شناسهٔ خبر: 67285109 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب تأکید کرد؛

برنامه‌های فرهنگی برای زائران شیعه و سنی یکنواخت برگزار می شود

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن تشکر از علمای اهل سنت به خاطر برگزاری برنامه برائت در حج امسال گفت: برنامه‌های فرهنگی از جمله محافل انس و معرفت، محافل انس با قرآن و جلسات روایتگری برای زائران شیعه و سنی یکنواخت برگزار می شود.

صاحب‌خبر -
 


به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، نشست واکاوی و آسیب‌شناسی برنامه‌های فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در حج 1403، صبح امروز(31 خرداد) با حضور شماری از مسئولان فرهنگی بعثه و علما و اعضای شورای افتای اهل سنت در سالن اجتماعات هتل «البلد الطیب» شهر مکه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن سخنانی در این نشست، از اقدام کاروان های اهل سنت در اجرای برنامه  برائت و  روز عرفه امسال تشکر و قدردانی کرد و گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی برای کاروان‌های شیعی و اهل سنت یکنواخت انجام می گیرد و تمامی محافل اعم از انس با قرآن، انس و معرفت و جلسات روایتگری برای تمامی زائران برگزارمی شود.

با توجه به استقبال خوب از برنامه روایتگری که امسال در کاروان‌های اهل تشیع اجرا شد، این برنامه با بهره‌گیری از روحانیون اهل سنت که اهل بیان هستند، نیز اجرا شود.

وی در ادامه با اشاره به این که رابطین فرهنگی نمایندگان بعثه مقام معظم رهبری در مناطق مختلف هستند، پیشنهاد کرد که در سال‌های آینده با هدف سهولت در تردد و در دسترس بودن در هر منطقه برای هتل‌های زائران ایرانی، قاری، سخنران و مداح مستقر شوند که در حقیقت ستاد واسط خواهد بود، این امر نیاز به ساماندهی دارد.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به این که قاریان فعالیت‌ گسترده‌ای در حج امسال داشتند، گفت: قاریان علاوه بر اجرای برنامه در محافل انس با قرآن، در جلسات روایتگری، محافل انس و معرفت و تلاوت‌های اذانگاهی، ختم قرآن و... نیز تلاوت کردند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن تأکید بر ضرورت ماندگاری و پاسداشت از دستاوردهای حج، گفت: روحانیون ، مسئولان و سیاستگذران فرهنگی بعثه تلاش کنند که زائران را به قرائت دعای «مکارم الاخلاق»(دعای 20 صحیفه سجادیه) که سرشار از مفاهیم ارزشمند معرفتی، عرفانی و اخلاقی است، تشویق کنند، که این دعا بسیار الهام‌بخش است.

سرپرست حجاج ایرانی در بخش دیگری از سخنان خود از نحوه تعامل با زائران ایرانی در حج امسال از جمله زمانبندی برای رمی جمرات و برچیدن تابلوهای راهنمای حجاج ایرانی در مسیرهای رمی گلایه کرد و گفت: این گونه رفتارها و نحوه تعامل باعث شد که آمار فوتی‌های امسال در جمرات به 6 نفر برسد، این در حالی است که آمار فوتی سال گذشته در مسیر رمی جمرات تنها یک نفر بود  و این نوع اقدامات را می توان از نقاط ضعف کشور میزبان دانست.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه به برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: تاکنون 10 جلسه با موضوع انتخابات با حضور سرکنسول ایران در جده برگزار شده است و اگر دولت عربستان با اجرای انتحابات در هتل‌های مدینه و مکه موافقت کند حدود 80 تا 90 شعبه أخد رأی خواهیم داشت، اما اگر موافقتی در این زمینه صورت نگیرد، انتخابات تنها در محل کنسولگری ایران در جده برگزار خواهد شد که در این صورت کاروان‌ها در صورت امکان باید اتوبوس‌هایی برای اعزام زائران به کنسولگری در نظر بگیرند.

سرپرست حجاج ایرانی تأکید کرد: اگر عربستان با برپایی انتخابات موافقت کند، این موضوع برای ما و کشور میزبان یک موضوع بُرد بُرد خواهد بود که بیانگر میزان خدمتگذاری کشور میزبان به ضیوف الرحمان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در پایان به مشکلات مربوط به هتل‌های محل اسکان زائران ایرانی در مدینه  اشاره کرد و گفت: در مدینه هتل‌ها کم و تا حدودی فرسوده هستند و برخی کشورها حتی مدت حضور زائران شان در مدینه تنها دو روز است.
یادآوری می‌شود، در ابتدای این جلسه چند تن از مسئولان فرهنگی بعثه و اعضای شورای افتای اهل سنت نکاتی را درباره برنامه‌های فرهنگی بعثه در حج امسال بیان کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین رکن‌الدینی، معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در ابتدای این نشست گفت: تمامی برنامه‌های فرهنگی بعثه تاکنون با نظم خاصی و بدون وقفه و با همدلی برگزار شده و اهداف این برنامه‌ها به صورت نسبی محقق شده است.

مولوی محمد اسحاق مدنی هم انقلاب اسلامی ایران را نعمتی برای اهل تسنن و تشیع و تمامی ادیان جهان دانست و گفت: بعثه مقام معظم رهبری از همان ابتدا اهتمام ویژه‌ای به اهل سنت داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین منصور مظاهری نیز طواف و سعی در طبقات فوقانی مسجدالحرام، خروج شبانه از منا برای معذورین و به تأخیر افتادن قربانی برای برخی زائران و عدم وجود راهنمایان در روز اول رمی جمرات را از دغدغه‌های حجاج ایرانی در حج 1403 عنوان کرد.

شیخ خلیل افرا، از اعضای شورای افتای اهل سنت نیز با اشاره به آزادی ها برای اهل سنت در بعثه مقام معظم رهبری گفت: این حریت از دستاوردهای انقلاب و از منویات رهبر معظم انقلاب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی اکبری، مدیر امور اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری نیز هماهنگی میان اعضای بعثه برای انجام فعالیت‌های فرهنگی، افزایش توان علمی و معرفتی خادمین فرهنگی و تمرکز در اسکان زائران اهل سنت را از نقاط قوت برنامه‌های امسال دانست و تداخل برنامه‌‌های محافل انس و معرفت با برنامه‌های انس با قرآن و کمبود نیرو و عدم اجرای جلسات روایتگری برای اهل سنت را از نقاط ضعف ذکر کرد.


انتهای پیام/‎

نظر شما