شناسهٔ خبر: 67284986 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پایان دومین مناظره؛

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دردومین مناظره تلویزیونی چه گفتند؟

هادی رضایی

دومین مناظره انتخاباتی، با عنوان «خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت» با طرح موضوعات مختلف برگزار و در ۱۱ دقیقه بامداد جمعه پایان یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم از ساعت ۲۰:۱۰ دقیقه با موضوع اقتصادی در استودیوی محل مناظره‌ها آغاز و تا ساعت ۱۱ دقیقه بامداد جمعه ادامه پیدا کرد.

دومین مناظره انتخاباتی، با عنوان «خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت» برگزار و نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم در حدود چهار ساعت به بیان دیدگاه‌های خود در این خصوص پرداختند.

طبق جدول تنظیم شده توسط صداوسیما، قرار است ۳ مناظره انتخاباتی باقی مانده بین ۶ کاندیدا در تاریخ‌های جمعه ۱ تیر، دوشنبه ۴ تیر و سه‌شنبه ۵ تیر برگزار شود.

اجرای این مناظره را «مهدی خسروی» برعهده داشت.

۰۰:۳۲ پزشکیان: همین مردم ۹۸ درصد به جمهوری اسلامی رأی دادند

«مسعود پزشکیان» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از پایان مناظره دوم نامزدهای انتخاباتی در جمع خبرنگاران در رابطه با نقطه نظرات خود پیرامون مناظره دوم، اظهار داشت: خدا قوت تا این ساعت منتظر ما بودید آرزوی توفیق داریم. نقطه نظری که دارم این است که ما اگر صادقانه برای مردم خدمت کنیم مردم شریف هستند.

وی عنوان کرد: مردم اگر ببینند در عمل آنگونه هستیم پشت ما هستند. اینها همان‌هایی هستند که در شروع انقلاب ۹۸ درصد به جمهوری اسلامی رأی دادند. خیلی از آنها اکنون مسأله دارند؛ که به ما بر می‌گردد که در رفتار و گفتار خود تناقض داریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: امیدوارم ما با شعارها و حرف‌های خود صادقانه اگر به قدرتی رسیدیم با مردم خود صادق باشیم و دغدغه محرومیت در ذهن و عمل ما باشد تا مشکلات حل شود.

۰۰:۲۴ جلیلی: یک ایران دعوت به مشارکت همگانی باید داشته باشیم

سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان دومین مناظره در جمع خبرنگاران نظر خود را در مورد مناظره دوم این‌طور بیان کرد: این مناظرات و مباحثات کمک می‌کند که مردم بتوانند به انتخاب بزرگ خود نزدیک شوند و تصمیم دقیق بگیرند.

وی همچنین گفت: انشاالله آن چیزی را که خیر خودشان و خیر نظام در آن است به بهترین شکل انتخاب کنند. ما باید یک ایران دعوت داشته باشیم به مشارکت همه مردم به این عرصه بزرگ به جمهوریت نظام یعنی اینکه همه مردم به این عرصه بیایند و نقش پرشکوه خود را ایفا کنند و اگر امروز آن را به بهترین شکل ایفا کنند انشاالله به دنبالش جهش ایران هم شکل خواهد گرفت.

جلیلی افزود: مشارکت پرشکوه و گسترده‌ای که همه آحاد ملت می‌توانند در آن شرکت کنند و انشاالله با حضور گسترده خود جمهوریت نظام را به رخ بکشند و با انتخاب دقیقشان نشان دهند که به سمت پیشرفت و جهش راه را با قدرت ادامه خواهیم داد.

۰۰:۲۲ زاکانی: هرکسی ادعایی دارد باید به گذشته او نگاه کرد

«علیرضا زاکانی» پس از پایان مناظره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امیدوارم که مردم پاسخ برخی از نکات را که انتظار دارند را گرفته باشند.

وی ادامه داد: هرکسی ادعایی دارد باید به گذشته او نگاه کرد و دید که آیا این ادعا در گذشته او صدق می‌کند یا خیر.

وی افزود: موضوعاتی که مطرح کردیم مسائلی بود که سال‌های سال جزو دغدغه مان بود و کار کارشناسی برای آن انجام شده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مردم عزیز، کشور نیازمند تحول است که این تحول هم نیازمند بسته‌های عملی و اجرایی و قابل بررسی است. نمی‌توان حرف کلی زد چرا که کارها حل نمی‌شود.

زاکانی افزود: مسبب وضع موجود مسؤول دهه ۹۰ است. بی صبرانه منتظرم با او مناظره کنم. مناظره‌های نیابتی فایده‌ای ندارد.

۰۰:۱۹ پورمحمدی: باید اجازه بدهیم نقدها بیشتر شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی گفت: امشب مناظره جدی شد.

وی ادامه داد: اگر رفت و برگشت جدی می‌شد آگاهی مردم هم بیشتر می‌شد. مردم می‌خواهند بیشتر بشناسند.

۰۰:۱۷ قاضی زاده هاشمی: باید نور افکنی بر روی افراد و تیم آنها انداخته شود

قاضی زاده هاشمی بعد از اتمام مناظره در جمع خبرنگاران گفت: باید نور افکنی بر روی افراد و تیم آنها و همچنین سوابق و «جوگیری های» آنها انداخته شود.

وی ادامه داد: مناظرات حاضر اشکالی دارد و آن این است که افراد به نقطه نظرات خود می‌پردازند که عمدتاً هم مثبت است. همه می‌خواهند بخشی از جامعه را مخاطب خودشان قرار بدهند. آن چیزی که در مناظره‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد فقط بیان‌ها است و اینکه در پس آنها چه تیمی مستقر می‌شوند و قرار است چه برنامه‌ای را پیاده کنند مغفول می‌ماند. مردم نیاز به آدم‌های پاکدست و دونده دارند.

قاضی زاده هاشمی گفت: الان دم از وفاق می‌زنیم اما قبلاً که مسئولیت داشتیم تا نگهبان در را هم از تیم خودمان گذاشته بودیم. باید ببینیم چقدر حرف‌هایی که در آن باور نیست دارد زده می‌شود.

۰۰:۱۴ قالیباف: مناظره دوم کارشناسی‌تر و باکیفیت‌تر از مناظره قبلی بود

محمدباقر قالیباف پس از برگزاری مناظره دوم انتخابات در جمع خبرنگاران، گفت: در ابتدا به همه عزیزان در صدا و سیما اعم از خبرنگاران و مدیریت خسته نباشید می‌گویم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در مناظره دوم که در حوزه مسائل اقتصادی و خدمات‌رسانی بود، هم بحث‌ها کارشناسی‌تر و هم جذاب‌تر بود و یک جاهایی هم ریتم کار تندتر شد و نسبت به قبل کیفیت بهتری را داشت.

۰۰:۱۱ پایان دومین مناظره

۰۰:۰۶ جلیلی: مردم ایران را به شرکت در انتخابات پرشکوه دعوت می‌کنم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش جمع‌بندی دومین مناظره که با احتساب زمان‌های کسر شده، ۴ دقیقه و ۳۵ ثانیه فرصت داشت، عنوان کرد: در دو سطح برنامه‌هایم را مطرح کردم یکی آنکه ناظر به جهش کشور هست با استفاده از همه ظرفیت‌ها که لازمه آن عدالت است و دیگر آنکه برخی از موضوعاتی که ناظر به معیشت مردم است و نباید منتظر شد تا زیرساخت‌ها و جهش‌ها ابتدا صورت گیرد و بعد بهبود معیشت محقق شود.

جلیلی گفت: دو رویکرد وجود دارد یک رویکرد که خود را باور دارد و معتقد است نه تنها می‌توان از این مشکلات عبور کرد بلکه می‌توان پیشرفت و جهش نیز داشت و یک رویکرد دیگر این است که می‌ترسد و تصوراتی که نسبت به واقعیت ندارد را در نظر می‌گیرد و فکر می‌کنند تهدیدها مانع ملت ایران هستند. باید تهدیدها را ببینیم اما در کنار آن فرصت‌ها را هم ببینیم.

وی افزود: امروز فرصت‌های جهانی برای پیشرفت و جهش ما بسیار زیاد است. تجربه‌های غلط این است که مسائل داخلی مان را معطل بعضی از موضوعات بکنیم. در سال‌های اخیر در کارگاه‌ها و مزارع نیز حضور داشتند بابا کارشناسان مختلف گفتگو داشتند و برخی از آنها می‌گویند که نسلی وجود دارد که زبان ما را درک نمی‌کند در صورتی که این‌طور نیست. ساعت‌های متعددی با دانشجویان و اساتید صحبت کردم هرچند که ممکن است در مواقعی از صحبت‌های ما اقناع نشوند اما امروز در آستانه یک انتخاب هستیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: اگر بخواهیم چند موضوع را بهانه قرار دهیم و بگوییم که کارها پیش نمی‌رود درست نیست و باید افتخارات گذشته را مورد توجه قرار دهیم همانند آنکه امشب اعلام کردم در موضوع نظام سلامت و شبکه بهداشت دستاوردهایی داشتیم. سیاست گذاری مبتنی بر شواهد مانند این است که در ۴۰ سال گذشته موفق شدیم ۲۰ سال عمر جامعه را افزایش دهیم.

جلیلی، گفت: اینکه می‌گویم یک ایران جهش یعنی هر ایرانی نقش پرشکوه خود را ایفا کند و شرکت پرشکوه و حداکثری در انتخابات داشته باشند. من مردم ایران را به این موضوع دعوت می‌کنم که با مشارکت آنها بتوانیم جهش ایران را محقق کنیم.

۰۰:۰۰ پزشکیان: باید با مردم صمیمی باشیم

پزشکیان در بخش جمع بندی صحبت‌های خود عنوان کرد: من در دولت آقای خاتمی بودم و آن زمان هم نه فرار مغز بود بلکه به داخل می‌آمدند. وضع مردم هم خودشان بگویند خوب بود یا بد؟ بد بود رأی ندهند. در دوره‌های فعالیت با همان آدم‌هایی که در سیستم کار نمی‌کردند برخورد می‌شد.

وی اذعان داشت: مردم پشت سر ما قضاوت درستی ندارند. مشکل مدیر ارشد است. اگر به هر چه می‌گوید معتقد باشد پشت سرش خواهند گفت. بسیجی‌ها با ما خانه بهداشت نساختند همان‌ها که موهای بلند و … داشتند با ما همراه شدند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر به دنبال فقر زدایی هستیم باید مردم را مشارکت دهیم. باید با مردم صمیمی باشیم تا باور کنند می‌خواهیم برای آنها کار کنیم.

پزشکیان بیان کرد: شاخص اصلی عدالت است. اگر دست به دست هم دهیم و بعد بخواهیم به مشکل مردم فکر کنیم موانع برطرف می‌شود. مشکل باور مردم نیست. خیلی از آدم‌ها به قدرت می رسند اطرافیان خود را مسئول می‌کنند.

وی ادامه داد: هر چه برای خود و اطرافیانتان خواستید برای مردم هم همان را بخواهید که اگر نخواستید ظلم کردید. علت نارضایی مردم پرونده درست کردن ما برای آنها است. گروه زد و اف درست می‌شود. ما درد و صدای محرومین را اگر ببینیم و مدیریت کنیم آنها قطعاً در میدان خواهند بود.

پزشکیان در پایان تاکید کرد: سنی و کرد و بلوچ همه کردم ما هستند. به عنوان مسلمان معتقد هستم هر انسانی توان داشته باشد بر اساس شایستگی از آن کمک خواهیم گرفت. برای پیاده کردن حق و عدالت باید اصلاحات صورت گیرد. کیفیت یعنی رضایت مشتری. حق با مردم است و مردم همه اینها هستند. امکان ندارد با یک گروه، جناح و دسته مملکت را درست کنیم. نسبت به مناطق سنی نشین مسئولیت داریم. به آنها خدمت کافی نکرده‌ایم.

۲۳:۵۴ زاکانی: برای مناظره با روحانی آماده‌ام

زاکانی عنوان کرد: مردم عزیز بسیاری از موضوعات ناظر به حوزه سیاست و موضوعاتی بود که ناظر به دولت روحانی بود. با توجه به نوع رفتارهایی که مشاورین برخی افراد داشتند، سرجای خود صحبت خواهم کرد.

وی گفت: عناصری پیرامون دوستان هستند که اسباب تمام این اختلافات هستند و ادامه می‌دهند. توصیه اخلاقی برای ما اثرگذار نیست. افرادی که در ستادهای برخی هستند مسببان وضعیت موجودند که باید پاسخگو باشند. چطور در موضع طلبکاری قرار گرفته‌اند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آماده مناظره با روحانی و افراد دیگر که مسببین وضع موجودند، هستم تا برای مردم مشخص شود وضع موجود حاصل کار چه کسانی است.

