شناسهٔ خبر: 67279645 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

پلیس فرانسه رهبر استقلال کالدونیای جدید را بازداشت کرد

صاحب‌خبر -

شفقنا- پلیس رهبر هوادار استقلال را به اتهام «ایفای نقش در اعتراضات مرگبار» کالدونیای جدید دستگیر کرد

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ گاردین نوشت: «کریستین تین» در میان 11 نفری است که به دلیل «جنایت سازمان یافته» در عملیات پلیس بازداشت شدند.

کالدونیای جدید جزیی از قلمرو فرانسه در اقیانوس آرام است که در یک ماه گذشته صحنه اعتراضات به قوانین جدید در حوزه انتخابات و رای گیری بوده است. دادستان کل کالدونیای جدید در بیانیه‌ای، حکم بازداشت تین، رهبر جنبش CCAT (جنبش هماهنگی اقدام میدانی) که جنبشی طرفدار استقلال است را صادر کرد. این فعال و 10 فرد ناشناس دیگر به دلیل جرایم سازمان یافته دستگیر شدند.

این بازداشت‌ها بخشی از تحقیقات پلیس است که در 17 مه آغاز شده است. پس از آغاز ناآرامی‌ها و به راه افتادن موجی از درگیری‌های مسلحانه، غارت، آتش‌سوزی و سایر خشونت‌ها که بخش‌هایی از پایتخت کالدونیای جدید و حومه آن را به مناطق ممنوعه تبدیل کرد؛ نیروهای ویژه و پلیس فرانسه به این جزیره اعزام شدند.

بازداشت شدگان مظنون به ایفای نقش تحریک کننده در خشونت هستند که در آن 9 نفر از جمله دو افسر پلیس کشته شدند. صدها نفر مجروح شدند و خسارت 1.5 میلیارد یورو (1.6 میلیارد دلار) به دنبال داشت. فرانسه 3000 سرباز و پلیس را در این مجمع الجزایر مستقر کرد تا آرامش را بازگرداند. کالدونیای جدید در حدود 1300 کیلومتری شمال شرق استرالیا قرار دارد و از مستعمرات باقی مانده فرانسه است.

این خبر را در گاردین ببینید

نظر شما