شناسهٔ خبر: 67283311 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جدایی نفت سعودی از دلار آمریکا؛ تحول راهبردی در اقتصاد سیاسی

تمدید قرارداد قیمت‌گذاری نفت سعودی برپایه دلار(۱۹۷۴) یکی از بندهای توافق راهبردی عربستان و آمریکا است، ولی ریاض علاقه ندارد این بند از توافق را بپذیرد و ترجیح می‌دهد علاوه بر دلار با یوآن، یورو و رمز ارز مبادله نماید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، آمریکا و عربستان به موازات مذاکرات درخصوص توافق امنیتی، مذاکرات درخصوص تمدید توافق راهبردی تعیین قیمت نفت سعودی بر پایه دلار آمریکا را نیز روی میز دارند. با این حال گزارش رسانه‌های عربی و غربی حاکی از بن بست در این مذاکرات و عدم دستیابی به توافق است.

سایت «الخلیج انلاین» در گزارشی با اشاره به اینکه توافق 50 ساله عربستان و آمریکا درخصوص خرید نفت به دلار که در سال 1974 منعقد شد، در ژوئن امسال به اتمام می‌رسد، خبر داد که مذاکرات درخصوص تمدید آن متوقف مانده است.

این رسانه با اشاره به اینکه عربستان تمایل ندارد که صرفا معاملات نفتی‌اش با دلار آمریکا باشد، مدعی شد که سعودی علاقه دارد که بتواند معاملات نفتی با یورو، یوآن، ین و ارزهای دیجیتالی هم انجام دهد.

آمریکا و عربستان سعودی پس از شوک نفتی 1971 و تصمیم ریچارد نیکسون، رئیس جمهور وقت ایالات متحده برای پایان رابطه دلار با طلا در اقتصاد جهانی، توافقی را به امضا رساندند که براساس آن معاملات نفتی سعودی صرفا با دلار انجام شود. این قرارداد راهبردی باعث شد که دلار آمریکا به ارز اصلی جهت مبادلات بازار جهانی انرژی به عنوان مهمترین عرصه تجارت بین‌المللی تبدیل شود و در ازای آن امنیت سعودی توسط واشنگتن تضمین گردد.  

الخلیج با اشاره به همکاری بانک مرکزی سعودی با بانک CBDC و پلتفرم Mbridge تصریح کرد که این طرح مشترک برای ایجاد رمز ارزی معتبری جهت مبادلات بین‌المللی است.  

 

بیزنس اینسایدر هم در گزارشی با اشاره به عدم تمدید قرارداد 50 ساله تعیین قیمت نفت عربستان با دلار و تاثیر منفی آن بر قدرت اقتصادی ایالات متحده، عدم تمدید این قرارداد توسط سعودی را تغییر در پارادایم اقتصاد جهانی توصیف کرد.

 توماس فریدمن، ستون نویس روزنامه واشنگتن پست نیز در رشته توئیتی با اشاره به اینکه بحث تمدید توافق 1974 درخصوص مبادلات نفتی با دلار یکی از بندهای ذکر شده در توافق راهبردی آمریکا و عربستان است، تاکید کرد که این بند از توافق هنوز نهایی نشده است.

آمریکا و عربستان به دنبال امضای توافقی راهبردی هستند که براساس آن عربستان در ازای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و کاهش روابط با چین، از چتر نظامی آمریکا (همطراز اعضای ناتو و ژاپن و کره جنوبی)، همکاری در زمینه فناوری هسته‌ای و تسلیحاتی بهره‌مند شود. با این حال این مذاکرات در نتیجه عدم تمایل آمریکا برای قراردادن عربستان زیر چتر حمایت نظامی و همچنین عدم اجازه غنی‌سازی در زمینه هسته‌ای به بن‌بست رسیده است.

هنوز 88 درصد کل مبادلات تجاری بین‌المللی با دلار است که بخش عمده این مبادلات مربوط به حوزه نفت، گاز و میعانات می‌باشد. عدم تمدید دلار به عنوان مبنای تعیین قیمت نفت عربستان که بزرگترین صادرکننده بازار محسوب می‌شود، می‌تواند ضربه مهمی به اعتبار دلار به عنوان ارز جهانی باشد و قدرت اقتصادی آمریکا را خدشه‌دار کند.

انتهای پیام/

نظر شما