شناسهٔ خبر: 67284061 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

آمریکا این سامانه‌ها را راهی اوکراین می‌کند/این کشورها مشتری پاتریوت شدند

اقتصادنیوز: روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد که دولت آمریکا قرار است تمام سفارش‌های باز برای سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت و موشک‌های رهگیر را متوقف کند تا اینکه اوکراین تجهیزات کافی برای دفاع در برابر حملات هوایی روسیه داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، این روزنامه انگلیسی به نقل از سه فرد مطلع از این تصمیم، نوشت: این اقدام امروز پنجشنبه، پس از آن اعلام خواهد شد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته در ایتالیا گفت که تعهدات خود را برای تحویل سامانه‌های دفاع هوایی اضافی به اوکراین تضمین کرده است.

بر اساس این گزارش، این سامانه‌ها شامل سامانه‌های موشکی پاتریوت است که کی‌یف پس از تشدید حملات موشکی و پهپادی روسیه به نیروگاه هایش، مصرانه تقاضای دریافت آنها را داشت.

بایدن گفته است که پنج کشور با ارسال سامانه‌های پاتریوت و سایر سامانه‌های دفاع هوایی به اوکراین موافقت کرده‌اند و سایر کشورهایی که انتظار دریافت سامانه‌های آمریکایی را دارند باید منتظر بمانند زیرا «هرچه داریم به اوکراین می‌رود تا زمانی که نیازهای آنها برآورده شود».

بایدن در کنار «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، پس از امضای پیمان دفاعی ۱۰ ساله در حاشیه نشست «گروه ۷» در آپولیا جنوب ایتالیا، افزود که کی‌یف «نسبتاً سریع» سامانه‌های بیشتری دریافت خواهد کرد.

دو نفر از افراد مطلع به فایننشال تایمز گفتند که اعلامیه ایالات متحده در روز پنجشنبه تعهد بایدن به کی‌یف را مشخص و تضمین می‌کند که اوکراین سامانه‌های پاتریوت مورد نیاز خود را برای محافظت از شهرها و زیرساخت‌های حیاتی خود دریافت خواهد کرد.

لهستان، رومانی و آلمان از جمله کشورهای اروپایی هستند که از سوی اوکراین سفارش سامانه پاتریوت دریافت کرده اما تا کنون تحویل نداده‌اند. اسپانیا همچنین نیز برای پرتابگرهای پاتریوت سفارش گرفته است. ائتلافی از کشورهای ناتو نیز در ژانویه اعلام کرد که به برنامه خرید ۱۰۰۰ موشک پاتریوت کمک خواهد کرد تا متحدان این ائتلاف نظامی بتوانند بهتر از خاک خود محافظت کنند.

یونان و رومانی پاتریوت‌ها را در زرادخانه‌های خود دارند اما تاکنون از صدور مجوز انتقال سامانه‌های پرتاب به اوکراین خودداری کرده‌اند.

نظر شما