وی گفت: پشت سر شهید رئیسی حرف‌هایی زده می‌شود اما خود شهید کجاست که بیاید و دفاع کند؟

زاکانی تصریح کرد: امروز نکاتی را در مورد توزیع ثروت و یارانه طلایی را عرض کردم. پول این موارد موجود است اما یک عده نمی‌گذارند استفاده شود.

وی گفت: یارانه‌هایی که مردم الان دریافت می‌کنند ادامه پیدا می‌کند و حتی تا سقف ۶۰۰ افزایش می‌یابد.

زاکانی یادآور شد: ظرف ۵ سال می‌توان مشکلات در حوزه مسکن را از طریق واگذاری زمین و بافت فرسوده حل کرد.

وی با طرح این سوال که چرا ما خودمان را سمت مردم قرار نمی‌دهیم و از ثروتمند شدن مردم بیزاریم، تصریح کرد: برای عده‌ای فساد در کشور موضوعیت دارد، غده‌های سرطانی در این کشور هستند که نمی‌خواهند بگذارند مردم ثروتمند شوند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با تعمیق بیمه‌ها هم می‌توان بسته‌های کاملی در حوزه سلامت داشته باشیم.

۲۳:۴۹ پورمحمدی: باید بهترین برداشت را از امکانات محدودمان داشته باشیم

پورمحمدی گفت: یکی از مباحث اساسی وضعیت فعلی ماست با امکانات محدودی که داریم باید تلاش کنیم از این امکانات بیشترین استفاده را ببریم. جلوی اسراف منابع را بگیریم. بحث چابک سازی در دولت مهم است. همه حرف از چابک سازی یا کوچک سازی می‌زنیم اما یکی از مشکلات ما این است که نظام دیوانی و اداری اجرایی را به درستی نمی‌شناسیم. مکانیزم و روابط نظام اداری را به درستی درک نمی‌کنیم. چالش‌های آن را نمی‌دانیم. نسخه‌های کلی و رویایی و توهمی می‌نویسیم. کسی که می‌خواهد اصلاحات اساسی انجام دهد باید نظام اداری را به خوبی بشناسد. ما هنوز رفتار ادراری معیوب به ارث گذاشته از رژیم گذشته را حفظ کردیم. هر کسی هم که رئیسی جمهور شده بخش رها شده را به مدیران دست سوم و چهارم سپرده است. اصلاح نظام اداری رکن هر تحولی است با هر نگاه و رویکرد است که متأسفانه جزو غایبین بزرگ همه طرح‌هایی است که برای اصلاح تعقیب می‌کنیم.

وی افزود: ما پیوسته از خدمت حرف می‌زنیم اما رفتارمان آمرانه است. مردم این را درک می‌کنند که با رفتار امرانه نمی‌توان ادعای خدمت کرد. پرونده‌ها، رانت‌ها و… گواهی می‌دهد که شعار عدالت به راحتی نیست و هزینه و حاشیه و حمله و ترور شخصیت دارد. تا نتوانیم اینها را حل کنیم ادعای تحول در نظام اداری و مدیریتی یک حرف گزافه خواهد بود.

وی گفت: مسئله عمده‌ای که برای ما وجود دارد استفاده از همه ظرفیت هاست. ما گریز نخبگی داریم. چه کسانی که داخل کشور اند چه خارج از کشور. اگر می‌خواهیم کشور را به جلو ببریم باید به نخبگان احترام بگذاریم و تنوع فکری را بپذیریم. این مسائل ساده نیست. ادعای آن زیاد است. وقتیکه به عمل می‌رسیم به راحتی آدم‌ها را حذف می‌کنیم و آستانه تحمل مان پایین است و اختلاف سلیقه را نمی‌پذیریم. در بحث مبارزه با فساد روش‌های سنتی جوابگو نیست و متأسفانه گرفتار ملاحظات، آلودگی‌ها، بی برنامگی هستیم و مردم فساد را می‌بینند. ما نیازمند اصلاح مدیریتی در حکم‌رانی مان بطور جدی هستیم و دولت قرار، قرارش بر تغییر جدی رویکردهاست.

۲۳:۴۴ قالیباف: اجازه نمی‌دهیم سفره مردم کوچک شود

قالیباف در بخش جمع بندی مناظره دوم، گفت: دولت چهاردهم که دولت پیشرفت و خدمت است، در حقیقت خدمت برای کارهای حال ایرانیان عزیز پیش بینی کردیم که یک سپر حمایتی داشته باشیم و مشکلات آنان را حل و فصل کنیم تا حال پریشان امروز را خوب کنیم و در حوزه پیشرفت می‌خواهیم نگاه به آینده داشته باشیم به گونه‌ای که حرف از تمدن و تمدن سازی می‌زنیم، بتوانیم به آن افتخار کنیم.

وی ادامه داد: ما برای حال توجه داریم که در حوزه معیشت حتماً اجازه ندهیم سفره مردم کوچک شود و بتوانیم در حوزه معیشت آنان، کالاهای اساسی و جهیزیه آنان را تا حدی تأمین کنیم. از طرف دیگر ما به تفاوت فاصله بین تورم و افزایش حقوق باید لحاظ شود و اگر می‌گوئیم امسال حقوق ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و تورم ۳۰ درصد باشد و رشد اقتصادی ما ۳ درصد است، انصاف و عدالت آن است که آن ۱۰ درصد بیشتر تورم و ۳ درصد رشد بیشتر برای همه کسانی که باید به آنان تعلق می‌گیرد، مانند کارمندان و بازنشستگان در نظر گرفته شود. در حقیقت با یک رفاه کارت هم درمان و معیشت آنان و کالاهای اساسی تضمین شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما طرح پنج فوریتی داریم که یکی از آن در حوزه خدمت بود که توضیح دادم. در بحث بعدی موضوع دیگر ما مسکن است و بر اساس طرح آمایش سرزمینی ۸۰ درصد شهرهای ما و ۱۰۰ روستاهای ما قادریم یک قطعه زمین که کاربری مسکونی داشته باشد، به صورت رایگان به همه کسانی که مسکن ندارند دهیم و باید به توسعه شهری هم توجه کنیم.

قالیباف ادامه داد: با توجه به قانون جوانی جمعیت و خانواده ما می‌توانیم به زوج‌های جوان در آغاز به مدت ۳ سال واحدهای کوچک ۷۵ متری پیش بینی کنیم که آنان سه سال بدون اجاره بها زندگی کنند تا شرایط ادامه زندگی را فراهم کنند.

وی تاکید کرد: در طرح فوریتی بعدی که ما مربوط به خودرو است، ما مصمم هستیم که چه خودروی سنگین و و چه خودروی بزرگ حتماً واردات را انجام دهیم تا رقابت بین خودروساز داخلی و کیفیت خودروهای خارجی باشد. راه تولید خودرو هم در کشور آن است که واردات خودرو است که تا رقابت باشد.

قالیباف اظهار کرد: طرح چهارم و بعدی ما دیوار شرق کشور است. امروز اتباع غیر مجاز آسیب‌های اجتماعی جدی ایجاد کردند و آسیب‌هایی مانند مواد مخدر، اشتغال و طلاق ریشه در شرق کشور دارد. بنده با تجربه‌ای که در پلیس داشتم و در آسیب‌های اجتماعی در شهرداری باید بگویم که ما باید مرز شرقی را در مرز پاکستان و افغانستان به طور کامل دیواره‌ای بگذاریم و امنیت آنجا را برقرار کنیم.

وی تاکید کرد: درباره کار پنج که در طرح ما است باید این توضیح را دهم زمانی که پرواز می‌روم و به سمت جنوب خلیج فارس می‌روم و در برگشت به سمت شمال می‌آیم و در سواحل عمان و خلیج فارس عبور می‌کنم، همیشه غصه می‌خورم که ما چنین جای مهمی داریم و از آن غافل هستیم. در هدف ۱۴۱۴ دیدیم که پایتخت دوم ایران را پایتخت اقتصادی و فناوری در سواحل دریای عمان و پس کرانه آن انجام دهیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: زمانی که حرف از تمدن و تمدن سازی می‌زنیم باید یک کاری را در روی زمین به طور ملموس به مردم و دنیا نشان دهیم که در دستور کار است و این بزرگترین فرصت تمدنی ماست که بتوانیم در حوزه‌های اقتصادی، فناوری و ترانزیتی و گردشگری انجام دهیم و رشد اقتصاد را متحول کنیم. همان طور که در حوزه امنیتی و دفاعی توانستیم افتخارآمیز باشیم، در عرصه اقتصادی هم ان‌شالله اینگونه عمل خواهیم کرد.

۲۳:۳۷ قاضی زاده هاشمی: با مدیریت قوی سفره اقتصاد را بزرگ خواهیم کرد

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه اجازه نمی‌دهیم سفره مردم کوچک شود افزود: به دنبال کاهش فاصله تورم و افزایش حقوق هستیم. رفاه کارتی را طراحی می‌کنیم که مسائل معیشتی مردم حل شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی افزود: دولت چهاردهم که دولت خدمت و پیشرفت هست، به دنبال ایجاد یک سپر حمایتی برای مردم هستیم تا حال آنها خوب شود. خودروها کارکرده و نو را وارد می‌کنیم تا رقابت بین بازار داخلی و خارجی ایجاد شود. مرز شرقی در پاکستان و افغانستان باید دیوار بذاریم.

۲۳:۳۱ جلیلی: باید نقش دانشگاه‌ها در رشد و پیشرفت کشور مشخص شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه مباحث نظام آموزشی به حوزه دانشگاهی پرداخت و بیان کرد: ده‌ها هزار هیئت در زمینه‌های علمی داریم که اندوخته و گنج بزرگی برای کشور هستند و در زمینه‌های مختلف علمی سال‌ها کار کردند و میلیون‌ها دانشجو و دانش‌آموخته در آموزش عالی داریم که ظرفیت بسیار بزرگی هستند. اگر ما از پیشرفت و جهش کشور صحبت می‌کنیم نقش اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان چیست؟ باید هر یک از آنها بتوانند نقش خود را در جهش کشور ایفا کنند و این‌ها در خط مقدم هستند و ظرفیت بسیار خوبی دارند.

جلیلی افزود: باید ببینیم سهم دانشگاه‌های ما در ایفای رشد ۸ درصدی برنامه هفتم توسعه چیست؟ یک نگاه این است که در دانشگاه‌ها باید یک سری درس‌ها تدریس شود و نگاه دیگر این است که آنها فرصت خوبی هستند که علاوه بر آنکه در زمینه‌های علمی تحقیقات می‌کنند مأموریتی هم بر اساس اولویت‌های کشور داشته باشند و ما آن اولویت‌ها را تعیین کنیم و دانشگاه در پیشرفت کشور سهیم شود موضوعی مثل ارزآوری که در اولویت کشور است می‌تواند در مأموریت‌های دانشگاه تعریف شود آن هم در این موضوع سهم ایفا کند.

وی گفت: کسی که وزیر علوم می‌شود باید بداند که چنین ماموریت‌هایی را باید به فرجام برساند. این‌طور در دانشگاه‌ها نهضت حل مسئله راه می‌افتد. حداقل اینکه دانشگاه‌ها بتوانند برای دانش‌آموختگان خودشان شغل ایجاد کنند هم اکنون در حوزه دانش بنیان‌ها این اتفاق به صورت موفق افتاده است. با برنامه‌ریزی این مسائل را به قاعده تبدیل کند. مسئله محدود به امور صنعتی و فنی نیست و در علوم انسانی نیز به همین صورت است.‌

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: اگر فارغ التحصیلان دانشگاهی که در حال نگارش پایان‌نامه خود هستند و کارشان به حل مسئله کشور و رفع نیاز کشور معطوف شود، این‌طور موضوع مهاجرت دانشجویان نیز در این مسائل قابل توجه خواهد بود چرا که در شرایطی که آنها می‌دانند که می‌توانند در جهش کشور نقش ایفا کنند، نشاط اجتماعی ایجاد می‌شود و تغییرات جدی رخ می‌دهد.

۲۳:۲۷ پزشکیان: تحقیقات دانشگاهی منطبق با واقعیات جامعه نیست

پزشکیان در بخش ششم صحبت‌های خود عنوان کرد: آنچه که شما گفتید اجماع کنید باید روی قانون اساسی و سیاست‌های کلی است. آنچه شما به آن اسلام و انقلاب می‌گوئید این است که به هر طرف رفت دیگر سلایق مختلف شکل نگیرد. با آدم توانمند قرارداد ببندیم نه گروه و جناح و حزب خود.

