شناسهٔ خبر: 67284516 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اکسیوس: اختلاف نتانیاهو و بایدن مانع تلاش برای جلوگیری از بروز جنگ در لبنان می‌شود

صاحب‌خبر -
اکسیوس: اختلاف نتانیاهو و بایدن مانع تلاش برای جلوگیری از بروز جنگ در لبنان می‌شود
خبرگزاری آریا - وبگاه خبری اکسیوس روز گذشته به نقل از مسئولان آمریکایی نوشت: اختلافات جدید بین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، مانع از به کارگیری تلاش های دیپلمات آمریکا و اسرائیل به منظور کاهش تنش ها در مرزهای لبنان و جلوگیری از وقوع جنگ فراگیر با حزب الله لبنان می شود.

سه مسئول دولت بایدن به اکسیوس گفتند که از رفتارها و عملکرد نخست وزیر اسرائیل نگران هستند و این مساله بین این دو هم پیمان (نتانیاهو و بایدن) فاصله می اندازد و درنتیجه ، این مساله باعث کاهش هرچه بیشتر قدرت بازدارنگی رژیم اشغالگر در منطقه به ویژه از دید سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله و ایران می شود.
یک مقام بلندپایه آمریکایی دراین باره گفت : دشوار است درک کنیم که ویدئویی مانند آن چیزی که نتانیاهو روز سه شنبه برای بازدارندگی منتشر کرد، می تواند کمک کند؟ هیچ چیز بهتر از این برای حزب الله وجود ندارد که آمریکا سلاح را دراختیار اسرائیل قرار نمی دهد و این مساله دروغ است تا به آنها احساس جرات بدهد.
نتانیاهو روز سه شنبه در یک ویدئو گفته بود که « عاقلانه نیست که دولت آمریکا در چند ماه گذشته سلاح و مهمات را دراختیار اسرائیل قرار ندهد.» کاخ سفید به طور علنی از این موضع نتانیاهو شگفت زده شد.
کارین ژان پیر سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفت : از زمان شروع جنگ در غزه، فقط یک محموله سلاح متوقف شد، درحالیکه محموله های بسیاری با ارزش میلیاردها دلار بدون هیچ مانعی به اسرائیل فرستاده شده است.
وی افزود: واقعا نمی دانیم که (نتانیاهو) از چه چیزی سخن می گوید.
«ناسپاسی» نتانیاهو نشست آمریکا و اسرائیل را لغو کرد
به نوشته اکسیوس، تیم بایدن درخصوص ناسپاسی نتانیاهو خشمگین و بهت زده شد.
برخی از مسئولان آمریکایی که ویدئوی نتانیاهو را دیدند، گفتند که نخست وزیر اسرائیل "ناآرام ومضطرب" به نظر می رسد.
دفتر نتانیاهو هیچ توضیحی دراین باره ارائه نکرد. درنتیجه، کاخ سفید تصمیم گرفت نشست سطح بالای امریکا و اسرائیل درباره ایران ولبنان را که قرار بود روز پنج شنبه برگزار شود، لغو کند.
به گفته اکسیوس، نتانیاهو روز چهارشنبه با هیاتی از اعضای کنگره (هم دموکراتیک و هم جمهوری خواه) دیدار کرد. و در این دیدار به این گروه اعلام کرد که از حمایت این حزب ها از اسرائیل ، قدردانی می کند. وی افزود که امیدوار است که موضوع اسلحه در آینده نزدیک حل و فصل شود.
انتشار ویدئوی نخست وزیر اسرائیل در شرایطی بود که مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا در امور انرژی و سرمایه گذاری درحال تردد بین قدس و بیروت با هدف کاهش تنش با حزب الله بود. و قرار بود که هاکشتاین سه شنبه شب با نتانیاهو دیدار کند و وی را از نتایج مذاکراتش با مسئولان لبنانی و بررسی راه های جلوگیری از وقوع جنگ مطلع کند.
برخی منابع آگاه، این نشست را " بد " توصیف کردند
همه مسئولان آمریکایی از اظهارات نتانیاهو غافلگیر و بهت زده شده اند و برخی از آنان پیش بینی کرده اند که شاید اظهارات نتانیاهو بخشی از رقابت بر سر کسب اعتماد عمومی دربرابر گالانت باشد که انتظار می رود هفته آینده با هدف بررسی آزادی محموله سلاح که موقتا متوقف شده است، به واشنگتن سفر کند.
مسئولان آمریکایی درباره تشدید درگیری در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی با توجه به مواضع تحریک آمیز نتانیاهو به شدت ابراز نگرانی کرده اند.

نظر شما