شناسهٔ خبر: 67283619 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین اخبار انتخابات 1403؛ جزئیات برگزاری دومین مناظره انتخاباتی/ روزنامه جوان: «سوژه‌های اجتماعی در تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری نادیده گرفته شده‌است»/ عباس عبدی: «اگر مشاركت بالا را ضروری بدانيم، باید به خواست مردم مشاركت‌كننده احترام گذاشت»/ روزنامه جمهوری اسلامی: «با چنين ترکيبی از نامزدها، رقابتی که بتواند مشارکت مردمی را جلب کند، شکل نمی‌گيرد»/ کواکبیان: «دولت پزشکیان دولت سوم روحانی نیست، دولت پزشکیان است»/«خدمات‌رسانیِ عدالت‌محور دولت» موضوع مناظره دوم انتخابات

صاحب‌خبر -

شفقنا- تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم 7 روز باقی مانده است و نامزدها با سفرهای استانی و حضور در رسانه و نهادهای فرهنگی و سیاسی در تلاش برای بیان برنامه و اظهارات خود در این فاصله اندک هستند.

در ادامه به بازتاب مهم ترین اخبار حوزه انتخابات و تحلیل های کارشناسان می پردازیم:

جزئیات برگزاری دومین مناظره انتخاباتی 

محمدصالح مفتاح در گفت‌وگویی درباره برگزاری مناظره دوم انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، گفت: عنوان کلی مناظر «خدمتِ عدالت محور دولت» است که چه خدماتی را به مردم ارائه می کند و سیاستگذاری در یارانه‌ها، محرومیت‌زدایی و فقر، ارتقاء نظام سلامت و ارتقاء نظام آموزشی سه زیرعنوان مناظر دوم است.

وی افزود: محورهای اصلی و فرعی در اختیار نامزدها قرار گرفته است تا بتوانند با آمادگی در مناظره حاضر شوند.

دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما اظهار کرد: در مناظره اول مردم شاهد بودند که ایده بر این بود فرصت جدی در اختیار نامزدها قرار دهیم تا ایده خود را بیان کنند و با یکدیگر گفت‌وگو کنند و پاسخ دهند، اما در مناظره دوم سوال در لحظه‌ نخواهیم داشت.

مفتاح با بیان اینکه در مناظره امشب خبری از تشریفات و مقدمه‌چینی نیست، گفت: نامزدها به ترتیب قره کشی که شده وارد می شوند و بعد از اقامه نماز مناظره شروع می‌شود.

قرار است، مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پورمحمدی ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری امشب در دومیین مناظره انتخاباتی شرکت کنند.

روزنامه جوان: «سوژه‌های اجتماعی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نادیده گرفته شده‌است»

روزنامه جوان نوشت: «سوژه‌های اجتماعی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری هم نادیده گرفته شده‌است؛ اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، پیری جمعیت، بازنشستگی و محیط زیست، گویا همچنان هم قرار نیست با یک برنامه منسجم و زمان بندی شده حل شوند. درست است که هنوز مناظرات انتخاباتی به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشیده نشده‌است، اما از نحوه مواجهه نامزدها، مستند‌های پخش‌شده و میزگرد‌های ارائه‌شده پیداست که این ابر معضلات جامعه ایرانی از سوی رؤسای جمهور بالقوه ایران هم رها‌شده هستند.
می‌توان مدعی شد، آن گونه که از اظهارنظر برخی نامزد‌ها هم برمی آید، با حل‌شدن مسائل اقتصادی، این سوژه‌های اجتماعی هم خود به خود حل می‌شوند (!)، اما اشتباه راهبردی برای حل مسائل اجتماعی همین نگاه عاریتی و ضمنی به آسیب‌های اجتماعی است. علت‌العلل باقی ماندن‌و در بعضی موارد بیشتر شدن مسائل ناگوار اجتماعی، همین رویکرد غیرکارشناسی است. اتفاقاً برعکس، پربیراه نیست که ادعا کنیم با ارائه یک برنامه ذوابعاد برای حل مسائل اجتماعی، می‌توان انتظار بهبود در شرایط اقتصادی را هم داشت.»

