شناسهٔ خبر: 67278833 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

برای اولین بار در آمریکا؛ یک ایالت نمایش «10 فرمان» را در کلاس‌ها الزامی کرد

صاحب‌خبر -

شفقنا- برای اولین بار در تاریخ ایالات متحده، یک ایالت دستور داد «10 فرمان» تورات در کلاس‌های درس به نمایش درآید.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ فرانس24 نوشت: جف لاندری، فرماندار لوئیزیانا قانونی را امضا کرد که بر اساس آن لوئیزیانا تنها ایالتی در آمریکا خواهد بود که باید 10 فرمان مذهبی را در هر کلاس درس نشان دهد. لاندری این لایحه را به همراه بسته ای از لایحه های دیگر امضا کرد که به گفته او برای «توسعه ایمان به مدارس دولتی» طراحی شده بودند.

اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا بلافاصله اعلام کرد که برای جلوگیری از اجرای این قانون شکایت خواهد کرد. این اتحادیه اعلام کرد این قانون جدایی کلیسا از ایالت بر اساس قانون اساسی و حکم دادگاه عالی ایالات متحده را نقض می کند.

فرماندار لوئیزیانا در مراسم امضای این فرمان گفت: «اگر می‌خواهید به حاکمیت قانون احترام بگذارید، باید از قانون‌گذار اصلی که موسی بود شروع کنید».

گروه حقوق مدنی آمریکا موسوم به ACLU و شعبه آن در لوئیزیانا به همراه «آمریکاییان متحد برای جدایی کلیسا از دولت» و «بنیاد آزادی از دین» اعلام کردند که برای به چالش کشیدن قانونی که مستلزم آن است که متن خاصی از ده فرمان به‌طور برجسته در همه کلاس‌های درس نمایش داده شود، شکایت خواهند کرد.

این گروه ها در بیانیه ای اعلام کردند که هیچ ایالت دیگری چنین قانونی ندارد.

در بیانیه آمده است: «سیاستمداران حق ندارند که دکترین دینی مورد علاقه خود را بر دانش آموزان و خانواده های مدارس دولتی تحمیل کنند.»

اولین متمم قانون اساسی ایالات متحده دولت را از تاسیس دین منع می کند و در سال 1980 دادگاه عالی ایالات متحده حکم داد که قانون ایالت کنتاکی در مورد «ارسال ده فرمان» به مدارس خلاف قانون اساسی است.

گفته شده ده فرمان، دستوراتی بود که بر روی الواح نوشته شده بود و بر حضرت موسی(ع) نازل گردید. این ده فرمان را ریشه سایر دستورات و احکام تورات دانسته‌اند.

این خبر را در فرانس24 ببینید

نظر شما