شناسهٔ خبر: 67278717 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

تغییرات آب‌وهوایی سلامت آب آشامیدنی را نشانه گرفت

دمای آب‌های زیرزمینی به دلیل تغییرات آب‌وهوایی در حال افزایش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از ارث، دمای آب‌های زیرزمینی یکی از مواردی است که با گرم شدن آب‌وهوای سیاره ما به دلیل افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این گرمایش فراتر از چیزی است که ما در هوا و اقیانوس می‌بینیم و روی سطح زمین، ازجمله خاک و آب‌های زیرزمینی که گرما را جذب و ذخیره می‌کنند، تأثیر می‌گذارد.

میزان دمای آب‌های زیرزمینی مهم است زیرا بر کیفیت آب و سلامت اکوسیستم‌ها تأثیر می‌گذارد. آب‌های زیرزمینی گرمتر می‌توانند غلظت مواد مضر مانند آرسنیک و منگنز را افزایش دهند و خطراتی برای سلامتی به همراه داشته باشند. علاوه بر این، دمای بالاتر آب زیرزمینی می‌تواند باعث رشد پاتوژن‌ها در شبکه‌های توزیع آب شود.

آب‌های زیرزمینی گرم‌تر همچنین اکوسیستم‌ها را مختل می‌کند و بر زندگی آبزیان، فرآیندهای بیوژئوشیمیایی، پتانسیل انرژی زمین گرمایی رودخانه‌ها تأثیر می‌گذارد.

افزایش دمای آب‌های زیرزمینی می‌تواند منجر به فراتر رفتن از آستانه‌های بحرانی در شبکه‌های توزیع آب شود و به‌طور بالقوه باعث رشد پاتوژن های مضر شود که تهدیدی مستقیم برای سلامت انسان است. گونه‌های ماهی، به‌ویژه ماهی قزل آلا، در صورت گرم شدن بیش از حد مناطق تخم‌ریزی وابسته به آب‌های زیرزمینی، در معرض خطر هستند.

درک و مدیریت دمای آب‌های زیرزمینی برای اطمینان از آب آشامیدنی سالم، حفظ اکوسیستم‌ها و کاهش اثرات تغییرات آب‌وهوایی بسیار مهم است. در حال حاضر حدود ۳۰ میلیون نفر در مناطقی زندگی می‌کنند که آب‌های زیرزمینی ممکن است بدون تصفیه برای نوشیدن خطر داشته باشد. این تعداد تا سال ۲۱۰۰ ممکن است به صدها میلیون نفر افزایش یابند.

با گرم شدن آب‌وهوای زمین، درک و رسیدگی به تأثیرات آن بر آب‌های زیرزمینی بسیار مهم است. این تحقیق نیاز به اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از این منبع حیاتی را برجسته می‌کند. حفاظت از آب های زیرزمینی در برابر اثرات تغییرات آب‌وهوایی برای حفظ سلامت انسان و محیط زیست ضروری است.

آب زیرزمینی، آبی است که در زیر سطح زمین یافت می‌شود و در شکاف‌ها و فضاهای خاک، ماسه و سنگ ذخیره می‌شود. این منبع حیاتی برای آب آشامیدنی، آبیاری برای کشاورزی و فرآیندهای صنعتی است. آب‌های زیرزمینی از نزولات جوی به وجود می‌آیند که به زمین نفوذ و از میان لایه‌های خاک و سنگ حرکت می‌کنند تا زمانی که به منطقه ای می‌رسند که دیگر نمی‌توانند در آن نفوذ کنند، سفره‌های زیرزمینی را تشکیل می‌دهند.

برچسب‌ها:

نظر شما