شناسهٔ خبر: 67278976 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

نکات مهم جلسه دفاع پایان نامه

اگر در حال گذراندن دوره کارشناسی ارشد یا دکترا هستید، حتما می دانید که یکی از مهمترین رویدادهای پیش روی شما، جلسه دفاع از پایان نامه است. برای این که همه چیز به بهترین شکل ممکن پیش برود، شما باید با نکات مهم جلسه دفاع پایان نامه آشنا باشید.

صاحب‌خبر -
نکات مهم جلسه دفاع پایان نامه
کد خبر: 664102
|
۱۴۰۳/۰۳/۳۱ ۱۰:۲۳:۴۸

یکی از اصلی ترین چالش های هر دانشجویی این است که آیا می تواند جلسه دفاع خود را آنطور که باید برگزار کند. آیا جلسه دفاع مورد قبول داوران جلسه قرار می گیرد؟ چه کارهایی را باید برای این جلسه انجام داد و از چه چیزهایی باید پرهیز کرد؟

آشنایی با بایدها و نبایدهای جلسه دفاع پایان نامه به شما کمک می کند تا بهترین نتیجه را از زحماتی که برای دفاع پایان نامه تان می کشید، به دست آورید. موضوعی که باید به آن توجه کنید این است که اصول و نکات مهم جلسه دفاع پایان نامه تنها شامل بخش علمی یا محتوای تخصصی پایان نامه نمی شود، بلکه رعایت یک سری موارد در نحوه برگزاری جلسه یا حتی نحوه پذیرایی از داوران هم روی هر چه بهتر برگزار شدن جلسه دفاع تاثیر دارد. در این مقاله شما را با تمامی بایدها و نبایدهای جلسه دفاع پایان نامه آشنا می کنیم.

آماده سازی اتاق ارائه یکی از نکات مهم جلسه دفاع

بهتر است از ساده ترین و اولین موضوع شروع کنیم. در اولین قدم برای این که جلسه دفاع به بهترین شکل ممکن برگزار شود، شما باید فضای اتاق ارائه پایان نامه را آماده کنید. قبل از هر کاری مطمئن شوید که همه تجهیزات مورد نیاز برای ارائه آماده است و هیچ مشکلی ندارد. از ویدئو پروژکتور و اتصالات آن گرفته تا لپ تاپ، نور اتاق، صندلی ها و محل نشستن داوران جلسه و حتی پک پذیرایی جلسه دفاع، همگی از جمله چیزهایی است که باید قبل از شروع جلسه آنها را چک کنید. اگر در حال آماده کردن پک های پذیرایی برای داوران و مهمانان هستید، از قبل تعداد آنها را چک کرده و مطمئن شوید که همه چیز به اندازه و کافی است. اطمینان از این که همه چیز رو به راه است و هیچ مشکلی در زمان ارائه پایان نامه وجود ندارد به شما کمک خواهد کرد که تمرکز و دقت بیشتری روی دفاع تان داشته باشید. یکی از نکات مهم جلسه دفاع که می تواند به شما کمک کند، کمک گرفتن از یک دوست یا همکلاسی مطمئن برای مدیریت این کارهاست. با تقسیم برخی از این وظیفه ها یا محول کردن آنها به یکی از دوستان تان می توانید مطمئن شوید که مشکلی در روز دفاع نیست و می توانید با خیال راحت به مابقی کارهای تان برسید.

تمرین و آمادگی برای روز دفاع پایان نامه

یکی دیگر از نکات مهم جلسه دفاع پایان نامه، آمادگی کامل برای ارائه و دفاع از پایان نامه است. حتی اگر بهترین پایان نامه را نوشته باشید، در صورت عدم آمادگی کامل و داشتن یک ارائه ضعیف، قطعا داوران نمره خوبی به شما نمی دهند. از طرفی روز دفاع پایان نامه معمولا استرس و فشار زیادی وجود دارد که همین می تواند روی قدرت ارائه شما تاثیر منفی داشته باشد.

برای این که همه چیز به بهترین شکل ممکن پیش رود، باید قبل از روز دفاع یا حتی قبل از شروع جلسه، چندین بار تمرین واقعی داشته باشید. حتی می توانید در همان اتاق ارائه پایان نامه با شبیه سازی شرایط روز دفاع، تمرین کنید. سعی کنید تمرین خود را به شکلی انجام دهید که در روز دفاع اصلی بتوانید از حفظ و بدون نیاز به نگاه کردن های مداوم به نوشته ها و برگه ها، از پایان نامه تان دفاع کنید. هر چقدر تسلط شما در روز دفاع بیشتر باشد، قطعا بهتر می توانید نظر مثبت داوران را جلب کنید.

در دیگر جلسه های دفاع شرکت کنید

یکی از تمرین هایی که می تواند به آمادگی هر چه بیشتر شما در روز دفاع پایان نامه کمک کند، شرکت کردن در دیگر جلسه های دفاعی است که قبل از شما برگزار می شود. شما می توانید با شرکت کردن در این جلسه ها یاد بگیرید که چطور می توانید بهترین ارائه را داشته باشید یا این که انجام ندادن چه کارهایی می تواند در روز دفاع به شما کمک کند. علاوه بر این، شرکت کردن در دیگر جلسه های دفاع به شما کمک می کند تا با روند کلی این جلسات آشنایی بیشتری داشته باشید. خصوصا اگر داوران دیگر جلسات، همان داوران جلسه دفاع شما باشند، قطعا این کار کمک بیشتری به شما خواهد کرد. شرکت در دیگر جلسات، یکی از نکات مهم جلسه دفاع پایان نامه است که می تواند تاثیر زیادی روی بهتر برگزار شدن جلسه دفاع شما داشته باشد.

برای سوالات احتمالی آماده شوید

یکی دیگر از نکات مهم جلسه دفاع پایان نامه، آماده شدن برای سوالاتی است که احتمالا از شما پرسیده خواهد شد. بعد از دفاع هم حضار در جلسه و هم داوران سوالاتی را از شما می پرسند. برای این که آمادگی بیشتری برای پاسخ دادن به این سوالات داشته باشید، می توانید لیستی از سوالات احتمالی تهیه کرده و برای پاسخ دادن به آنها آماده شوید. این کار قطعا موجب افزایش تسلط شما می شود و استرس تان را نیز کاهش خواهد داد. برای مثال ممکن است از شما بپرسند که چرا این موضوع را برای پایان نامه انتخاب کردید یا این که چه محدودیت ها و فاکتورهایی روی نتیجه نهایی کار شما تاثیر گذاشته است. سوالاتی از این دست احتمالا در روز دفاع پایان نامه از شما پرسیده می شود.

انتخاب تایم مناسب برای روز دفاع

آخرین مورد از نکات مهم جلسه دفاع که می خواهیم در این جا به آن اشاره کنیم، انتخاب بهترین و مناسب ترین زمان برای ارائه پایان نامه است. انتخاب تایم را بر اساس روحیه و شخصیتی که دارید انجام دهید. برای مثال اگر در تایم های اولیه روز یا صبح زود انرژی بالاتری دارید، بهتر است تایم جلسه را قبل از ساعت ده قرار دهید. اما اگر معمولا در ساعات اول صبح خسته و بی انرژی هستید، می توانید زمان های نزدیک به ظهر را برای جلسه دفاع انتخاب کنید. در کل باید تایمی را در نظر بگیرید که در بهترین حالت و انرژی خود هستید.

برچسب‌ها:

نظر شما