 

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در سال ۱۹۶۱ و برای پیشرفت اقتصادی و تجارت بین‌المللی تاسیس شد. اعضای این سازمان بیشتر کشور‌های اروپایی هستند، اما آمریکا، کره جنوبی، ترکیه و کانادا نیز بعدا به عضویت آن درآمدند. 

نظر شما