وی اذعان داشت: آموزش در نسل یک و دو شامل تئوری و تحقیق و آموزش و عمل است. تئوری مبتنی بر نیاز ما نیست. دانشگاه ما باید به نسل سه و چهار منتقل شود. داریم از دنیا عقب می‌افتیم. کلی نیرو در دانشگاه تربیت می‌کنیم که بیرون بیکار هستند و حتی مهارت هم ندارند. برای جلوگیری از تلف شدن عمر باید کاری کنیم عمرشان تلف نشود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم. برای تحقق اینها باید هیأت علمی و اساتید دانشگاه و دانشمند احترام ببیند. باید آنها را نگه داریم. باید بتوانند زندگی کنند. علت خروج نخبگان ما این است که توان زندگی ندارند و بیرون اینها را می‌قاپند. باید میان نیرو و شایستگی تناسب وجود داشته باشد.

پزشکیان بیان کرد: فارغ التحصیلان دانشجویی بیشترین بیکاران ما هستند. بخاطر عدم سیاست گذاری دقیق ما بر اساس نیاز جامعه است. به هیأت علمی احترام نمی‌گذاریم مدیریت‌ها را سیاسی می‌گذاریم و در نهایت موجب نارضایی و خروج مغزها از ایران می‌شود.

وی ادامه داد: اگر اینها حل شود و اختلافات خل شود و اولویت‌های شاخص بندی شود مشکل این موضوع برطرف خواهد شد

۲۳:۲۳ زاکانی: با فناوری و مولدسازی می‌شود آموزش و پرورش را تغییر داد

زاکانی در ادامه گفت: در حوزه فناوری می‌شود این عدالت را توسعه داد و با توجه به سرمایه‌های موجود در مولد سازی بسیاری از ضعف‌ها را در حوزه آموزش و پرورش دنبال کرد. مدیریت‌های محلی مثل آموزش و پرورش و… باید پشتوانه خدمت به آموزش و پرورش قرار گیرند.

وی با اشاره به حوزه آموزش عالی کشور و علم و فناوری وحوزه علمیه، ادامه داد: دو زیست بوم نواوری و اندیشه ورزی را باید پیش ببریم. هیچ نخبه ای در ایران خود را بی اثر نبیند. حوزه علمیه یک روش عظیم برای خدمت دارد و نیازهایی را هم حکومت دارد لذا باید از این ظرفیت بزرگ حوزه علمیه استفاده شود.

وی ادامه داد: در حوزه متعارف علوم و آموزش عالی کشور توجه به استاد و دقت در منزلت او باید مورد عنایت قرار گیرد و نیازمندی‌های او را باید در نظر گرفت.

زاکانی تصریح کرد: موضوع آموزش عالی کشور و حرکت در مسیر میدان دادن به دانشجو و احساس اینکه مدیر آموزش و پرورش و مدیر آموزش عالی که یک‌کارخانه انسان سازی را اداره می‌کند، مهم است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: تحول در حوزه مدیریت امکان بزرگی است که باید رقم بخورد مه به لطف الهی در دولت خدمت این میدان رقم خواهد خورد.

۲۳:۱۹ پورمحمدی: اجماع سازی با شعار محقق نمی‌شود

پورمحمدی گفت: ما نه تنها در آموزش و پرورش و آموزش عالی و مراکز تخصصی، حتی در مراکز درمانی، نیاز به وفاق داریم. بحث اجماع مبحث درستی است. اگر از غیر این مسیر برویم همین ظرفیت‌هایی که کاسته شده و بخاطر ضعف مدیریتی و بی تدبیری یا فشارهای بیرونی، ضعف‌ها به شدت تکثیر می‌شود. محیط اجتماعی ما درگیر افتراق شده است. ما در مقام عمل به یک صورت عمل می‌کنیم و در مقام حرف یک صورت. وقتی که جناح‌ها در هر بخشی حاکم می‌شود، فاصله اجتماعی شکل می‌گیرد. ما علاوه بر افتراق، در حوزه مدیریتی نیز با نظام مدیریتی لخت و متورم روبه رو هستیم که نه تنها کار نمی‌کنند بلکه مزاحم پیشرفت هستند. تا آن را حل نکنیم در حوزه آموزش پرورش، رفاه، صنعت و … گرفتار این مشکلات خواهیم بود.

وی افزود: حوزه آموزش پرورش و علم و تحقیق، انسانی و ذهنی و عاطفی است و فیزیک و پیچ و مهره نیست‌. لذا باید انسانی رفتار کرد و به معلم و استاد و دانشجو احترام گذاشت و ذوق و سلیقه آن‌را قبول کرد. مختصات و نگاه و خواسته‌های نسل امروز با من متفاوت است. دانشجو باید به ما اعتماد کند. محیط دانشگاه باید یک محیط سالم و همراه با حرکت گذاری باشد. رهبری بارها گفتند محیط دلچسب مستقل آزاد باشد. ما محدود و حذف می‌کنیم، یک گروه را برجسته می‌کنیم، رشد نمی‌کنیم و خلاقیت‌ها هم بروز نمی‌کند، مشکلات اقتصادی هم داریم و حداقل‌ها را هم تأمین نمی‌کنیم. مردم ما باید دلشان گرم باشد.

وی گفت: سبک مدیریتی ما، رفتارمان با مردم و نخبگان و اساتید و دانشجویان و معلمین باید عوض شود. تا رفتارمان را عوض نکنیم با مشکلاتی مثل درگیری، تعصب، عدم تعلق و دلبستگی و احساس عاطفی نداشتن روبه رو هستیم. با حرف اجماع درست نمی‌شود با عمل درست می‌شود.

۲۳:۱۵ قالیباف: به جای تنش باید به سمت گشایش برویم

قالیباف ادامه داد: یکی از معضلات ما آن است که ثبات در مدیریت نداشتیم. نظرات و راهکارهای خوب در اینجا می‌دهیم، اما کدام دولت می‌خواهد این‌ها را اجرا کند؟ یک مدیر قوی و مسئولیت پذیر و یک مدیری که بتواند با تجربه باشد، اساس کار است.

وی اظهار کرد: زمانی که یک دوقطبی جعلی در کشور درست می‌شود، خسارت به ما وارد می‌کند. وقتی که دعوا راه می‌اندازیم تا فراش مدرسه را هم جابه جا کنیم، این برای ما مشکل ایجاد می‌کند. زمانی که بهانه جویی و بهانه تراشی می‌کنیم، کار روی زمین می‌ماند و این به ما خسارت می‌زند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: زمانی که مردم را در اداره این موضوعات حذف می‌کنیم و نقش خانواده را در مدرسه حذف می‌کنیم و نخبگان را در صدر نمی‌نشانیم و نظرات آنان را به عنوان یک مدیر، رئیس جمهور و وزیر و یک رئیس سازمان به کار نمی‌بریم، این مشکلات است.

قالیباف ادامه داد: وقتی قدرت اجماع سازی نداشته باشیم هر چقدر پیشنهاد دهیم فایده‌ای ندارد و می‌توانیم این کار یعنی اجماع سازی را در حاکمیت و بین قوا انجام دهیم. اجماع سازی یک ضرورت است و همه بر آن تاکید می‌کنیم اما باید توجه کنیم که زمانی که حرف از اجماع سازی می‌زنیم باید بگوییم که چگونه و بر چه اساسی می‌خواهیم اجماع سازی کنیم.

وی گفت: مقام معظم رهبری در اینجا تکلیف همه ما را روشن کردند و زمانی که حرف از اجماع سازی می‌زنیم مبانی ما باید انقلاب اسلامی باشد و باید اجماع سازی در این چهارچوب باشد و قرار است منفعت آن را مردم ببرند و باید عدالت باشد و نباید اینگونه باشد که کسی که در روستا باشد رشد نکند و دیگری رشد کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که تنش ایجاد نکنیم در کشور و به جای تنش باید به سمت گشایش برویم و باید سرمایه‌های خود را حفظ کنیم. سرمایه‌های انسانی ما به مراتب مهمتر از سرمایه‌های مالی ما هستند.

قالیباف بیان کرد: در تحصیلات تکمیلی بنده معتقدم باید بخش‌های دولتی و غیر دولتی اگر نیاز دارند، خودشان کارهای دانشگاه‌ها را دنبال کنند.

۲۳:۱۰ قاضی زاده هاشمی: نصف زمانی که برای آموزش داریم اضافه است

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: نصف زمانی که برای آموزش داریم اضافه است. باید بتوانیم بهره‌وری را در آموزش‌و پرورش ارتقا دهیم. برای جلوگیری از فرار نخبگان باید درآمدشان را افزایش دهیم.

وی افزود: با حفظ ساختار فعلی آموزشی مشکل دانش آموزان ما حل نمی‌شود. نیمی از وقتی که می‌گذاریم تا فوق تخصص می‌رویم اضافه است؛ نباید اینقدر طول بکشد تا رسیدن به بازار کار. باید بتوانیم بهره‌وری را در آموزش‌و پرورش ارتقا دهیم. باید افراد را به سرعت به بازار کار برسانیم. باید آموزش عالی و حوزه نخبگی را به اقتصاد پیوند بزنیم. برای جلوگیری از فرار نخبگان باید درآمدشان را افزایش دهیم.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: عدالت اقتصادی با قدرتمند کردن خانواده‌ها شدنی است. آزادی‌های اجتماعی و سیاسی با قدرتمند شدن اقتصادی مردم امکان پذیر است.

وی افزود: اگر محافل و جریانات قدرتمندی که امروز حامیان برخی نامزدها هستند چوب لای چرخ دولت نمی‌گذاشتند دور دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا شده بود و وضع فقر این شکل نبود. تیم امنیتی حاکم در دولت روحانی، در ستاد پزشکیان هستند؛ هرکسی با نزدیکانش شناخته می‌شود.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: این را بدانید آزادی‌های اجتماعی سیاسی با اقتصاد قوی ممکن است. ۲ کار بعد از ریاست‌جمهوری داریم یک بزرگ‌کردن سفره مردم و یکی هم توزیع عادلانه درآمدهای کشور است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: می‌خواهم دولت نیمه‌تمام شهید رئیسی را ادامه بدهم؛ البته نقاط ضعف را هم اصلاح کنم. اما شما دو نفر (پزشکیان و پورمحمدی) شجاعت این را دارید که بگویید می‌خواهید دولت سوم روحانی باشید؟

۲۳:۰۶ جلیلی: جهش را باید از مدرسه آغاز کنیم

بخش سوم مناظره مربوط به نظام آموزشی و علمی که در قانون برنامه هفتم توسعه نیز به آن پرداخته شده است ادامه یافت، طبق برنامه باید تا پایان اجرای ۵ سال رتبه تولید علم ایران به جایگاه چهاردهم در جهان برسد، برخورداری دانش آموزان از موقعیت‌های عادلانه آموزشی همچنین افزایش فضای سرانه آموزشی در مدارس و هوشمند سازی کلاس‌ها با اولویت مناطق محروم در برنامه هفتم پیش بینی شده است. ۱۰ درصد از منابع بودجه ۱۴۰۳ نیز به آموزش و پرورش اختصاص یافته است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌های خود را برای تحقق و عملیاتی کردن این قسمت از برنامه هفتم توسعه که به مسائل آموزشی و توسعه علمی کشور می‌پردازد، بیان کرد: یک جهان فرصت و یک ایران جهش شعار دولت ما است و استفاده حداکثری از فرصت‌ها مورد نظر ما است اگر باور به این داریم که باید کشور پیشرفت داشته باشد باید این برنامه‌ریزی از مدرسه شروع شود. اگر نیروهای نظامی لشکر دفع تهدیدها هستند مدرسه و آموزش و پرورش لشکر شکوفایی فرصت‌ها است.

جلیلی افزود: در این روزها که زمان ثبت نام مدارس است بسیاری از مردم این پرسش را دارند که کدام مدرسه بهتر است و همه دوست دارند بچه آنها در مدرس ه‌ای درس بخواند که استعداد آن بیشتر شکوفا شود. ما معتقدیم که پیشرفت با عدالت به دست می‌آید و همه مردم باید بتوانند در مسیر پیشرفت کشور نقش ایفا کنند. عدالت یعنی اینکه هر استعدادی بتواند در مدرسه‌ای که بیشتر آن را شکوفا می‌کند تحصیل کند.

وی گفت: لازمه پیشرفت این است که آموزش و پرورش را در جایگاه اصلی خود قرار دهیم و وزیر آموزش و پرورش باید یک نیروی بسیار ارزشمندی باشد که این هدف را بشناسد و دنبال کند و نقش رئیس جمهور در انتخابی که انجام می‌دهد بسیار مهم است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: معلمین ارزشمند و کادر آموزش و پرورش که ۳۰ سال از عمر خود را خدمت می‌کنند و میلیون‌ها دانش آموزی که ۱۲ سال از عمر خود را در جهت پیشرفت کشور اختصاص می‌دهند سرمایه ما هستند و باید هزینه‌ای را که برای آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد را بر تعداد دانش آموزان تقسیم کنیم و این نشان می‌دهد که ما بیش از مدارس غیرانتفاعی در مدارس دولتی هزینه می‌کنیم و لازم است که خروجی مناسب داشته باشیم و در این رابطه الگوی مناسبی داشته باشیم.

