شناسهٔ خبر: 67282594 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نصیرپور:

نیازمند اصطلاحاتی در مدل تخصیص بودجه به استان ها هستیم

صاحب‌خبر -
نیازمند اصطلاحاتی در مدل تخصیص بودجه به استان ها هستیم
خبرگزاری آریا - نماینده مردم سراب در مجلس گفت: تخصیص منابع را به جای استانی باید پروژه محور کنیم یعنی به جای اینکه منابع را در استان‌ها توزیع کنیم این منابع به پروژه ها تخصیص داده شود.

مجید نصیرپور ، در ارزیابی خود از توزیع منابع بودجه‌ای در استان‌ها و الزامات لازم در این بخش، گفت: راه‌های متعددی در زمینه توزیع صحیح اعتبارات استانی وجود داشته و دارد؛ یکی از راه هایی که مسئولین مدنظر قرار داده اند، تفکیک اعتبارات استانی و ملی است. در قالب این رویکرد پروژه‌هایی با ماهیت ملی و پروژه‌هایی با ماهیت استانی تعریف شده است.
نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قالب این رویکرد منابعی برای استان‌ها تعریف شده که در شورای برنامه ریزی استان‌ها به پروژه ها تخصیص داده می شود و اعتبارت پروژه های ملی هم از سوی دستگاه های اجرایی مدیریت می شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به نظر بنده ما سالها است این موضوع را تجربه می کنیم و متاسفانه این قبیل مدل‌ها مشکلات در توسعه کشور را حل نکرده است.
نصیرپور تاکید کرد: بنده اخیرا مدلی به ذهنم رسیده و محتوای آن را با مدیران دیوان محسابات در میان گذاشته ام به نظر بنده با توجه به اینکه ما همیشه دارایی و منابعمان در حوزه تملک دارایی به قدر پروژه هایمان نیست و چون این تناسب وجود ندارد، ما همیشه از تخصیص منابع عقب هستیم و در این فاصله هم هر کسی که دسترسی، یعنی قدرت لابی و نفوذ بیشتری به منابع دارد، منابع بیشتری کسب کرده و این خود نوعی بی عدالتی است و جای دفاع ندارد.
وی ادامه داد: به اعتقاد بنده ما باید تخصیص منابع را به جای استانی، پروژه محور کنیم یعنی به جای اینکه منابع را در استان ها توزیع کنیم این منابع به پروژه ها تخصیص داده شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قالب این ایده ما می توانیم فهرستی از پروژه ها و مشکلاتی که در کشور وجود دارد تهیه کنیم، گفت: در حال حاضر ما در روستاها و استان هایی می‌شنویم که هنوز روستاهایی هستند که آب ندارند؛ از این رو بعد از 46 سال از عمر انقلاب توجیهی وجود ندارد که یک روستا آب نداشته باشد.
نصیرپور تصریح کرد: بنابراین پیرو ابلاغیه ای باید به همه استانداران اعلام کنیم که یک فهرستی از پروژه ها را استخراج کنند تا مشخص شود در کدام استان ها چند روستا با مشکل آب و چند روستا با مشکل مدرسه مواجه هستند. از این رو ما می توانیم منابع خودمان را به پروژه ها تخصیص دهیم، تا این منابع به اصطلاح همچون گوشت قربانی نشده و هر کسی این منابع را به سمت خود سوق ندهد. همچنین دیوان محاسبات هم می تواند به درستی به این منابع نظارت کند. در این شرایط این منابع «کمی» خواهد بود و می توان آن را به درستی اندازه گیری کرد.
وی تاکید کرد: به واقع همه کشور از لحاظ زیر ساختی باید برابر باشد، چراکه ما برای رسیدن به توسعه به همه جای کشور نیاز داریم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: راه دیگر، هوشمند سازی توزیع اعتبارات بودجه در استان ها است؛ ما در حاضر با هوش مصنوعی و سامانه هایی که وجود دارد به راحتی می توانیم برخی اطلاعات را تعریف کنیم./
پایان پیام

نظر شما