شناسهٔ خبر: 67281545 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

جلوگیری از حفاری غیرمجاز در محوطه قلعه تاریخی «گاور» جلفا/ ۴ دستگاه خودروی سنگین راهسازی در جریان حفاری غیرمجاز توقیف شدند

مجید فرامرزی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان جلفا با اشاره به توقف عملیات حفاری غیرمجاز در قلعه «گاور» جلفا از توقیف ۴ دستگاه خودروی سنگین راهسازی دخیل در حفاری این محوطه تاریخی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث آریا، عبدالعلی محمدی امروز پنجشنه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ ضمن اشاره به اهمیت تاریخی قلعه «گاور» جلفا اظهار کرد: با توجه به کسب گزارشات مردمی و اعلام دهیاری روستای احمد آباد مبنی بر تخریب محوطه و دیوار قلعه تاریخی «گاور» عوامل یگان حفاظت میراث‌فرهنگی جلفا، پاسگاه مرزبانی احمد آباد و کسب دستور مقام قضایی بلافاصله در محل حفاری غیرمجاز حاضر شدند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان جلفا ادامه داد: در جریان این عملیات، طی هماهنگی با دادستان جلفا ۴  دستگاه خودروی سنگین راهسازی شامل بولدوزر، لودر و بیل میکانیکی مشغول در این عملیات تخریب، توقیف شدند.

او افزود: قلعه تاریخی «گاور» که در روستای مارازاد بخش سیه‌رود جلفا واقع شده، کوچک‌ترین تک بنایی‌ست که از دوره اورارتوییان در ایران شناخته شده است و باتوجه به جایگاه این قلعه که در بالای تپه قرار دارد این احتمال وجود دارد که در گذشته کاربری نظامی داشته است.

محمدی با اشاره به اهمیت حفاظت از آثار تاریخی گفت: میراث‌فرهنگی کشور سرمایه‌ای گران‌بها، جلوه‌ای از تاریخ و تمدن غنی ایران و سرمایه‌ای اجتماعی برای نسل‌های آینده است که شناسایی، احصاء حریم و حفاظت از میراث‌فرهنگی برای جلوگیری از انجام عملیات‌های تخریبی همچون عملیات غیرمجاز تخریب قلعه «گاور» نیازمند معرفی آثار تاریخی و اهمیت آن‌ها در رسانه‌ها در راستای شناخت صحیح از تاریخ و تمدن این مرز و بوم است.

انتهای پیام/

نظر شما