جلیلی، گفت: باید بررسی کنیم ببینیم که به لحاظ محیط آموزشی و رویکرد آموزشی مدارس ما چه کاستی‌هایی دارند و چه نیازهایی در این رابطه در وجود دارد که بتوانند خلاقیت دانش‌آموزان و کشف استعداد آنها را به درستی انجام دهند. هم اکنون بر روی مدرسه الگو کار و مطالعه انجام شده و در سند تحول نیز آمده است که در حرکت بزرگ و تحولی عوض ستادهای بزرگ و پُر هزینه این را متوجه مدرسه که صف این عرصه است بکنید زمان موفقیت‌های بیشتری شکل می‌گیرد.

۲۳:۰۲ پزشکیان: وزیر آموزش پرورش باید قوی‌ترین و دلسوز ترین باشد

وی در بخش پنجم صحبت‌های خود با محوریت ارتقای نظام آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تعریضی به آقای قاضی زاده داشته باشم در مورد تئوری گفتن، من رئیس دانشگاه بودم با اقداماتم معاون سلامت شدم و علی رغم اینکه عضو حزبی نبودم بخاطر همان کارها بعد وزیر آقای خاتمی شدم. آنچه به نظر من اهمیت دارد باید دید بچه‌ای که در مناطق محروم است با بچه خود سرویس یکسان می‌گیرد یا نه؟ اگر توانستی خودت را در این جایگاه ببینی می‌توان مشکل را درک و خل کرد. آنها مشکل پیدا می‌کنند چون در واقعیت آنها را نمی‌بینیم. در عمل مشکل داریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در مناطق محروم مدرسه داریم که فضا و امکانات و تجهیزات معمولی را هم ندارند. ما اگر اسلامی هستیم باید مدارسی که دولت مسیولیت دارد همان خدمات را ارائه دهد که به مدارس فرزند خود می‌دهد. باید میان مدارس غیرانتفاعی و مدارس دولتی تناسب برقرار کرد.

پزشکیان تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد دانش آموزان مدارس نمی‌توانند به کنکور راه پیدا کنند چون ما به آنها درست سرویس نمی‌دهیم. مشکل معلمین باید حل شود. معلم چند شغله نمی‌تواند درست به بچه مردم رسیدگی کند.

وی اضافه کرد: وزیر آموزش پرورش باید قوی‌ترین و دلسوز ترین باشد و وقتی به دنبال اجرای بسته آموزشی هستیم این موضوع باید ادامه پیدا کند. دانش آموز باید کار تیمی و مدیریتی را یاد بگیرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مدارس سمپاد مخصوص نخبگان تک بعدی رشد می‌کنند که نمی‌توانند مشکل را حل کنند و تا چیزی می‌شود قهر می‌کنند در حالی که باید یاد بگیرد چطور برخورد کند.

۲۲:۵۸ زاکانی: تعلیم و تربیت نظام پیشران کشور است

زاکانی در بخش سوم مناظره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع ارتقا نظام آموزشی، افزود: اینده کشور امروز در نظام تعلیم و تربیت کشور مشخص می‌شود. تعلیم و تربیت نظام پیشران کشور است.

وی ادامه داد: آموزش وپرورش یک اساس ویژه ای دارد که نقش خاصی را بتواند در اینده کشور ادا کند. هرکس می‌خواهد به اینده کشور نگاه کند باید به آموزش و پرورش کشور نگاه کند. گرچه حوزه تعلیم و تربیت فراتر از آموزش وپرورش است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: آموزش پرورش هزینه نیست. نگاه‌ها را به این مورد باید تغییر داد. آموزش و پرورش سرمایه گذاری است لذا باید سیاست‌هایمان را تغییر دهیم.

وی تصریح کرد: شروع اصلاح باید از کلاس انجام شود نه از ستاد. در کلاس مهم‌ترین رکن معلم و دانش اموز است. منزلت، معیشت و رشد معلم باید حفظ شود تا جایی که معلمی بر تاج اشتغال‌های کشور بنشیند.

زاکانی اظهار کرد: سند تحول در حوزه عدالت آموزشی است و ساحت‌های ۶ گانه ای را در نظر گرفته که بتواند در حوزه معلم و محتوا ادا شود.

وی بیان‌کرد: یک‌نگاه نگاه مکانیکی است همچون خط تولید ماشین که همه ماشین‌ها برای آموزش امده اند و یکسری توقعاتی از آنها وجود دارد، نگاه دیگر نگاه پرورشی است. آموزش پرورش باید موضوعات مختلف را برای دانش آموزان خلق کند که این مهم جز با وجود یک معلم توانمند محقق نمی‌شود.

وی گفت: آموزش وپرورش در محور کانون تحولات کشور قرار گیرد. قوی‌ترین وزیر دولت بنده وزیر آموزش وپرورش خواهد بود. مشکل معلمان و مسکن مربوط به آنها را از طریق صندوق ذخیره می‌توان حل کرد. متأسفانه اداره سیاسی و غیر حرفه‌ای این صندوق آن‌را به سمت دیگری برده است.

۲۲:۵۴ پور محمدی: نظام محتوای آموزشی ما جای بحث دارد

پورمحمدی گفت: بحث آموزش پرورش و آموزش عالی و نهادهای آموزشی و پژوهشی یک مسئله محوری برای رشد جامعه است. خوشبختانه کشور ما از این ظرفیت در شکل گستره‌ای برخوردار است. ما باید قدردان این حجم عظیم عناصر و نیروهای دلسوز و متعهد باید باشیم. هرچه در کشور توسعه اتفاق افتاده است به برکت نظام آموزشی و پژوهشی ماست. دانستن این مطلب در طراحی هامان خیلی کمک می‌کند. نظام محتوای آموزشی ما جای بحث دارد. نظام آموزشی دنیا خیلی عوض شده است. ما نباید فقط با یک نظام بسته و از بالا ترتیب شده اعمال کنیم. آیا نمی‌توانیم بسیاری از ظرفیت‌های معلمین و اساتید، در شیوه‌ی تدریس و محتوای تدریس را به خودشان واگذار کنیم؟ ما باید نظام آموزشی را عوض کنیم برای اینکه رشد و قوه ابتکار و خلاقیت که امروز عمده سرمایه جهش دنیا است و در ایران ظرفیت فوق العاده ای داریم بتوانیم استفاده کنیم.

وی گفت: نکته مهم دوم این است که آموزش پرورش جای رقابت جناحی و سیاسی نیست و در برخی موارد نقش مادر و محوری دارد. آموزش پرورش را باید به سیاست‌های واحد و روشن متصل کنیم. همه سرمایه‌های ما نیروی انسانی ماست.

وی افزود: در گذشته ۲۰ درصد بودجه برای آموزش پرورش بوده و الان شده است ۱۰ درصد. هر رئیس جمهور توانمندی هم اگر پول نداشته باشد نمی‌تواند کار را پیش ببرد. بین دانش آموز و معلم و خانواده فاصله افتاده است و قدرت تأثیر گذاری ما در تربیت کم شده است و مشکلات حقوق و دستمزد و… که مسائل جدی است و در برنامه هفتم هم اشاره شده است به سمت کاهش می‌رود و این ظرفیت ما دارد به فرسودگی می‌انجامد.

۲۲:۴۹ قالیباف: برای هر تصمیم نیازمند شناخت از وضعیت موجود هستیم

قالیباف درباره برنامه‌های خود برای آموزش و پرورش، گفت: برای هر تصمیمی اول شناخت دقیق از وضعیت موجود مهم است. ما وقتی برمی‌گردیم و نگاهی به ۱۵، ۱۶ سال قبل درباره آموزش و پرورش می‌کنیم، متأسفانه ۱۵ یا ۱۶ سرپرست و وزیر در این وزارتخانه جابجا شده است.

وی ادامه داد: ما چرا اینگونه برای یک وزارتخانه مهم تصمیم می‌گیریم و این یکی از چالش‌های جدی ما است، آن هم جایی که محل آموزش و تربیت آیندگان است اما مدام در حال تغییر و تحول است و این یکی از مشکلات جدی است و همه مقصر هستند و اینجاست که می‌گویم مدیریت اساس کار است. مدیریت یک مغازه عطاری را هم انقدر تغییر نمی‌دهند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: الان تقریباً ۱۶ میلیون دانش آموز داریم و سرانه بودجه آموزش و پرورش نسبت به دهه‌های قبل کاهش یافته است و باید به بودجه آموزش و پرورش توجه شود.

قالیباف افزود: مقطع ابتدایی و مهد کودک اهمیت زیادی دارد و قبلاً مهدکودک در سازمان بهزیستی بوده است و باید موضوع مهدکودک را در اولویت توجه قرار دهیم و از لحاظ ساختاری درست کنیم.

وی تاکید کرد: زمانی که از تقویت آموزش و پرورش حرف می‌زنیم یک بحث مربوط به محیط مدرسه، ظرفیت و استاندارد آن است و دوم معلم است و مابقی مسائل آموزش و پرورش ذیل آن تعریف می‌شود. در آموزش و پرورش باید در حوزه محتوا و تربیت معلم برنامه‌ریزی متمرکز انجام شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بعضاً معلمان ۳۰ سال تجربه را مجدداً به کارگیری می‌کنند، اما هر ساعت ۵۰ ساعت به آنان داده می‌شود و واقعاً ۵۰ هزار تومان به آنان برای هر ساعت آموزش باید داده شود؟ به هر صورت، در دولت چهاردهم آموزش و پرورش و دانشگاه را که اساس بهره‌وری است، در اولویت قرار خواهیم داد.

۲۲:۴۵ قاضی زاده هاشمی: آموزش و پرورش اصلی ترین وزارتخانه ماست

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه مناظره گفت: خطاب به آقایان پورمحمدی و پزشکیان عرض کنم که دارد مغالطه می‌شود و بحث‌های کلی. شما قبلاً جایی بودید، چه‌کار کردید؟ هر کدام از ما این را باید بگوییم. شماها وزیر بهداشت و درمان و دادگستری بودید؛ شما چه‌کار کردید؟

وی افزود: با شروع دولت سیزدهم ۲۹۵ هزار معلم جذب شده‌اند. آموزش‌وپرورش اصلی‌ترین وزارتخانهٔ ماست و بودجهٔ آن باید از ۹ درصد به ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: وقتی می‌گوئیم سفره خود را با مردم یکی کنیم یا عدالت اجتماعی را برقرار کنیم بادی این را هم بگوییم که که دوره مسئولیت خودت چه کردیم؟ مردم می‌خواهند بدانند توانایی انجام وعده‌هایی که می‌دهیم را داریم یا نه. همه خانواده بنیاد شهید یک سفره درمان دارند و در دولت شهید رئیسی و از ۱۷۴ هزارتومان سرانه به ۹۰۰ هزارتومان افزایش‌یافته است.

وی افزود: آموزش عمومی یکی از اصلی‌ترین موضوعات جهان است، آموزش و پرورش از نظر ما اصلی‌ترین وزارت کشور است. در دوران کرونا نیازهای آموزش‌وپرورش نادیده گرفته شد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در دولت شهید رئیسی رتبه‌بندی معلمان که سال بر زمین‌مانده بود با کمک مجلس انجام شد. در رابطه دسترسی عادلانه رسیدگی به مناطق محروم ۶۰۰ هزار فضای آموزشی جدید و چهار میلیون مترمربع تحویل آموزش و پرورش شد با تجمیع منابعی که دولت انجام داد.

۲۲:۳۹ آغاز بخش سوم مناظره

۲۲:۱۷ پایان نیمه اول مناظره

نیمه اول مناظره در ساعت ۲۲:۱۷ دقیقه به پایان رسید و نامزدها برای ۱۵ دقیقه استراحت و مشورت با مشاوران خون به محل استراحت رفتند

دو بخش از مناظره با موضوع هدفمندی یارانه‌ها و عدالت در پرداخت آن همچنین نظام سلامت مطابق برنامه هفتم توسعه برگزار شد و هر یک از نامزدهای شرکت کننده در مناظره در دو فرصت ۸ دقیقه‌ای در مجموع ۱۶ دقیقه دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را تشریح کردند، بخش سوم و چهارم مناظره پس از ۱۲ دقیقه استراحت برگزار می‌شود. در پایان نیز ۶ دقیقه نامزدها فرصت جمع‌بندی دارند که اگر از زمان‌هایی که تاکنون در اختیار داشتند بیشتر استفاده کرده باشند از این فرصت ۶ دقیقه‌ای آنها کاسته می‌شود.

