شناسهٔ خبر: 67283459 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

شاخص سلامت نوزادان در ایران اعلام شد/میانگین مرگ نوزادان اعلام شد

تسنیم : دبیر انجمن پزشکان کودکان ایران با بیان این‌که یکی از افتخارات کشور ما این است که مرگ و میر کودکان در کشور ما از میانگین جهانی پایین‌تر است، گفت: در منطقه خاورمیانه کمترین آمار مرگ و میر نوزادان مربوط به ایران است.

صاحب‌خبر -

محمد زنونزی راد امروز در نشست خبری برگزاری همایش علمی سالیانه انجمن پزشکان کودکان ایران و چهل و پنجمین یادبود دکتر محمد قریب، درباره وضعیت سلامت کودکان در ایران اظهار کرد: یکی از معیارهای سازمان جهانی بهداشت برای بررسی شاخص‌های سلامت در یک کشور، میزان مرگ و میر نوزادان و کودکان است که این موضوع نشانگر اهمیت سلامت کودکان در جهان است. یکی از افتخاراتی که کشور ما دارد این است که مرگ و میر نوزادان در کشور ما از میانگین جهانی پایین‌تر است و با میانگین اروپا نیز قابل مقایسه است و در منطقه خاورمیانه کمترین مرگ و میر نوزادان مربوط به ایران است.

وی افزود: میانگین جهانی مرگ نوزادان، ۱۱ مرگ در هر هزار تولد است این شاخص در خاورمیانه بالای ۱۱ و در ایران ۷.۵ مرگ در هر هزار تولد است. این دستاورد حاصل تلاش جمعی، تربیت نیروی کافی پزشک و پرستار و تامین تجهیزات و مواد دارویی مورد نیاز بوده است.

زنوزی راد ادامه داد: یکی دیگر از موفقیت‌های کشورمان در چند دهه گذشته این بوده که بیماری‌های عفونی و قابل پیشگیری شیوع کمتری بین نوزادان و کودکان پیدا کرده‌اند و برخی بیماری‌ها که در کشورهای همسایه هنوز جریان دارد مانند فلج اطفال و سرخک در کشور ما ریشه‌کن شده‌اند.

دبیر انجمن پزشکان کودکان ایران در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر شایع‌ترین مشکلات و بیماری‌هایی که منجر به بستری کودکان در بیمارستان‌ها می‌شوند، گفت: بیماری‌های نوپدید و وزن کم کودکان هنگام تولد یکی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم‌ که راهکار آن، راه‌اندازی کلینیک شیرخواران پرخطر است تا سلامت ریه، عصب شنوایی، بینایی، گفتاری، قلب و عروق و... بررسی شود. یکی دیگر از مسائلی که در به خطر افتادن سلامت کودکان نقش دارد، رشد غلط فرهنگ درمان خودسرانه است که ما به خانواده‌ها توصیه می کنیم از این کار غیرعلمی پرهیز کنند. 

وی با اشاره به اهمیت رشد و تکامل مغزی در دوران کودکی بیان کرد: رشد مغز کودکان تا سن سه سالگی بسیار اهمیت دارد و بسیاری از بیماری‌های مغزی مانند فلج مغزی و اوتیسم اگر در زیر سه سالگی تشخیص داده شوند قابل درمان یا بهبودی هستند و بنابراین خانواده‌ها در زیر سه سال باید به رشد مغزی کودکان توجه کنند.

دبیر انجمن پزشکان کودکان ایران گفت: در کشور ما طرحی در دست اجراست که هدف از آن غربالگری تکامل عصبی کودکان است و در صورتی که اجرا شود به این سمت می‌رویم که برای کودکان از دوره شیرخوارگی تا ۵ سالگی تست هوش، نمره هوش و استعدادیابی انجام شود. این طرح در فرهنگستان علوم پزشکی به لحاظ کارشناسی در حال بررسی است تا در صورت نهایی شدن به دولت پیشنهاد شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر این‌که ارزیابی انجمن پزشکان کودکان از وضعیت اجرای طرح درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های دولتی تصریح کرد: هزینه‌کرد دولت در حوزه سلامت باعث خواهد شد مردم برای درمان کودکان خود فقط دغدغه خود بیماری را داشته باشند و دغدغه‌ای از بابت هزینه‌ها نداشته باشند اما مدیریت اقتصاد سلامت در ایران ضعیف است به طوری که برخی از بیمارستانهای ما توانایی تامین هزینه‌های جاری و ترمیم دستگاه‌ها و ساختارهایشان را ندارند و نمی‌توانند تاسیسات و تجهیزات خود را به روزرسانی کنند؛ از سوی دیگر با مشکلاتی نظیر کمبود نیرو نیز مواجه هستیم که در چنین شرایطی اجرای مطلوب طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال سخت می‌شود اما امیدواریم که با افزایش سهم سلامت از سرانه تولید ناخالص داخلی، بیمارستان‌‌ها با مشکلات مالی کمتری مواجه شوند تا بستر اجرای چنین طرح‌هایی به خوبی فراهم شود.

در ادامه، محمدرضا بلورساز؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فوق تخصص عفونی اطفال درباره جزئیات اجرای همایش سالیانه انجمن پزشکان کودکان ایران گفت: این همایش از تاریخ سوم تا ششم تیرماه در سالن همایش‌های رازی برگزار خواهد شد‌. ۲۰۰ نفر از اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درباره طب کودکان در این کنگره به بحث و تبادل نظر می‌پردازند و ۴۰ میزگرد علمی نیز در این همایش برپا خواهد شد. موضوعات موردبحث در این همایش شامل طب نوزادان، عفونی، غدد، گوارش، ریه، ایمونولوژی و آلرژی، ارتوپدی، جراحی، تغذیه، دندانپزشکی، اعصاب، کلیه و پزشکی قانونی و اخلاق پزشکی خواهد بود.

نظر شما