شناسهٔ خبر: 67282017 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

آکسیوس: اختلاف بین نتانیاهو و بایدن مانع از تلاش‌ها برای جلوگیری از جنگ در لبنان می‌شود

وب سایت آمریکایی اکسیوس گزارش داد اختلافات جدید بین «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل و «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، مانع از تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا و اسرائیل برای کاهش تنش ها در مرز لبنان و اجتناب از جنگ همه جانبه این کشور ب حزب‌الله لبنان می‌شود.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) «سه مقام دولت بایدن به آکسیوس گفتند که آنها نگران هستند که اقدامات نخست وزیر اسرائیل باعث ایجاد فاصله میان دو متحد و در نتیجه کاهش بیشتر قدرت بازدارندگی اسرائیل در منطقه به ویژه در دید سید حسن نصرالله و ایران شود».


یک مقام ارشد آمریکایی گفت: «درک اینکه چگونه ویدئویی مانند ویدئویی که نتانیاهو در روز سه شنبه منتشر کرد به بازدارندگی کمک می‌کند، دشوار است».


نتانیاهو روز گذشته، سه‌شنبه، در یک کلیپ ویدیویی گفته بود: «معقول نیست که دولت آمریکا در چند ماه گذشته سلاح و مهمات را از اسرائیل دریغ کند، در مقابل نیز کاخ سفید علنا ​​تعجب خود را ابراز کرد. کارین ژان پیر، سخنگوی مطبوعاتی، خاطرنشان کرد که تنها یک محموله تسلیحات از زمان شروع جنگ در غزه متوقف شده است، در حالی که میلیاردها دلار سلاح بدون مانع سرازیر شده است. او افزود: ما واقعاً نمی‌دانیم که او در مورد چه چیزی صحبت می‌کند.

 

به گزارش آکسیوس، تیم بایدن از «ناسپاسی» نتانیاهو عصبانی و شوکه شده بود و برخی از مقامات آمریکایی که ویدئوی نتانیاهو را تماشا کردند، گفتند که نخست وزیر اسرائیل “مضطرب” به نظر می‌رسد. دفتر نتانیاهو در این مورد اظهار نظری نکرده است. به گفته مقامات آمریکایی، در نتیجه این، کاخ سفید تصمیم گرفت نشست سطح بالای آمریکا و اسرائیل درباره ایران و لبنان را که قرار بود روز پنجشنبه برگزار شود، لغو کند.


این وب سایت ادامه داد که نتانیاهو روز چهارشنبه با هیأتی از اعضای کنگره از احزاب دموکرات و جمهوری خواه به رهبری استنی هویر نماینده (دموکرات از مریلند) دیدار کرد. نتانیاهو در بیانیه‌ای گفت که به این گروه اطلاع داده است که “از حمایت دو حزب از اسرائیل قدردانی می‌کند” و افزود که “امیدوار است که موضوع تسلیحات در آینده نزدیک حل شود.”


ویدئوی نخست وزیر اسرائیل در حالی منتشر شد که «عاموس هاکستین»، مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا در امور انرژی و سرمایه گذاری که بین بیت المقدس و بیروت در حال تردد بود تا تنش‌ها با حزب الله را آرام کند، قرار بود شامگاه سه شنبه با نتانیاهو دیدار کند تا او را از مذاکراتش با مقامات لبنانی مطلع کند و راه‌های اجتناب از جنگ را مورد بحث و بررسی قرار دهد.


به گفته سه منبع آگاه، این دیدار “بد” بوده است. این منابع گفتند که هاکستین و «جک لو»، سفیر ایالات متحده در اسرائیل، بخش بزرگی از جلسه را صرف ارائه “پیام تند” به نتانیاهو درباره بحرانی که او برانگیخته بود، صرف کردند.


هنگامی که هاکستین و لو به نتانیاهو گفتند که اتهامات وی در مورد عدم ارسال تسلیحات توسط ایالات متحده دروغ است، نتانیاهو ادعا کرد که اظهاراتش در این ویدئو بر اساس اطلاعات وزارت امنیت اسرائیل استوار است، یک منبع آگاه به این بحث به Axios گفت سخنگوی یوآو گالانت، وزیر امنیت رژیم صهیونیستی از اظهار نظر درباره ادعاهای نتانیاهو خودداری کرد و گفت: ما از درز اطلاعات و اظهارات غیرمسئولانه متأسفیم.

انتهای پیام/ع.غ

 

نظر شما