۲۲:۱۱ جلیلی: تلفات جاده‌ای متأسفانه حدود ۲۰ هزار نفر در سال است

جلیلی در ادامه موضوع ارتقای نظام سلامت و تکالیف برنامه هفتم توسعه همچنین آنچه که قرار است در دولت خود عملیاتی کند، گفت: سلامت موضوع حیاتی برای همه آحاد کشور هست و حالا صحبت از نقش رئیس جمهور در این زمینه است که وظایفی دارد و باید آنها را انجام دهد و در قانون اساسی موضوع سلامت به طور جدی به آن تاکید شده و حقوق ملت است.

وی گفت: عمده مباحثی که در حوزه نظام سلامت مطرح می‌شود در مورد وزارت بهداشت است در حالی که سلامت مردم به حیات مردم مرتبط است و متأسفانه تلفات جاده‌ای ما از ۱۷ هزار تا ۲۵ هزار نفر در سال رخ می‌دهد و برابر شهدای جنگ تحمیلی است. و چند برابر تلفات مجروحین و نقص عضو داریم. توجه کنیم که آمار ۱۷ هزار نفری آیا امر محتومی ست یا باید کم شود. عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت از دیگر موضوعاتی است که باید در نظام سلامت با آن توجه کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: امنیت شغلی و استرس‌ها در سلامت مردم تأثیر می‌گذارد. حتی می‌توان گفت که جاده سازی آثاری دارد که بر سلامت مردم مؤثر است. آلودگی هوا و عادات غذایی از جمله مؤلفه‌های دیگری ست که بر سلامت جامعه اثر می‌گذارد و شورای عالی سلامت مسائلی را طبق وظیفه باید دنبال بکند و اداره این شورا بر عهده رئیس جمهور است.

جلیلی، گفت: اگر ۱۰ سال قبل رئیس جمهور وقت برای این موارد برنامه‌ریزی جدی می‌کرد. درصد قابل توجهی از این موارد کم می‌شد. بسیاری از مرگ و میرها کاسته می‌شد. بسیاری از مرگ‌ها قابل پیشگیری است. شبکه بهداشت ما یک الگوی موفق است و حتی از آمریکا آمدند و از آن الگوبرداری کردند و اینکه می‌گویم یک جهان فرصت داریم شامل همین موارد است.

۲۲:۰۷ پزشکیان: نمی‌شود قوانین موجود را اجرا نکرد و بگویی برنامه داریم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش چهارم صحبت‌های خود بیان کرد: مردم عزیز زمانی که ثبت نام کردم گفتند برنامه بدهید گفتم سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری. ما برنامه نوشتیم و قانون شده است. اجزا نمی‌کنند. چون دولت و مجلس و قوه قضائیه سفره دیگری دارند و درد مردم را نمی‌فهمند.

پزشکیان افزود: تا زمانی که سر سفره‌ای که برای مردم پهن کردم ننشینم متوجه مشکل نمی‌شود. قرار بود بیماران صعب العلاج از ۶۰ هزار میلیاردی که کنار گذاشته بودند بدهند اما در اصل یارانه ندادند. پرستار کشیک می‌دهد برای هر ۸ ساعت ۶۰ هزار تومان. می‌گوید اسنپ کار کنم درآمدم بیشتر است.

وی گفت: نمی‌شود قوانین موجود را اجرا نکرد و بگویی برنامه داریم. سر سفره نشستن و درد و رنج مردم را دیدن مشکل را حل می‌کند. ببینند من در همان صفی که خودشان ایستادند ایستادم صدایشان در نمی‌آید. دغدغه من و ما چه رئیس جمهور شوم چه نماینده مجلس باشم یا هر چیز دیگر از ابتدا که خودم را شناختم این است که به داد محرومان و کاسنی که صدایشان را نمی‌شنوند بشویم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در تهران یک دستگاه ام ار ای خراب شود دوربین پیگیری می‌کند اما از مناطق محروم خبری نیست. چرا چهار دوره قانون اجرا نشده است؟

پزشکیان تاکید کرد: قانون با سیاست‌های کلی مو به مو مطابقت دارد اما اجرا نمی‌شود. وقتی بیرون مطب زدم کاری می‌کنم مطب به نفع خودم بچرخد. قانون هست مهم اجرای آن است.

۲۲:۰۳ زاکانی: مراحل درمانی خانم‌های باردار را رایگان می‌کنیم

زاکانی گفت: مردم عزیز سعی می‌کنم بسته‌های شفافی را ارائه کنم. سعی کردم چند بسته ناظر به حوزه سلامت را تقدیم کنم.

وی افزود: رایگان کردن هزینه‌ها و درمان خانم‌های باردار و افراد مسن و همچنین افراد زیر ۷ سال به صورت پلکانی انجام شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بزرگترین بخش در حوزه پزشکی نیروی انسانی است، عنوان کرد: نیازمند تحول هستیم و این مهم جز با یکپارچه سازی اطلاعات، نسخه الکترونیک، نظام ارجاع، سطح بندی خدمات انجام نمی‌شود.

زاکانی گفت: پزشکیان گفت که ممکن است عده‌ای رانت بگیرند باید بگویم ما نه مثل پزشکیان خارج از بیمارستان دولتی کار کردیم و نه هنگام بیماری بستری شدیم.

وی تصریح کرد: موضوع توجه به توریسم سلامت مهم است. در این حوزه اتفاقات ناخوشی در حال رقم خوردن بود که در این باره بارها در حیاط دولت صحبت کرده‌ام.

زاکانی اظهار کرد: موضوع سلامت فراتر از مسئله بهداشت و درمان است. شورای عالی سلامت به مسؤولیت ریاست جمهوری نیاز است تا همه دستگاه‌ها را مکلف کند در این مسیر گام بردارند.

موضوع دارو، این مسئله با دستور حل نمی‌شود. در مورد شیرخشک هم ورود کردیم. مسیر کاملاً مشخص است. ظرفیت داخلی موجود است و نگاه کارشناسی نیازمند است که این امر انجام شود.

وی با بیان اینکه موضوع فساد و زیرمیزی امر قطعی است، افزود: موضوع اصلاح بیمه‌ها امر قطعی است.

زاکانی خطاب به پزشکیان در مورد مسئله فروش نفت، یاداور شد: اقای پزشکیان اطلاعاتتان نادرست است و اگر خواستید پس از جلسه اطلاعات دقیق می‌دهم.

۲۱:۵۸ پورمحمدی: سالمندی و اوتیسم مسئله جدی کشور است

پورمحمدی اشاره کرد: بحث سلامت جزو نقاط مثبت ماست. ما از منظر ظرفیت بسترها، تحصیل، بیمارستان‌ها، تخت‌ها، کارهای آزمایشگاهی و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی برای مشاوره و درمان تقریباً در شرایط مناسبی هستیم. مهم این است که اینها را گسترش دهیم.

وی افزود: سالمندی مسئله جدی کشور است. معلولیت‌ها گسترش پیدا کرده. برخی بیماری‌ها مثل اوتیسم گسترش پیدا کرده است. باید یک نگاه جامع و کامل کرد. همچنان به برنامه ریزی و تدبیر و ایجاد اعتماد و امید و خوشبینی و همکاری متقابل توجه می‌کنم. پزشکان جزو فرهیخته‌ترین اعضای جامعه ما هستند. خانواده بزرگ بهداشت و درمان از ظرفیت‌های خوب ما هستند. مهم این است که گره‌هاشان را حل کنیم. یکی از مباحثی که دولت باید به آن توجه کند و کلان سیاست گذاری است، بستر فراهم کردن، اعتماد کردن و مهمتر از همه مدیریت اقتصاد سلامت و درمان است.

وی ادامه داد: مطمئنم با مدیریت خوب در یارانه‌ی سوخت و انرژی که متأسفانه در دوره‌های گذشته در دو طیف مدیریتی جناحی نتوانستیم آن را به خوبی سامان دهیم و اسراف عظیم انرژی داریم. حتی می‌توانیم به اندازه رفاه مطلوب و سطح بالای جهانی، به میزان مصرف سوخت در اروپا به مردم مجانی سوخت دهیم و باقی‌مانده‌اش را هم برنامه‌ریزی کنیم و آن‌را صرف کمک به بهداشت و آموزش و حل مشکلات اقتصادی کشور کنیم. در رویکردها، برنامه ریزی های اقتصادی، چابک سازی دولت، کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از اسراف است.

۲۱:۵۴ قالیباف: مردم در حوزه سلامت و معیشت نباید تحت فشار باشند

قالیباف در ادامه بیان کرد: حتماً بحث بهداشت و پیشگیری را به درمان ارجح می‌کنیم، اما خود نظام سلامت اساس کار در این مجموعه است، چرا که نظام سلامت عامل مؤثری در حوزه سلامت است که در اختیار خود وزارت بهداشت و درمان است و ریشه در عوامل دیگری دارد که احتیاج به کار بخشی دارد.

وی ادامه داد: البته بحث‌هایی مانند آلودگی آب و هوا نیاز به کارهای فرابخشی دارد و باید به این مسائل توجه کنیم و تدبیر درست و مدیریت قوی بسیار در کار مؤثر است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: محیط زیست هم امروز یکی از مسائل بسیار مهم و به اندازه امنیت دفاعی، مسائل سیاسی و حوزه مربوط به سیاست خارجی اهمیت دارد، اما متأسفانه در اینجا فرصت بحث در این مورد نشد.

قالیباف متذکر شد: زمانی که در جنگ بودیم و بچه کوچک داشتیم یکی از دغدغه‌های ما موضوع شیر خشک بود و الان هم دغدغه ماست و ما هنوز همین دغدغه را در کشور داریم. ۲۰ سال دیگر و در پنجره جمعیتی ما افراد بالای ۶۰ سال ما سه برابر می‌شوند و از الان باید تصمیم گیری کنیم. ما الان باید هم افق آینده را روشن کنیم که امید داشته باشیم و وضع حال مردم را خوش کنیم و از سوی دیگر مردم نباید دغدغه معیشتی و سلامت داشته باشند و سلامت حتی مهم‌تر از معیشت است.

وی اظهار کرد: الان پزشکان ما به طور نرمال توزیع نمی‌شوند. البته مجلس یازدهم و دولت سیزدهم مصوبه خوبی برای بیماران صعب العلاج داشتند که همه بیماران صعب العلاج تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و این مصوبه مجلس است و بیش از ۱۰۰ گروه بیماران صعب العلاج به طور رایگان بیمه سلامت شدند.

۲۱:۵۰ قاضی زاده هاشمی: دسترسی مردم به دارو مشکل است

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در ادامه گفت: با بیان مساله مسائل حل نمی‌شود. ساحت ریاست جمهوری ساحت شخصیتی است که مسائل را بررسی کرده و با کارشناسان نشسته و با برنامه‌های مشابه آشناست و روندها را بررسی کرده و راهکار عملی دارد که به مردم عرض می‌کند.

وی افزود: ولی جوری بحث می‌شود که انگار وقتی رئیس جمهور شدیم تازه می‌خواهیم با کارشناسان راهکار پیدا کنیم! خواهشم این است که حرف روشن بزنیم.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: الان ۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی می‌دهیم به دارو ولی دسترسی مردم به دارو مشکل است؟ اینجا بگوییم می‌خواهیم چه کنیم که مثلاً قاچاق معکوس نشود دارو! راهکار ما استفاده از بیمه و دست برداشتن از فشار به کارخانه‌های تولید داروست. یا در بحث سلامت الکترونیک، ما این را در بنیاد شهید اجرا کردیم.

وی افزود: یکی از دلایل مهاجرت پزشکان ما درامد بهتر آنها در بیرون است؛ ما باید صندوقی درست کنیم با ارزش ۲۰ میلیون دلار و از محل خود بخش خصوصی که با آنها در این باره صحبت کرده‌ایم، می‌شود این کار را کرد و درامد ۱۰۰ میلیون یورویی ما در سال به ۵ میلیارد دلار بعد از ۴ سال برسد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بهترین وضعیت حوزه سلامت را در منطقه داریم؛ پزشک و پرستار ما را اروپاییها و آمریکاییها روی دست می‌برند. تکمیل نظام شبکه هم باقی مانده که باید انجام دهیم. کاری که در دولت شهید رئیسی شروع شد را باید ادامه دهیم. باید مراقب بگذاریم برای افراد در خطر؛ که مرتب آنها را کنترل کند و خطر را از انها دور کند.

۲۱:۴۶ جلیلی: دولت باید مرگ‌های قابل پیش‌بینی را به صفر برساند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مناظره در رابطه با جایگاه رئیس جمهور در تحقق نظام سلامت و ارتقای آن عنوان کرد: بخشی از نظام سلامت وزارت بهداشت مربوط می‌شود و بسیاری از موضوعات آن فراتر از وزارت بهداشت است. موفقیت خوبی در جمهوری اسلامی داشتیم که در ۴۵ سال گذشته میانگین طول عمر که در اول انقلاب ۵۵ سال بود، به ۷۷ سال رسیده است و این از موفقیت‌های نظام سلامت ما است.

