شناسهٔ خبر: 67285551 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مجتبی ایرجی در گفت‌وگو با مهر مطرح کرد:

موکب‌هایی به اسم امیرالمومنین و با چاشنی تبیین

مسئول عملیات بنیاد هدایت از وجود موکب‌هایی به اسم امیرالمومنین و با محوریت جهاد تبیین خبر داد.

صاحب‌خبر -

مجتبی ایرجی -مسئول عملیات بنیاد هدایت- در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص برنامه مهمونی محله ما در ۱۰۰۰ مسجد توضیحاتی داد.

درباره طرح ۱۰۰۰ مسجد توضیح می‌فرمایید؟

ما هر ساله موکب هایی را داشتیم برای خدمت در ایام قربان تا غدیر، عالی و یه بحثی داشتیم به نام مهمونی قربان تا غدیر؛ سال گذشته ما نزدیک پنج هزار مهمانی داشتیم و هشت میلیون مخاطب.

چند سال است که این برنامه برگزار می‌شود؟ و در چه سطحی؟

بحث مهمونی محله ما، در سطح محله‌ها ست و تا الان دو سال اجرا شده است.

امسال برنامه چه تفاوتی با سال‌های گذشته دارد؟

امسال از آنجایی که در شرایط خاصی قرار گرفتیم، هم شهادت رئیس جمهور محترم و انتخابات، هم ایام قربان تا غدیر، هم تاکید سه ساله رهبر انقلاب برای جهاد تبیین، شرایط به گونه‌ای است که وارد فضای تبیین هم بشویم. یعنی موکب ها به اسم امیرالمومنین و برای امیرالمومنین کارشان را جلو میاورند، اما یک چاشنی دارند به نام تبیین.

موکب ها و مساجد در این برنامه چه کارهایی می‌کنند؟

در قالب‌های مختلفی فعالیت می‌کنند و به مردم خدمت رسانی می‌کنند. بعضی پاتوق گفتگو دارند، کرسی‌های آزاد اندیشی دارند، بعضی مناظرات را در محله‌ها پخش می‌کنند، بعضی مهد کودک‌هایی زدند و خانواده‌ها میایند بچه‌هایشان را در مهدکودک‌های کنار موکب خودشان می‌گذارند، و از فضای تبیین استفاده می‌کنند و حرف‌ها را می‌شنوند. یک سری فعالیت در قالب‌های دیگر هم طراحی شده، نزدیک های غدیر تئاترهای خیابانی به راه بیاندازند و سرودهای خیابانی اجرا کنند.

حرف اصلی شأن چیست؟

حرف اصلی این است که هر کسی در محله می‌تواند جهاد تبیین بکند و مخاطب جهاد تبیین ما آدم‌های خاصی نیستند. یعنی آن پیرمرد هشتاد و نود ساله که دستش می لرزد و می‌رود نانوایی، مخاطب جهاد تبیین ماست. ولی سطح کنشگری خیلی پایینی دارد، در حد تأیید تکذیب، که این خبر را می‌شنود سر تکان بدهد که این درست است، یا این چه حرفی است زدید! در این حد شاید برای بچه‌ای که نمی‌تواند وارد فضای تبیین هم بشود این متصور باشد. و از همین زاویه دید یک نفر می‌تواند بازنشر داشته باشد، یکی می‌تواند محتوای حرفه‌ای تولید بکند، کسی سکوی انتشاری داشته باشد که ممکن است ملی باشد یا محلی باشد یا شخصی باشد، یکی می‌تواند پویش راه بیاندازد و… بر این اساس برای آدم‌های مختلف با توانایی‌های مختلف کارهای مختلفی راه میندازند. حتی الان در یکی از شهرستان‌ها پویش رأی اولی‌ها راه اندازی شده، شهرهای دیگر داشتند ولی این شهر برای اولین بار بود.

این برنامه در چند شهر برگزار می‌شود؟

در کل کشور، ما حدسمان این است که ان‌شاالله در سراسر ایران به ده هزار موکب می رسیم.