عباس عبدی: «اگر مشاركت بالا را ضروری بدانيم، باید به خواست مردم مشاركت‌كننده احترام گذاشت»

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: «اگر مشاركت بالا را ضروري بدانيم بايد به تبعات آن نيز تن داد. تبعات آن احترام گذاشتن به خواست مردم مشاركت‌كننده است. طبعا نمي‌توان گفت كه قانون چنين مي‌گويد و اسلام چنان مي‌گويد و بايد همه تابع باشند. اگر چنين ايده‌اي در ذهن است، ترجيح دارد كه از ابدا وارد اين ماجراها نشد. البته مطالبات مردم مشاركت‌كننده هم چندان راديكال نيست؛ در حد عرفي است و هر حكومت متعارفي با آنها تن مي‌دهد.

 

جمهوری اسلامی: «با چنين ترکيبی از نامزدها، رقابتی که بتواند مشارکت مردمی را جلب کند، شکل نمی‌گيرد»

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «محتواي اين مناظره نشان داد افراد تأييد صلاحيت شده در اندازه‌اي که بتوانند در اين مسئوليت خطير موفق شوند نيستند. علاوه بر اين، متأسفانه بعضي از نامزدها به پرخاش، دروغ و بداخلاقي متوسل شدند که با الزامات اوليه مسئوليت‌پذيري در نظام جمهوري اسلامي در تضادند. با چنين ترکيبي از نامزدها رقابتي که بتواند مشارکت مردمي را جلب کند، شکل نمي‌گيرد و ايران براي آباد شدن و نجات يافتن از مشکلات زيادي که دارد به افرادي در سطحي بسيار بالاتر نياز دارد، سطحي که بتوان آن را معيار واقعي «رجل سياسي» دانست نه اينکه افرادي براساس سليقه و نگاه سياسي مهندسی شده از مصاديق اين عنوان مهم دانسته شوند.»

هم میهن: «سفر اصفهان دومین گام محکمی بود که پزشکیان به همراه ظریف برداشت»

روزنامه هم میهن نوشت: «سفر اصفهان دومین گام محکمی بود که پزشکیان به همراه ظریف برداشت. پزشکیان و حامیان او باید بدانند (و طبعاً به‌خوبی می‌دانند) که در بهترین حالت، سفر دیروز به نصف جهان، رسیدن به نصف راه رقابت‌های انتخاباتی است؛ رقابت‌هایی که در آن، پزشکیان چهار مناظره تلویزیونی در پیش دارد و حال، طرف‌های مقابل با نگرانی شدید از تقویت احتمال رشد آرا و پیروزی او، منسجم‌تر، هماهنگ‌تر و تهاجمی‌تر در برابرش صف‌آرایی می‌کنند و اندک ملاحظاتی را هم که تاکنون داشتند، کنار خواهند گذاشت.»

سیاست روز: امیدوارند؛ اما چه خواهد شد؟

سیاست روز نوشت: « همه امیدوارند اما چه خواهد شد،‌ آیا اصولگرایان به اجماع خواهند رسید یا این که اصلاح طلبان را به قدرت باز خواهند گرداند؟

انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم شباهت‌هایی با انتخابات 76 و 92 دارد در آن دو دوره نیز تعداد نامزدهای اصولگرایان بیشتر از اصلاح طلبان بود، اما نامزد اصلاحات پیروز شد و اجماعی هم صورت نگرفت. بودند افرادی که نگران بودند و توصیه می‌کردند که به اجماع برسید و از میان نامزدهای اصولگرا یک نفر را انتخاب کنید که قابلیت و ظرفیت لازم برای ریاست جمهوری را دارد اما گوش نکردند تا این که شکست را تجربه کردند.«

اطلاعات: وعده‌های انتخاباتی کاندیداها از بنزین ارزان تا حمایت از زنان و جوانان

پزشکیان: جوانان تهدید نیستند

مسعود پزشکیان، گفت: مشکل «نسل زد» ما هستیم. چون تغییر نکردیم. اصلا چرا باید نسلی جدا از ما درست شود. با این بچه‌ها باید دوست شویم و مشکلات‌شان را حل می‌کنیم. اگر مطالبه گر باشید ولی کسانی را نداشته باشید که حرفتان را بزند، فایده‌ای ندارد.

