شناسهٔ خبر: 67283640 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

آغاز شمارش معکوس برای افتتاح سازمان ملی هوش مصنوعی ایران

معاون علمی رئیس‌جمهور در فضای مجازی از آغاز شمارش معکوس برای افتتاح سازمان ملی هوش مصنوعی ایران خبر داد.

صاحب‌خبر -

روح‌الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، در توئیتی از محقق شدن دغدغه شهید رئیسی خبر داد.

وی در این توئیت نوشت: «آغاز شمارش معکوس برای افتتاح سازمان ملی هوش مصنوعی ایران...»

دهقانی

لازم به ذکر است در آذرماه 1402، سید ابراهیم رئیسی در حکمی به معاون علمی خود، دستور تشکیل شورای ملی راهبری و مرکز ملی هوش مصنوعی را داده و معاون علمی را مسئول تشکیل این شورا کرده بود.

در این راستا در تاریخ 29 خردادماه، تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران و همچنین تشکیل شورای راهبری هوش مصنوعی در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی به ریاست مخبر، سرپرست ریاست جمهوری به تصویب رسید.

این سازمان، از آخرین اقدامات راهبردی دوران ریاست جمهوری شهید رئیسی است و تصویب آن، منوط به تشکیل نهصد و یکمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده اما شهادت رئیس جمهور در تشکیل آن، وقفه یک ماهه ایجاد کرده است. 

سازمان ملی هوش مصنوعی که ذیل رئیس جمهور تأسیس می‌شود، وظیفه برنامه‌ریزی، هماهنگی و تسهیل در اجرای سند را بر عهده دارد.

از آن جا که تأسیس سازمان ذیل نهاد ریاست جمهوری، منوط به انجام تشریفات متعدد قانونی است، سازمان ملی هوش مصنوعی، تا پیش از این، تحت عنوان مرکز ملی هوش مصنوعی فعالیت داشته تا ضمن تسهیل در امور مربوط به اکوسیستم هوش، اقدامات لازم جهت تصویب این سازمان را به سرانجام رساند.

انتصاب ریاست سازمان ملی هوش مصنوعی، بر عهده رئیس جمهور بوده و دوره ریاست این سازمان، چهار ساله است اما تمدید مجدد آن مانعی ندارد. 

از سوی دیگر، طبق سند ملی تصویب شده، ریاست شورای راهبری هوش مصنوعی، بر عهده رئیس جمهور است و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت معدن و تجارت، اقتصاد و امور دارایی و بهداشت و آموزش پزشکی، برخی از اعضای آن را تشکیل می‌دهند. همچنین این شورا، دارای دو عضو حقیقی نیز است که پس از دریافت حکم رئیس جمهور، به عضویت این شورا در می‌آیند.

قرار داشتن در ده کشور برتر هوش مصنوعی در افق ده ساله، توسعه آینده‌نگرانه زیست‌بوم هوش مصنوعی، رعایت حریم خصوصی و امنیت داده‌ها، از اهم اهداف این سند مطرح شده است./ فارس

 

نظر شما