شناسهٔ خبر: 67286165 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

با انصراف رئیس‌جمهوری رومانی؛ نخست‌وزیر هلند تنها نامزد دبیرکلی ناتو است

صاحب‌خبر -

شفقنا- به دنبال انصراف رئیس جمهوری رومانی از نامزدی برای دبیرکلی سازمان ناتو، اکنون نخست وزیر هلند تنها نامزد تصدی این منصب به شمار می آید.

به گزارش شفقنا، بخش عربی خبرگزاری «آناتولی» ترکیه (AA) عصر امروز (پنج شنبه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که «کلاوس یوهانیس»، رئیس جمهوری رومانی در بیانیه ای، انصراف خود از نامزدی برای تصدی منصب دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را اعلام کرد تا «مارک روته»، نخست وزیر هلند به تنها نامزد تصدی این منصب تبدیل شود.

رسانه های رومانی با استناد به بیانیه ای که نهاد ریاست جمهوری این کشور صادر کرده، در این باره گزارش دادند که لوهانیس از نامزدی خود برای دبیرکلی سازمان ناتو انصراف داده و از روته برای تصدی این منصب حمایت خواهد کرد.

با اعلام انصراف رئیس جمهوری رومانی نیز، تا حد زیادی قطعی شده که نخست وزیر 57 ساله هلند از اول اکتبر آینده (10 مهر 1403) جانشین «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل کنونی و نروژی سازمان ناتو در این منصب خواهد بود.

شایان ذکر است که روته در پی فروپاشی دولت ائتلافی تحت رهبری خود در هفتم ژوئیه سال گذشته میلادی، از منصب نخست وزیری هلند استعفا داده و اعلام کرد که تا زمان تشکیل دولت جدید این کشور، به طور موقت به وظیفه نخست وزیری ادامه می دهد سپس سیاست را ترک خواهد کرد.

نخست وزیر هلند پس از آن که مشخص شد دوره دبیرکلی استولتنبرگ در سازمان ناتو تمدید نمی شود نیز، نامزدی خود برای تصدی این منصب را اعلام کرد و با وجود آن که در مدت کوتاهی حمایت بسیاری از کشورهای عضو این سازمان را به دست آورد، مجارستان، اسلواکی و رومانی از نامزدی وی حمایت نکردند.

این در حالی است که قرار است اجلاس سالانه سران کشورهای عضو سازمان ناتو در ماه آینده میلادی در شهر واشنگتن، پایتخت آمریکا برگزار شود و پس از آن نیز انتظار می رود روته به جای استولتنبرگ، دبیرکلی این پیمان نظامی و امنیتی را برعهده بگیرد.

خبر اصلی را در آناتولی ببینید

نظر شما