و این موکب‌ها فعالیت شأن از چه زمانی آغاز می‌شود؟

فعلاً روزهای اولی است که از عید قربان گذشته و اکثراً از جمعه بعد کارشان راه می‌افتد، یعنی سه روز مانده به غدیر راه میافتند تا روز انتخابات، چون چاشنی تبیین هم دارند به عید غدیر ختم نمی‌شوند. این موکب ها در قضیه راهپیمایی کیلومتری هم یک حرکت‌های عظیمی دارند، آن هم این است که همین برنامه‌هایی که خدمت تان گفتم و در محله‌ها دارند، روز عید در آن موکب هایی که در مسیر این راهپیمایی کیلومتری دارند هم برگزار کنند. درآن شهرهایی که این برنامه را دارند، فضای طبیعیش را حفظ می‌کنند و سعی می‌کنند که انگیزه سازی برای حضور و مشارکت بیشتری در انتخابات وجود داشته باشد، حرارت بخشی را به میدان انجام بدهند، به مردم کمک کنند در انتخاب کردن فرد اصلح، شاخص‌های رئیس جمهور بهتر را بگویند، شاخص‌های رئیس جمهور شهید را بگویند و در این فضا فعالیت کنند. جدا از اون از مردم پذیرایی می‌کنند و جشن می‌گیرند؛ ممکن است جنگ شادی راه بیاندازند و کنارش پاتوق گفتگو داشته باشند.

آماری از تعداد موکب ها دارید؟

الان آماری که در کل کشور تا الان داریم بالای دویست موکب شده، ولی این عدد از روز جمعه و هرچه به عید غدیر نزدیک می‌شویم فزاینده بالا می‌رود. پیش بینی می‌شود تا روز جمعه به هزار و بعد از اون به سرعت به هفت هزار یا هشت هزار تا موکب برسیم.

تا روز عید غدیر به جز آن مهمانی، برنامه دیگری هم دارند؟

هرکدام خودشان برنامه‌هایی دارند، مثلاً یکی این است که یک سری اسباب بازی دست دوم یا دست اول که بچه‌ها توی خانه‌ها دارند را جمع می‌کنند که برای غزه بفرستند. کار دیگرشان هم در همان روز عید غدیر این است که کنار موکب پاتوق‌های گفتگو را داشته باشند.

بعد از عید غدیر چطور؟ آیا این طور است که برنامه ریزی ای وجود داشته باشد و این تشکل‌ها در محله‌ها فعالیتشان را ادامه بدهند؟

این تشکل‌ها وارد فضای هیئت می‌شوند، تا پنجم ماه صفر، و بعد دوباره تا اربعین این موکب‌ها راه میافتند به نام محله‌های اربعین، موکب‌های محله اربعینی. بعضی از اینها تا اربعین ادامه دارند، ولی تعدادشان خیلی کمتر است. شاید نزدیک صد تا موکب در کل کشور. ولی آنهایی که دوباره از پنج صفر شروع می‌کنند تا اربعین -به خصوص استان‌های مرکزی و همدان به سمت کرمانشاه و ایلام- وارد فضای اربعین می‌شوند.

تأمین هزینه موکب ها به چه صورت است؟

این موکب ها خیّری هستند و هزینه هاشان از خیّرین هست. خب خیرین برای اسم امیرالمومنین و نام اهل بیت ارزش قائل اند و پای کار می آیند؛ خود مردم، مردم محله‌ها. خیلی از این موکب ها شماره حساب گذاشتند از قبل برای غدیر و گفتند ما چنین برنامه‌ای داریم. وقتی هزینه جمع شد این موکب ها را بالا آوردند؛ در کنار این موکب ها کار تبیین را پیش می‌برند. بعضی از خیرین با این اسم‌ها و به اسم کار فرهنگیش جلو نمی آیند. ولی با اسم اهل بیت همه جلو می آیند. این کار چون برای اهل بیت است و کنارش فقط چاشنی تبیین دارد، هزینه‌هایش را خود مردم محله‌ها و امام جماعت‌ها توی محلات تأمین کردند.

نظر شما