شناسهٔ خبر: 67281131 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اولین تکواندوکار زن از عربستان به المپیک راه یافت

صاحب‌خبر -

شفقنا- برای اولین بار در تاریخ ورزش بانوان عربستان، یک زن تکواندوکار به مسابقات المپیک راه یافت.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنان؛ فرانس24 نوشت: دنیا ابوطالب که مدرک حقوق نیز دارد می‌گوید: «من از هشت سالگی تکواندو را شروع کردم و مانند الان هیچ حمایتی وجود نداشت. من همیشه با پسران در مرکز پسران بازی می‌کردم، در اصل باشگاه ما بدون دختر بود. برای اینکه دختر بودنم را نشان ندهم، روپوشی روی موهایم می‌پوشیدم.»

برای چندین دهه، محدودیت‌های عربستان سعودی بر حقوق زنان به شرکت آنها در ورزش، حتی به عنوان تماشاگر اثر گذاشته بود. در حالی که زنان ممتاز سعودی می‌توانستند در تنیس و حتی فوتبال در مسابقات خصوصی شرکت کنند، حمایت رسمی محدودی از زنان در سایر ورزش‌ها وجود داشت تا اینکه در سال 2012 در لندن، «وجدان شهرکانی» ورزشکار جودو، به دلیل دعوت ویژه کمیته بین المللی المپیک، اولین زن عربستانی شد که در المپیک شرکت کرد. اولین بازی تاریخی او تنها 82 ثانیه به طول انجامید، زیرا او در دور اول شکست خورد.

بعداً چهار ورزشکار زن نیز با استفاده از کارت‌های ویژه توانستند در المپیک 2016 شرکت کنند اما دنیا ابوطالب اولین زن ورزشکار سعودی است که خود توانسته با برتری در برابر رقبا به المپیک پاریس راه یابد.

در زمان محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و حاکم واقعی عربستان که در سال 2017 وارث تاج و تخت شد، ریاض سعی کرده تا حدی با گسترش حقوق زنان، اجازه رانندگی و تشویق آنها به کار، وجهه ممنوعه خود را اصلاح کند. مقامات همچنین ممنوعیت حضور زنان در استادیوم های فوتبال را لغو کرده و برای توسعه تیم ملی فوتبال زنان سرمایه گذاری کرده اند.

ابوطالب از حمایت دولت جدید بهره برده و طلای مسابقات قهرمانی تکواندو عرب 2020 و مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا و جهان در سال 2022 را به دست آورده است.

گفتنی است عربستان سعودی تا به امروز موفق به کسب دو مدال برنز و دو مدال نقره در المپیک شده است که همگی به دست مردان بوده است.

این خبر را در فرانس24 ببینید

نظر شما