وی با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته متأسفانه ۱۲۰۰ نفر از جمعیت ایران فوت کردند، گفت: البته مرگ حق است و پیش می‌آید اما این رافع مسئولیت ما در مورد مرگ‌های قابل پیش‌بینی نیست و نظام وظایفی دارد، دولت و نظام سلامت وظیفه‌ای دارد که مرگ‌های قابل پیشگیری را به صفر و حداقل برساند. از فوتی‌های روزانه ۱۲۰۰ نفر طبق آمار ۴۷ درصد از این مرگ‌ها زودرس است و در زیر ۷۰ سالگی رخ می‌دهد.

جلیلی با اشاره به اینکه ۲۲ درصد از مرگ و میرهای روزانه خیلی زودرس اتفاق می‌افتد و برای زیر ۵۰ سال اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: وقتی این آمار مرگ و میر را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شم که برخی از آنها به دلیل شرایطی رخ داده و ۶۵ نفر بر اثر آلودگی، ۱۵۰ نفر بر اثر استعمال دخانیات، ۶۰۰ نفر بر اثر عوارض بیماری نظیر اضافه وزن است. دولت در این موضوع وظیفه دارد. رئیس جمهور وظیفه دارد و کار ویژه‌ای را باید در این رابطه دنبال کنیم. بسیاری از وظایف بر عهده دستگاه‌های متعدد است و صرفاً در عهده وزارت بهداشت نیست.

وی خاطرنشان کرد: از ۲۶ میلیون خانوار کشور ۲.۴۲ درصد دچار بیماری‌هایی می‌شوند که هزینه‌های آن کمرشکن است. همین باعث می‌شود که آنها دچار مشکل شوند و به زیر خط فقر سوق یابند. این معادل ۱۸۷۰ نفر در روز است که دچار مشکل می‌شوند. موضوع نظام سلامت این بوده است که اگر بیماری حادث می‌شود مشکل مردم همان بیماری باشد و مشکلات بیشتری برای آنها حادث نشود و راه حل آنچه چیزی است؟ در دنیا در این رابطه بیمه‌ها را ایجاد کردند و متأسفانه صندوق‌های بیمه ما به دلیل اشکالاتی که در آنها وجود دارد خودشان بیمار هستند و عدالت محور عمل نمی‌کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: روزانه با احتساب خانواده‌هایی که درگیر بیماری‌های سخت می‌شوند باید گفت حدود ۵ یا ۶ هزار نفر از افراد جامعه ما درگیر بیماری‌هایی با هزینه‌های کمرشکن هستند. باید بیمه‌ها ساز و کار عدالت محور داشته باشند و یارانه این‌طور باشد که از غنی به سمت فقیر و از سالم به سمت بیمار هدایت شود. در بند پ ماده ۷۴ قانون برنامه هفتم آمده است که کاهش هزینه‌های کمرشکن بیماران از وظایف دولت است.

۲۱:۴۱ پزشکیان: مجلس گذشته درآمد پزشکان را کاهش دادند

مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش سوم صحبت‌های خود اظهار داشت: در رابطه با اینکه در حوزه بهداشت چه کردیم خانه‌های بهداشت ساختیم. جراح قلب بودم و برای اینکه در مناطق محروم کار کنیم عملاً ایثارگری کردیم.

پزشکیان افزود: بیمه‌های روستایی را در دولت آقای خاتمی درست کردیم. آمبولانس‌ها و زیرساخت‌ها را اصلاح کردیم و همه اینها بعداً در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری دیده شد. بحث‌هایی که دکتر زاکانی گفتند ما هم پولش را دیدیم هم قانونش را داریم. چرا عمل نمی‌شود چون مجلس، دولت و قوه قضائیه تخلف می‌کنند.

وی عنوان کرد: یک درصد مناطق محروم با دستور آقای قالیباف قرار شد پرداخت شود. اگر دولت اجرا کند روند درمان را کاملاً به نفع مردم می‌دانیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: دعوای ما در مجلس این است که چرا به قانون عمل نمی‌کنند. مشکل ما این است که سراغ خصوصی می‌رویم و به دولتی پول نمی‌دهیم. ما برای خودمان ویژه خدمت می‌گیریم.

پزشکیان اضافه کرد: مجلس گذشته درآمد پزشکان را کاهش دادند و گفتند همسان سازی می‌کنیم. بیرون قرارداد می‌بستند. پزشک خصوصی به کار گرفتند. هر قدر پزشک تربیت کنند با این مبلغ پزشکان روستا برو نیستند. اینکه تئوری بگوییم و برای خودمان سفره پهن کنیم و به مردم رسید بگوییم نمی‌شود مشکل حل نمی‌شود.

۲۱:۳۷ زاکانی: دوره ترامپ هراسی تمام شده اقای پورمحمدی

زاکانی در بخش دوم مناظره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع ارتقای نظام سلامت، عنوان کرد: از توصیه اخلاقی پزشکیان ممنونیم. اگر حرفی هست دعوا بر سر حقوق مردم است.

پزشکیان خطاب به زاکانی گفت: پدر مردم را ما درآوردیم.

زاکانی در پاسخ به پزشکیان گفت: شما پدر مردم را درآوردین ما در نیاوردیم چرا که شما ۵ دوره در مجلس بودی، یک دور نایب رئیس مجلس و وزیر بودین و باید به مردم بگویید چه اقداماتی انجام دادید.

زاکانی خطاب به پورمحمدی تصریح کرد: باید توضیح دهید با اسناد کرسنت چه کاری کردید؟

زاکانی با بیان اینکه در حوزه پزشکی مهمترین بخش نیروی انسانی است، افزود: شبکه بهداشت را تقویت خواهیم کرد و پیشگیری را مقدم بر درمان میدانیم. ۱۰ تا ۱۵ درصد جامعه بیمه پایه رایگان ندارند که انجام می‌دهیم. ۶۰ درصد مردم بیمه تکمیلی می‌شوند یعنی بیمه‌ها را عمق می‌دهیم. درمان ۴۰ درصد مردم رایگان می‌شود. ۸۵ درصد درمان در حوزه دولتی است .۱۰۵۴ بیمارستان داریم که تعداد ۱۸۴ بیمارستان خصوصی است.

وی افزود: ۴۰ درصد از مراجعه کنندگان سرپایی، ۵۰ درصد تخفیف در حوزه دارویی و دندان پزشکی تعلق می‌گیرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بیماران صعب الاعلاج به صورت کامل در بیمارستان رایگان می‌شود. دولت از بخش خصوصی خرید راهبردی می‌کند و مسیر تحول را به سلامتی می‌برد که سلامت در زندگی افراد صیانت شود. مجامع علمی پزشکی پشت عرض بنده هستند.

۲۱:۳۳ پورمحمدی: ما باید وارد میدان شویم و شکار لحظه‌ها کنیم

این کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: صرف تصویب قانون کافی نیست. شاید ترامپ بخواهد به رئیس جمهوری برگردد. ما باید بتوانیم شکار لحظه‌ها کنیم و از فرصت‌ها استفاده کنیم. و شرایط بیرونی ما نشان می‌دهد که چه اتفاقی برای ما افتاده است.

وی خطاب به قالیباف گفت: داستان اوکراین، رقابت چین با آمریکا، حضور چین در منطقه و توسعه و نفوذش، راه مواصلاتی‌اش و… به دلیل این است که مناسبات قدرت در حال تغییر است.

وی افزود: ما باید از فرصت‌ها استفاده کنیم که استفاده نکردیم. نفت را ارزان‌تر می‌فروشیم و خیلی پیچیده است قضایای مان. به این راحتی نیست که بگوییم یک میلیون بیشتر نفت می‌فروشیم.باید نتیجه آن را ببینیم و به مسائل جدی تر و عمیق‌تر همه جانبه تر توجه کنیم.

وی ادامه داد: سه پزشک در جلسه ما هستند. ولی ببینید در حوزه پزشکی بحث مسائل پیشگیری مسئله مهمی است. آقایان گفتند ۴۵ درصد کادر پزشکی ما در تهران است. این همه مهاجرت توسط پزشکان ما اتفاق افتاده است. اینها مسائلی است که یک بخش عمده آن احترام به این جامعه و تأمین نیاز هاشان، اقتصاد درمان است‌. تا موانع اقتصادی پزشکان توجه نشود، بسیاری از پزشکان و پرستاران مشکلات جدی مالی دارند. باید موانع اقتصادی آنها حل شود. دانش تکنیک تجربه تجهیزات پزشکی، صنایع دارویی، شبکه درمانی روستایی، تکنولوژی جدید به همراه هوش مصنوعی، و امکانات مختلف پزشکی در کشور وجود دارد. به اندازه کافی ایده، طراحی، ابتکار وجود دارد. اساتید فن زیاد هستند. ما باید به آنها احترام بگذاریم و مشکلات اساسی آنها را برطرف کنیم.

۲۱:۲۹ قالیباف: من هم معتقدم حتماً تحریم کاغذ پاره نیست و آسیب می‌زند

محمد باقر قالیباف توضیح داد: اکنون درآمد دهک‌های پایین نسبت به دهک بالا یک به ۱۴ است یعنی آن‌ها ۱۴ برابر درآمد بیشتر دارند. در حوزه ثروت نیز دهک بالا ۴۵ برابر دهک‌های پایین ثروت دارند.

وی ادامه داد: خانواده‌هایی داریم که در طول سال ۱۴۵ میلیون تومان یارانه بنزین می‌گیرند و خانواده‌ای داریم که حتی یک ریال یارانه بنزین نمی‌گیرد.

قالیباف با اشاره به طرح هدفمندسازی خود گفت: نزدیک به ۴۰ درصد انرژی را بد مصرف کرده و از دست می‌دهیم. باید ابتدا استاندارد معمولی برای خانواده‌ها مشخص کرد و براساس آن اگر خانواده‌ای انرژی کمتری مصرف کرد، از آن میزان استفاده کند. در این طرح اختیار برای مردم گذاشته شده که برای میزان صرفه‌جویی انرژی اعم از گاز و بنزین و برق استفاده کرده و حتی تبادل کند یا اینکه آن را در بازار مربوط به انرژی در بورس داده و ریالی بگیرد یا اینکه سرمایه‌گذاری ارزی کند. پیش از این گفتیم که می‌خواهیم با ارزهای در اختیار هم‌وطنان سرمایه گذاری ارزی کنیم.

وی بیان کرد: بر این اساس اگر کسی صرفه جویی انرژی کرد می‌تواند آن را در بورس برای تبدیل کردن و سرمایه‌گذاری به صورت ارزی انجام دهد، می‌تواند به نفت تبدیل کرده و یا در بازار بورس سرمایه گذاری کند.

قالیباف در ادامه گفت: آقای پورمحمدی من هم می‌دانم که تحریم حتماً یک کاغذ پاره نیست و حتماً به کشور، مردم، اقتصاد و رشد تولید آسیب می‌زند و باید حتماً به طور جدی به این موضوع بپردازیم.

وی ادامه داد: بنده گفتم با مذاکره موافق هستم، اما مذاکره یک روش مبارزه است و آمریکا از قبل از انقلاب نشان داده که همیشه دشمن این سرزمین بوده است. ما اعتماد کردیم و بعد ترامپ از قرارداد بیرون رفت و ما یک طرفه همه تعهدات را اجرا می‌کردیم که در این شرایط مجلس اقدام کرد و قانون تصویب کرد. البته در شورای عالی امنیت ملی به ریاست حسن روحانی اعلام شد که مجلس برای مقابله با این اقدام آمریکا قانون تصویب کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: حضرت آقا فرمودند که قانون اقدام راهبردی به نفع کشور و به نفع صنعت هسته‌ای و بهبود مشکلات کشور است و کشور را با این قانون مجلس از بلاتکلیفی خارج کردیم.

قالیباف ادامه داد: قطعاً هم نیاز داریم که رفع تحریم را دنبال کنیم و در میزگرد سیاست خارجی گفتم که برای حل مشکل تحریم حتماً باید برنامه داشتیم و این کار باید در اولویت باشد و دستگاه دیپلماسی را بر همه دستگاه‌ها ترجیح می‌دهم.

وی اظهار کرد: البته ما این همه امکانات در کشور داریم و این همه انرژی را هدر می‌دهیم و آیا شرکت‌های خارجی این همه در کشور ما سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ پس ما باید اجماع سازی در داخل کشور داشته باشیم، چرا که موضوعات ما در حوزه داخلی و خارجی نیازمند عقلانیت است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نباید سرمایه‌های ملی را در منابع انسانی از بین ببریم. در حوزه سلامت حتماً باید بهداشت را بر درمان ترجیح دهیم.

