شناسهٔ خبر: 67281129 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

گزارشی درباره مسجد جن در مکه مکرمه+ تصاویر

صاحب‌خبر -

شفقنا- عکاظ نوشت: مسجد الجن از مساجد تاریخی در مکه مکرمه است. این مکان به دلیل رخدادهایی که در آن به وقوع پیوسته به این نام شهرت یافته است.

به گزارش شفقنا به نقل از عکاظ، گفته می شود حضرت محمد(ص) در بازگشت از طایف در  این مسجد قرآن تلاوت می کرد که گروهی از جنیان با شنیدن آیات قرآن ایمان آوردند و سوره جن نازل شد.

براساس نوشته این سایت، مسجد جن مکان نزول سوره جن بر رسول کریم(ص) بوده است. این مسجد در محله العزه مکه قرار دارد که از قدیمیترین محله های نزدیک به مسجدالحرام است.

عکاظ درباره دلیل نام گذاری این مسجد آورده است: «پیامبر (ص) در حال قرائت قران بود که گروهی از جنیان در اطراف او جمع شدند و این مسجد به همین دلیل به مسجد جن معروف گشت. علاوه بر این به این مسجد مسجد بیعت هم گفته می شود زیرا روایت شده است که جنیان در این مکان با رسول الله(ص) بیعت کردند. مردم مکه نیز به این مسجد، مسجد جامع الحرس می گویند .»

IMG_2864

در ادامه این گزارش آمده است: « وَإِذْ صَرَفْنَا إِلَيْكَ نَفَرًا مِنَ الْجِنِّ يَسْتَمِعُونَ الْقُرْآنَ فَلَمَّا حَضَرُوهُ قَالُوا أَنْصِتُوا ۖ فَلَمَّا قُضِيَ وَلَّوْا إِلَىٰ قَوْمِهِمْ مُنْذِرِينَ»( یاد آر وقتی را که تنی چند از جنیان را متوجه تو گردانیدیم که استماع آیات قرآن کنند چون نزد رسول رسیدند با هم گفتند: گوش فرا دهید. چون قرائت تمام شد به سوی قومشان برای هشدار(وتبلیغ هدایت) بازگردیدند. آیات قرآن کریم این چنین داستان دیدار پیامبر(ص) جنیان «نصیبیین»(اهل جزیره العرب) و تلاوت قرآن برای آنها را روایت کرده است جایی که پیامبر(ص) با تعدادی از جنیان ملاقات کرد و برای آنها قرآن خواند و آنجا در این مکان – در محله الغزه از قدیمیترین محله های مکه مکرمه- مسجدی ساخته شد که به «مسجد جن» موسوم گشت. این مسجد به نام مسجد بیعت و مسجد حرس هم شناخته می شود. عبدالملک بن بکر قاضی درباره مسجد جن در کتاب خود تحت عنوان «دیوان السنن و الآثار» اورده است: اینجا رسول اکرم(ص) براساس قرآن کریم و سنت نبوی، با قومی از جنیان ملاقات کرد. او همچنین در کتاب خود آورده است: «این مسجد به مسجد الحرس(نگهبانان) نیز نامیده شده است زیرا مسئول نگهبانان مکه یارانش را در آن مسجد که در مجاورت کوه الحجون است، گرد هم می آورد.

المصراوی نیز نوشت: برخی روایت سنت شریف نبوی عنوان کرده اند: عبدالله بن مسعود از صحابه رسول اکرم(ص) در آن شب همراه پیامبر(ص) بود و پیامبر علامتی را مشخص کرد و او در آن نشست و در آنجا این مسجد بنا شد. ابن مسعود همانند الحاکم در کتاب المستدرک اورده است: رسول الله(ص) به صحابه خود در مکه گفت: «هر کس از شما دوست دارد امشب در امر جن شرکت کند، این کار را انجام دهد»هیچ کس جز من شرکت نکردم. حرکت کردیم و هنگامی که به بالاترین نقطه رسیدیم، علامتی را با پایش مشخص کرد و به من گفت در آن بنشین. سپس حرکت کرد، ایستاد و قرآن را باز کرد. سیاهی های زیادی بین من و او حائل گشت تا جایی که صدایش را نشنیدم سپس آن سیاهی ها مثل تکه های ابر تکه تکه شدند و شروع به رفتن کردند تا اینکه گروهی از آنها باقی ماندند. با طلوع فجر، پیامبر کار خود را تمام کرد.

احمد و مسلم و الترمذی برخلاف این قضیه را روایت کرده اند و آورده اند که پیامبر(ص) ببه تنهایی با جن روبرو گشت سپس یارانش را از هر آنچه رخ داد آگاه نمود و جایش را به آنها نشان داد. از علقمه روایت شده که گفته است: به ابن مسعود گفتم آیا پیامبر را در شب جن کسی همراهی کرد؟ او گفت: هیچ کس او را همراهی نکرد اما یک شب ناپدید شد. سراغش را گرفتیم اما پیدایش نکردیم. صبح که شد از سمت کوه حراء آمد و گفتیم: یا رسول الله تشریف نداشتید؟ آن حضرت گفتند: منادی دهنده ای از سمت جنیان نزد من آمد با انها رفتم و برایشان قرآن خواندم. حضرت سپس ردپای  آنها و آثار آتششان را به ما نشان داد.»

طبری نیز در تفسیر خود داستان دیدار پیامبر (ص) با جن و دلیل آن را روایت کرده و آورده است: جنیان به آنچه در آسمان می گذرد گوش می دادند و با شهاب آنها را سنگ می زدند. هنگامی که چنین چیزی رخ داد، جنیان گمان کردند که اتفاقی در زمین افتاده ودر آسمان نیز برای آنها رخ خواهد داد. رفتند ببینند چه اتفاقی افتاده است که آمدن رسول الله(ص) را فهمیدند.

متن خبر در عکاظ

نظر شما