شناسهٔ خبر: 67281322 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

دبیر انجمن آندوسکوپی های گوارشی ایران:

ابتلای ۴۵ درصد مردم کشور به کبد چرب/اصلاح سبک زندگی تنها راه درمان

دبیر انجمن آندوسکوپی های گوارشی ایران با بیان اینکه ۴۵ درصد افراد جامعه به کبد چرب مبتلا هستند، گفت: اگرچه این بیماری درمان قطعی ندارد ولی با اصلاح سبک زندگی، کاهش وزن و فعالیت فیزیکی التیام می‌یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،امیر پاشا طبائیان افزود: مصرف غذاهای آماده با کالری زیاد، بی تحرکی و چاقی باعث افزایش کبد چرب در ایرانیان شده و می‌تواند اندام‌های بدن از جمله مغز، کلیه و قلب را درگیر کند و باعث سکته مغزی شود.

وی تصریح کرد: کبد چرب در اکثر موارد علامتی ندارد و بیمارانی که غالبا به طور اتفاقی سونوگرافی شکم به دلایل دیگر انجام می‌دهند متوجه چرب بودن کبد خود می‌شوند یا در طی بررسی علت افزایش آنزیم‌های کبدی، کبد چرب تشخیص داده می‌شود.

وی اظهارداشت: هنگامی که کبد دچار التهاب می شود، می گوییم فرد مبتلا به التهاب کبد ناشی از چربی شده که این خود می تواند باعث آسیب کبدی شود و به مرور التهاب حاد یا مزمن ایجاد می کند ومی تواند باعث ایجاد سیروز یا نارسایی مزمن کبد شود.

طبائیان ادامه داد: توصیه می‌شود افراد مبتلا به کبد چرب از مصرف غذاهای پرکالری و پرچرب و به ویژه پرکربوهیدرات مانند فست فود، شیرینی جات و نوشابه‌های گازدار و خصوصا الکل پرهیز کنند. مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه در این بیماران توصیه می‌شود، البته باید از مصرف بیش از حد میوه‌هایی که دارای محتوای فروکتوز هستند نیز خودداری کنند.

ابتلای ۴۵ درصد مردم کشور به کبد چرب/اصلاح سبک زندگی تنها راه درمان


وی تصریح کرد: با توجه به سیر روزافزون شیوع اضافه وزن و چاقی در کودکان، به نظر می‌رسد که سن شیوع کبد چرب پایین‌ آمده است و افزایش شیوع کبد چرب در کودکان زنگ خطری است که باید توجه جدی به آن معطوف داشت.

وی افزود: پیروی از سبک غلط زندگی، کم تحرکی و استفاده روزافزون از تنقلات و غذاهای آماده پر کالری از عوامل مهم افزایش شیوع کبد چرب در کودکان و بزرگسالان است.

برچسب‌ها:

نظر شما