۲۱:۲۵ قاضی زاده هاشمی: شهید رئیسی با مشکل و فساد کنار نمی‌آمد

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در ادامه این مناظره گفت: فرق شهید رئیسی بزرگوار با بقیه این بود که شهید رئیسی با فساد کنار نمی‌آمد و خودشان اولین گزارش دهنده فساد بودند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم عزیز، در حوزه سلامت اولویت اول ما این است که شما بیمار نشوید؛ چه جسمی و چه روحی روانی و چه سلامت معنوی و موضوع آسیب‌های اجتماعی. وظیفه دولت این است که موتور ایجاد بیماری‌ها را خاموش کند. آلودگی هوا و خاک و آلودگی صوتی و مواد غذایی معیوب را درست کند؛ کم تحرکی و نیاز به نشاط را درست کند.

وی افزود: در حوزه سلامت اولویت اول ما این است که شما بیمار نشوید ابعاد سلامتی هم گسترده است هم جسمی، هم روانی و بقیه موارد است. در تهران با اوضاع زیست محیطی تقریباً کسی نیست که دچار بیماری نشود تعداد روزهایی که هوا پاک است بسیار اندک است. کسی هم که بیمار شد نباید رهایش کنیم و صرفاً در شهرهای بزرگ خدمات درمانی و بهداشتی دریافت کنند.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: نظام بیمه‌ای ما در دهک‌های پایین‌تر باید پوشش خود را افزایش دهد. باید پزشک به شهرستانها اضافه کنیم. ۶ هزار تخت بیمارستانی بویژه در بین محرومین در دولت آقای رئیسی افتتاح شد. ۱۰ هزار پزشک به مناطق محروم اعزام شد. و ۱۲ میلیون نفر تحت پوشش خدمات درمان قرار گرفتند درحالی که قبلش تحت پوشش بیمه نبودند. نباید کسی به خاطر درمان دچار فقر شود؛ سه دهک پایین باید تحت پوشش قرار بگیرند.

۲۱:۱۵ جلیلی: برای رفع فقر مطلق باید در چند لایه اقدام کنیم

۲۱:۱۰ پزشکیان: خط قرمز من سیاست‌های مقام معظم رهبری است

پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: من فقط می‌خواهم بگویم ما اینجا هستیم چون با هم دعوا می‌کنیم. با این موضوع مشکلات حل نمی‌شود و ما روز به روز همه چیز را بدتر می‌کنید.

پزشکیان با نشان دادن نموداری بیان کرد: این نمودار وضعیت سفره مردم است. من وزیر دوران آقای خاتمی بودم. آنجا بیشتر ثبات بود یا اینجا. خیال می‌کنیم ما بهتر هستیم برای همین با هم دعوا می‌کنیم. هر کی بیاد ستاد من می‌پذیرم چون می‌خواهم رأی بگیرم.

وی افزود: خط قرمز من سیاست‌های مقام معظم رهبری است. وضعیت مردم مشخص است. وقتی پول‌ها و منابع را خرج می‌کنیم. چابهار، سیستان، خوزستان و.. را نمی‌بینیم؟ برای همه اینها راه ل وجود دارد. می‌شود نفری ۱۰ میلیون داد اما همه اینها انسجام داخلی را می‌طلبد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مردم محروم را ببینیم. تمام اطراف مملکت وضع خرابی دارند. خوزستان که نفت تأمین می‌کند زیرساخت‌های اساسی را ندارد. اگر شغل را درست نکنیم و اختلافات خود را با دنیا برطرف نکنیم بودجه مملکت ما هدر می‌رود. نفت و گاز ما را چطور می‌فروشند.

پزشکیان اذعان داشت: ما ثروتمند هستیم اما چرا اینچنین زندگی می‌کنیم. مجلس بگوید چرا طبق قانون عمل نکردیم. چرا طبق تورم حقوق اضافه نکردیم؟ همین قانون را اجرا کنیم. اینها واقعیت‌هایی است که وجود دارد.

وی تاکید کرد: شعار دادن کار سختی نیست. مدام به مردم گفتیم فلان می‌کنیم. شهید رئیسی و روحانی ندارد. چرا نشد؟ در دولت شهید رئیس وزیر جهاد را چرا گرفتند؟ چای دبش چرا درست شد؟ ما را وارد صحبت‌هایی می‌کنند که نباید.

۲۱:۰۵ زاکانی: یارانه باید به کل زنجیره داده شود

زاکانی در ادامه گفت: از ابتدای دولت خدمت نفری ۲۲ میلیون یارانه انرژی به اعتبار طلا داده خواهد شد و فقر مطلق از ابتدا ریشه کن می‌شود.

وی گفت: قیمت انرژی کاهش می‌یابد. قیمت بنزین ۳ هزار تومانی حذف و بنزین ۱,۵۰۰ تومان می‌شود.

زاکانی گفت: یارانه باید به کل زنجیره داده شود و با قبل مصرف کننده تسویه شود.

وی گفت: پورمحمدی آدرس غلطی می‌دهد.

زاکانی تصریح کرد: پزشکیان گفتند دولت رئیسی سه سال فلاکت بار بود. دوره سیاه ۸ ساله روحانی کشور را به باد داد. به طبع سه سال رئیسی از آن ۸ سال بالاتر است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: ژنرال‌های اقتصادی مردم را بیچاره کردند و مسکن مهر را مزخرف خواندند اما امروز در ستاد پزشکیان هستند.

وی با بیان اینکه در دولت قبل گفتند با فساد مبارزه می‌کنیم، گفت: وقتی برادر رئیس جمهور را بواسطه پرونده‌های فساد گرفتند؛ رئیس جمهور اعلام کرد اگر او احضار کنید من اعلام جنگ کی کنم.

زاکانی تصریح کرد: برادر معاون اول رئیس جمهور را به اتهام قاچاق حرفه‌ای ارز گرفتند. وقتی دولت تحویل گرفتند وعده ۱۰۰ روزه دادند و به شعور مردم توهین کردند.

وی افزود: با حذف کارت سوخت ۱۵۰ همت خسارت زدند.وقتی از درون اتاق‌های شیشه‌ای مسیر را دنبال کردند ۲۰۵ هزار میلیارد بدهی دولت در سال ۱۳۹۲ بود. دولتی که به رئیسی تحویل دادند ۱۳۰۰ همت بدهی داشت درحالی که بودجه آن سال ۱۳۷۰ همت بود. بودجه یکسال را روحانی پیشخور کرد.

وی عنوان کرد: هشت سال این مملکت رئیس جمهور نداشت. وقتی قطار تبریز اتش گرفت و ۴۵ نفر به رحمت خدا رفتند وزیر آن دولت که در ستاد پزشکیان است، گفت مردم بیمه دارند.

زاکانی یاداور شد: دولت پزشکیان همان دولت سوم روحانی است.

۲۱:۰۱ پورمحمدی: خیلی ساده از تحریم می‌گذرند و سکوت می‌کنند

پور محمدی کاندیدای ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: آمارها، بیان مشکلات پیوسته گفته شده و راه حل رها هم گفته شده است. اما نمودارها منفی است. در همه دوره‌ها نقدینگی تورم بیشتر می‌شود. خطر فقر توسعه پیدا می‌کند. فاصله بین غنی و فقیر بیشتر می‌شود و اینها کمکی نمی‌کند به حل مشکل.

وی ادامه داد: چرا به علت نمی‌پردازیم و حاضر نیستیم به مشکلات اساس بپردازیم؟ رهبری در مورد تحریم‌ها و روابط بین المللی و یارانه سوخت حرف میزند و ما توجه نمی‌کنیم.

وی افزود: دوستان نمی‌خواهند به برخی مسائل جدی کشور پاسخ دهند و می‌خواهند سکوت کنند. آقای جلیلی مواضعش در مورد تحریم معلوم است. در بحث اف‌ای‌تی‌اف گفتیم که اصلاً قضیه را بپذیریم که اشکال دارد یا خیر و بگوییم که چه شروطی بگذاریم که مسئله حل شود.

پورمحمدی ادامه داد: آقای پزشکیان که در ستادشان غلغله است و همه منتظر پست و مقام اند. برجام اگر بیست درصد مشکلات را حل می‌کند شما آن را صددرصدی کردید. آقای قالیباف ۴ سال رئیس مجلس بوده است. اگر در بحث برجام روزنه‌ای وجود داشت، و شما برنامه می‌نویسد برای حل مشکلات، بگویید چقدر توانستید مشکلات را حل کنید؟

۲۰:۵۶ قالیباف: باید یک نظام تأمین اجتماعی چند لایه بسازیم

قالیباف در دور دوم مناظره اظهار کرد: برخی از افراد اصلاً امکان کار کردن ندارند و باید از آنان حمایت شود و باید بتوانیم یک بیمه فراگیر در حوزه نظام تأمین اجتماعی فراگیر انجام دهیم. برای کسانی که زیر خط فقر هستند، باید کارهای جبرانی در نظر گرفته شود.

وی افزود: برخی از افراد ۲۲ برابر یک خانواده دیگر از انفال استفاده می‌کنند و این عین بی‌عدالتی و ظلم در استفاده از انفال است و ما باید به سرعت این وضعیت را اصلاح کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ۴۴ درصد مردم ما اصلاً خودرو ندارند، اما یک خانواده هستند که ۴ نفر هستند اما ۶ خودرو دارند. خانوارهایی داریم که در سال یک قرون یارانه بنزین نمی‌گیرند.

قالیباف ادامه داد: برای ما حتماً در طرح هدفمندسازی، صرفه‌جویی هم اهمیت دارد. ما نزدیک به ۴۰ درصد انرژی کشور را بد مصرف می‌کنیم و هدر می‌دهیم و باید یک استاندارد مشخصی را برای مصرف انرژی مشخص کنیم. مهم این است که این انفال باید به نفع مردم باشد و بعد هم دولت باید این‌ها را در تولید و سرمایه‌گذاری به کار بگیرد تا کیک اقتصاد را بزرگ کنیم.

۲۰:۵۲ قاضی‌زاده هاشمی: یک کارت اعتبار انرژی به خانواده‌ها خواهیم داد

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در ادامه مناظره گفت: قبل از اینکه ادامه توضیحات را بدهم لازم است بنده هم به نوبه خودم به مردم گیلان و کاشمر بابت حوادث تلخ اخیر تسلیت بگویم. سؤالی که از آقای پورمحمدی و پزشکیان دارم این است که بالاخره این تحریم و روابط سال‌هاست که وجود دارد چرا عملکرد دولت‌های متوبع شما و دولت سیزدهم متفاوت است.

وی افزود: آقای پورمحمدی هم در همه دولت‌ها بوده است اگر کسی نقشی داشته باشد اولین نفر ایشان است. سوال این است که نمودارهایی که آقای پزشکیان ارائه می‌دهد با چه روشی می‌خواهد اجرا شود؟

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه با اشاره به طرح خود در زمینه حامل‌های انرژی، گفت: یک کارت اعتبار انرژی به خانواده‌ها خواهیم داد. ۲ قالب کلی داریم؛ پوشش همگانی برای اصلاح ناترازی انرژی و بازتوزیع منابع شبیه آنچه آقای زاکانی فرمودند منتها طرح ما پلکانی و براساس پول ملی ماست.

وی افزود: براساس اینکه هر خانوار ایرانی ۲ خودرو داردُ منابع یارانه را در سال اول ۴۰، سال دوم ۶۰ و سال سوم به ۹۰ میلیون تومان اعتبار انرژی در اختیار خانوارها قرار می‌دهیم و اضافه آن هم به پشتیانی از کالابرگ‌هایی که در اختیارشان هست، اختصاص می‌یابد.

۲۰:۴۸ جلیلی: وظیفه دولت پرداخت عادلانه منابع است

سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره تلویزیونی انتخابات که دقایقی قبل با حضور هر شش نامزد انتخابات آغاز شد و در حال پخش از چندین شبکه سیما و رادیو است، حول محور مسائل اقتصادی و «خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت» به پرسش‌های مطرح شده پاسخ گفت.

موضوع نخست در بخش اول مناظره حول محور سیاست گذاری در یارانه‌ها رفع فقر مطلق و محرومیت زدایی پیرامون برنامه ۵ ساله هفتم توسعه که در آن هدف گذاری شده است مطرح شد.