پورمحمدی: خیابان جای بگیر و ببند زنان نیست

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، در توییتی‌ با هشتگ‌ «خیابان جای بگیر و ببند نیست»، فیلمی منتشر کرد و نوشت: انتخابات به کنار! سیاست به کنار! تحت هیچ شرایطی نباید با زنانِ ایران چنین بی‌رحمانه برخورد کرد.

جلیلی: دولت در سایه، تعارف نیست

سعید جلیلی، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت دانشگاه‌ها در رشته‌ها و تخصص‌های مختلف دولت باید در سایه باشد. دولت سایه گفتمان است؛ یک تشکیلات و یک تعارف نیست. هر کس در حد وسعش باید سایه به سایه تحولات را دنبال کند و آن را به سمت کمال و تعالی پیشرفت ملت سوق دهد، چه در دولت رفیق باشد و چه در دولت رقیب.

زاکانی: بنزین 1500 تومانی

زاکانی در مورد قیمت بنزین در دولت متبوع خود افزود: باید به سمت تک نرخی شدن پیش برویم. معادلات ما با 1500تومان بسته شده است.

قاضی زاده هاشمی: سیاست خارجی باید دستاورد داشته باشد

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی، دیگر کاندیدای انتخابات در برنامه میزگرد سیاسی گفت: در برقراری ارتباط با خارج از کشور علاوه بر حفظ منافع، می‌خواهیم هویت و استقلال خود را حفظ کنیم و خلق قدرت کنیم تا به عنوان یک کشور دسته دوم یا سوم شناخته نشویم و امنیت خود را نیز حفظ کنیم.

قالیباف: میان زن و مرد در مدیریت تبعیضی وجود ندارد

قالیباف گفت: در حوزه مدیریت نباید تبعیضی میان زن و مرد وجود داشته باشد، زیرا در این جایگاه هیچ فرقی با هم ندارند. حرف‌های من عهدم با همه زنان ایران است و معتقدم زن در خانواده مهترین عنصر و سلول جامعه است و هر چه از جامعه توقع داریم با محوریت زن است.

کواکبیان: «دولت پزشکیان دولت سوم روحانی نیست دولت پزشکیان است»

روزنامه مردم سالاری نوشت: «دبيرکل حزب مردم سالاری در آیین افتتاح ستاد مرکزی دکتر پزشکیان در شهرستان رامسر با بیان اینکه اگر بخواهیم می‌توانیم سرنوشت‌مان تغییر پیدا کند گفت: اینگونه نیست که خداوند بدون فعالیت ما بخواهد سرنوشت‌مان را عوض کند چراکه سرنوشت ما با دست خودمان تغییر می‌کند.

کواکبیان گفت: ما می‌توانیم با برنامه‌های فرهنگی و بدون زور، فرهنگ اسلامی را پیش ببریم. وی در پایان با بیان اینکه دولت پزشکیان، دولت پزشکیان است و دولتی جدید تشکیل خواهد داد و ربطی به هیچ دولتی ندارد تصریح کرد: یک عده می‌خواهند بگویند دولت پزشکیان، دولت سوم روحانی است، روحانی بد یا خوب ربطی به پزشکیان ندارد و فقط بخشی از آنهایی که در دولت روحانی بودند حالا آمدند کمک کنند که دستشان درد نکند، اما آنهایی که اینگونه می‌گویند خودشان بانیان وضع موجود هستند.»

ستاد مرکزی جبهه اصلاحات: نشست دکتر ظریف در مشهد لغو شد

رییس ستاد مرکزی جبهه اصلاحات خراسان رضوی گفت: «علیرغم پیگیری‌های انجام شده، متاسفانه به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها در ستاد مرکزی، برگزاری نشست «محمدجواد ظریف» با دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در روز پنجشنبه لغو شد.»

ستاد انتخاباتی پزشکیان: اقدام حقوقی می‌کنیم

«رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به اتفاقات و حواشی برنامه تلویزیونی میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان اظهار کرد: به معاونت حقوقی ستاد ماموریت خواهیم داد که اعتراض خود را به شورای نظارت اعلام کند و می‌گوییم که ما اقدام حقوقی‌مان را انجام می‌دهیم.»

«خدمات‌رسانیِ عدالت‌محور دولت» موضوع مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری

ساعت ۲۰ امشب ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با عنوان «خدمات‌رسانیِ عدالت‌محور دولت» و با اجرای مهدی خسروی برگزار می‌شود.

نظر شما