در برنامه هفتم توسعه هدف گذاری شده است که ضمن ریشه کنی فقر مطلق، ضریب جینیک شاخصی برای بیان نابرابری است به ۳۵ درصد کاهش پیدا کند، جلیلی در رابطه با برنامه دولت خود در تحقق این بخش از برنامه هفتم، گفت: موضوع این است که وظیفه دولت این است اگر منافعی دارد که قرار است آن را میان مردم به بهترین شکل و عادلانه توزیع کند باید در نظر بگیریم که یک خانواده‌ای سه خودرو دارد به خانواده دیگری خودرو ندارد. این‌طور کسی که خودرو دارد ۱۲ برابر کسی که خودرو ندارد یارانه سوخت دریافت می‌کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عنوان کرد: ۴۴ درصد خانواده‌های ایرانی خودرو ندارند به این ترتیب از دریافت یارانه سوخت محروم می‌شوند. اگر خانواده چهار نفره‌ای که بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند؛ حدود ۱۰ درصد حقوق خود را مالیات پرداخت می‌کند. این در صورتی است که این خانواده حدود ۴۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرد به ازای هر عضو خود و همین میزان را مالیات پرداخت می‌کند.

جلیلی، ادامه داد: این در حالیست که بسیاری که درآمدهای بالایی دارند در چرخه‌های غیر شفاف فرار مالیاتی دارند. مناسبات موجود تأثیر جدی نیاز دارند و ما طرح‌هایی را آماده کردیم. برای آنکه انرژی به بهترین شکل توزیع بشود و عادلانه یارانه سوخت به همه مردم تعلق گیرد و فقط بر اساس خودرو اتفاق نیفتد ضمن آنکه مدیریت مصرف نیز به بهترین شکل اتفاق بیفتد. بر اساس منافعی که حاصل می‌شود، کنار آن طرحی داریم ۱۳ قلم کالا را در سبد غذایی در اختیار مردم قرار می‌دهیم. باید حداقل نظام سلامت انجام شود.

۲۰:۴۳ پزشکیان: مصرف دهک‌های پایین و بالا اختلاف زیادی دارد

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی در رسانه ملی با محوریت «سیاست گذاری در مورد یارانه‌ها و رفع فقر مطلق» اظهار داشت: آنچه که مشخص است این است که در قدم اول باید ببینیم کجا هستیم. طبق آمارها مصرف دهک‌های پایین و بالا در یارانه‌های انرژی، بنزین، اختلاف بسیار زیادی دارد. یعنی به توانمندان بیشتر امکانات می‌دهیم و به آنها که پول ندارند کمتر. وضعیت خط فقر ما بهتر نشده که بدتر شده است.

وی عنوان کرد: ما باید بدانیم چه کاری انجام می‌دهیم. وضعیت مناطق مرزی ما بسیار خراب است. تئوری بسیار ساده است اما در اجرا واقعیت چیز دیگری است. آمار و ارقام گویای موقعیت ما است و در قدم اول نحوه حل مشکلات به داشتن زبان و نگاه مشترک بر می‌گردد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: منابعی که دولت تقسیم می‌کند باید به صورت هدفمند ارائه شود. باید زیرساخت‌ها و حمل و نقل عمومی را درست کند. بانک‌ها بیشتر وام‌ها را به تهران می‌دهند و بقیه را به استان‌های دیگر.

پزشکیان خاطرنشان کرد: اگر با خود مردم صحبت نشود بسیاری از نسخه‌ها بدون کارشناسی ارائه می‌شود. نسخه دادن راحت نیست. یارانه‌ها باید هدفمند شوند تا دهک‌های پایین بهره بیشتری ببرند. لازمه این کار کنترل تورم و رشد اقتصادی و عمل به برنامه‌ای است که عرض کردم.

وی افزود: تورم بحث‌های خود را دارد. رشد باید اصلاح شود. با کاری که انجام می‌دهیم فقط را بین سیستم‌ها تقسیم خواهیم کرد. کنترل سوخت و آموزش مردم هم نسخه‌ای نیست که در چهار دقیقه قابل ارایه باشد.

۲۰:۳۸ زاکانی: ثروت را درست توزیع نکردیم

«علیرضا زاکانی» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره تلویزیونی، اظهار داشت: ما کشوری ثروتمند هستیم مشکل این است که ثروت را درست توزیع نکردیم. ادرس را که آقای پورمحمدی می‌دهند غلط است. باور نکنید.

وی گفت: ما هم بسته رفاه هم یارانه طلایی داریم که ناظر به معیشت، اشتغال، سلامت و تفریح مردم ارائه خواهیم کرد. ما به ازای مصرف کل انرژی خانوار کشور به هر خانواده ۲۰ گرم طلا می‌رسد.

زاکانی عنوان کرد: یارانه خانوار در حوزه برق، بنزین، گاز در کشور درست مصرف نمی‌شود.یک یارانه طلایی تنظیم‌کردیم‌که مابه ازای مصرف انرژی کل خانوار کشور در بخش خانوار، به هر خانواده ۳ نفر معادل اعتبار ۲۰ گرم طلا در سال یارانه می‌رسد. یعنی یک خانواده ۵ نفره ۱۱۰ میلیون یارانه دارد. اعتبار طلا داده می‌شود که مصون از تورم است. نقدینگی را زیاد نمی‌کند و زمینه صرفه جویی را فراهم می‌کند.

زاکانی گفت: همه ملت ایران ثروتمند می‌شوند و به میزان صرفه جویی سود می‌کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: از اول شروع دولت هم برای خانوارها حساب ویژه باز می‌شود و این پول برای انها در نظر گرفته می‌شود.

۲۰:۳۴ پورمحمدی: هنوز فضای انتخابات جدی نشده است

مصطفی پورمحمدی در بخش اول سخنان خود با عرض تسلیت در مورد حوادث اخیر گفت: بحث خدمات رسانی یک مسئله مهمی است برای همه دولت‌ها. ما باید یارانه‌ها را طوری تقسیم کنیم که به خدمات محروم برسد و عدالت رعایت شود. اما واقعیت این است که این حجم توزیع یارانه ما و اقدامات ما موجب آسایش طبقات محروم نشده و مشکلات اقتصادی ما بیشتر شده و عدالت رعایت نشده است و سبب غنی‌تر شدن یک عده، کم شدن دهک طبقات متوسط و گسترش طبقات فقیر شده است. توسعه هدفمندی یارانه‌ها همزمان شده است با تحریم‌ها.

وی افزود: وقتی که باید کنترل می‌کردیم و اقتصاد را تقویت نکردیم، بحث اف ای تی اف به وجود امد، ده یازده سال این قضیه ماند و کل اقتصاد ما برای تبادل اقتصادی قفل ماند و از طرفی وضعیت تحریم‌ها فشار را بیشتر کرد. من در دولت قبلی بودم و در سازمان بازرسی کنترل جدی انجام دادم. یارانه هدفمند نیست و در کنارش فساد توزیع شده است‌. دوستان ما یا برای خنثی سازی تحریم بی تفاوت هستند یا برای اقتصاد مقاومتی هیچ اقدامی انجام ندادند. مردم ما اعتماد ندارد و صداقت ما را نمی‌بینند. ما باید برگردیم به اعتماد سازی و پیشینه ما که با صداقت چه کردیم.

۲۰:۳۰ قالیباف: از ابتدا در یارانه هدفمند حرکت نکردیم

محمدباقر قالیباف درباره راهکارهای اعطای عادلانه یارانه، اظهار کرد: رعایت عدالت و جلوگیری از تبعیض مخصوصاً در انفال و یارانه‌ها باید رعایت شود و به هیچ دلیل و بهانه‌ای نمی‌شود از عدالت گذشت.

وی بیان کرد: رئیس جمهور آینده به طور مستقیم مسئول حفظ قدرت خرید مردم است و باید در این زمینه پاسخگو باشد. کسی که تمام عمر خود را کار کرده و الان بازنشسته شده است، چرا الان باید فقیر باشد و ما باید به این موضوع پاسخ دهیم. دولت نباید این اجازه را دهد که این فرد فقیر باشد و باید کاری کنیم که سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اینکه سوال کردند که یارانه را به تولید کننده می‌دهید یا مصرف کننده بنده معتقدم که باید یارانه را به انتهای زنجیره یعنی باید به مصرف کننده دهیم و دقیقاً باید بدانیم که به چه کسانی و به چه روشی باید داده شود.

قالیباف ادامه داد: تورم یکی از مشکلات است و بودجه‌ای که می‌آید، تورم را ایجاد می‌کند و زندگی مردم را جابه‌جا می‌کند و به نوعی به زندگی مردم دستبرد می‌زنیم. در این شرایط کسانی که حقوق ثابت دارند مثل کارگران، کارمندان، بازنشستگان و رانندگان حمل و نقل آسیب می‌بینند که ما باید از آنان یا از طریق نقدی یا از طریق اعطای کالاهای اساسی حمایت کنیم.

۲۰:۲۶ قاضی زاده هاشمی: فقر امر نامطلوبی است

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای این مناظره گفت: ابتدائاً پیروزی تیم والیبال ایران را در دو بازی آمریکا و هلند تبریک می‌گویم که به دنبال تعویض مربی خارجی و آوردن مربی ایرانی بود. نتیجه تکیه به درون کشور و جوانان، پیروزی است.

وی افزود: وظیفه حکومت اسلامی این است که نگذارد فقر در جامعه ریشه بدواند و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که برخورد با ریشه‌های فقر انجام شود. فقر در شرع ما امر نامطلوبی است و اسلام جامعه را مرفه می‌داند و فقر را معادل بی ایمانی می‌شمارد. لذا نباید بگذاریم فقر ریشه بدواند؛, باید با ریشه‌های فقر مقابله کنیم و از آنها که امکان تأمین معاش ندارند دستگیری کنیم.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: متأسفانه در دهه ۹۰ وضعیت خوبی طی نکردیم، رشد اقتصادی نزدیک به صفر و ماحصل این شد که ۳۰ درصد سفره ایرانیان کوچک شد. و با وجود اینکه در دولت قبلش ضریب جینی اصلاح شده بود ولی در دولت آقای روحانی بیشتر شد.

وی افزود: ۱۰۰ میلیارد دلار توزیع کردیم اما ماحصلش افزایش رفاه عمومی نشد و به نفع قاچاقچیان سوخت شد یا افرادی که از یارانه بیشتر استفاده می‌کردند. قطعی برق تابستان و گاز زمستان را هم که بهتر از من می‌دانید. الان به نحوی رسیده که بخشی از حامل‌های انرژی را باید وارد کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: الان ۳۰ درصد جامعه ایران کمتر از ۱۲ میلیون در آمد دارند و نیازمند کمک هستنند. در برخی خانوارها حتی یک شاغل نیست و برخی هم شغل مؤثری ندارند. لذا اقدام اساسی توسعه شغل و شاغل کردن حداقل یک نفر از اعضای خانواده و ارتقای وضعیت درآمدی مشاغل است.

وی افزود: دو برنامه اصلی داریم: یکی اینکه دارایی‌هایی که در اختیار دولت است ولی برای مردم است مثل شرکت و سهام و زمین را به خود مردم منتقل کنیم و بعد هم اصلاح سازوکارهای مندرج در هدفمندی یارانه‌ها که ناقص انجام شده است. در دولت احمدی نژاد ارزش یارانه ۴۵ دلار بود بعد شد ۳ دلار و در دولت سید محرومان ۱۱ دلار شد.

۲۰:۰۳ آغاز دومین مناظره

دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم از دقایقی پیش با اجرای سرود ملی کشورمان و قراعت آیاتی چند از کلام الله مجید با موضوع اقتصادی در استودیوی محل مناظره‌ها آغاز شد.

پرسش اول در مورد منصفانه‌سازی یارانه و طرح این موضوع که آیا بهتر است یارانه به ابتدای زنجیره تولید اختصاص یابد یا به صورت نقدی به مصرف کننده اختصاص یابد، مطرح شد رئیس کمیته امداد نیز پرسش خود را در مورد رفع فقر به واسطه هدفمندسازی یارانه مطرح کرد.

۱۹:۴۹ نماز جماعت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم پیش از ورود به محل برگزاری مناظره نماز خود را جماعت اقامه کردند.

۱۹:۳۰ ورود ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری به سازمان صدا و سیما

هر ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری خود را به سازمان صدا و سیما رسانده و قرار است بعد از اقامه نماز مغرب و عشا دومین مناظره برگزار شود.

لازم به یادآوری است که قرعه‌کشی جایگاه کاندیداها در چهار مناظره، چهارشنبه ۳۰ خرداد با حضور نمایندگان کاندیداها انجام شد و صندلی هر یک از آن‌ها در مناظرات مشخص شد که به ترتیب زیر است؛

مناظره دوم

شماره یک قاضی زاده هاشمی

شماره دو قالیباف

شماره سه پورمحمدی

شماره چهار زاکانی

شماره پنج پزشکیان

شماره شش جلیلی

این چهار مناظره هم از شبکه یک سیما پخش می‌شوند و شبکه‌های رادیویی انتخاب و ایران نیز هم‌زمان این مناظره‌ها را پخش می‌کنند؛ مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از شبکه سلامت سیما برای ناشنوایان نیز روی آنتن می‌رود.

نظر شما