شناسهٔ خبر: 67278611 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

همه المپین‌های تاریخ تنیس روی میز ایران

تنیس روی میز ایران برای دومین بار با سه نماینده راهی المپیک خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از تسنیم، المپیک 2024 پاریس در حالی از مرداد ماه آغاز می‌شود که کاروان ایران باز هم در رشته تنیس روی میز نماینده خواهد داشت؛ اتفاقی که برای هشتمین بار در تاریخ رخ می‌دهد و البته هفتمین دوره پیاپی.

در این دوره از بازی‌ها نوشاد عالمیان، نیما عالمیان و ندا شهسواری موفق به کسب سهمیه شدند. این سه پینگ‌پنگ‌باز باتجربه در المپیک 2016 ریو نیز در کنار یکدیگر اعزام شدند و حالا هر یک از آنها می‌تواند سومین حضورش در این رویداد بزرگ را تجربه کند.

در طول تاریخ اعزام کاروان‌های ایران به ادوار مختلف المپیک، تنیس روی میز در 8 دوره نماینده داشته و 8 پینگ‌پنگ‌باز در لیست اعزام بوده‌اند.

در زیر نگاهی به نمایندگان تنیس روی میز ایران در تاریخ بازی‌های المپیک می‌اندازیم:

* المپیک 1992 بارسلون- ابراهیم علیدخت

رقابت‌های انفرادی تنیس روی میز در المپیک 1992 در گروه‌های A تا P برگزار شد. ابراهیم علیدخت به عنوان اولین المپین تاریخ تنیس روی میز ایران در گروه F قرار داشت و هر سه دیدار خود را مقابل «ژان میشل سایو» از بلژیک، «هوگو هومایا» از برزیل و «دیمیتری مازونوف» به عنوان نماینده کشورهای مشترک‌المنافع با نتایج مشابه 2 بر صفر باخت و از صعود به دور بعدی باز ماند.

در این مسابقات 159 پینگ‌پنگ‌باز از 48 کشور حضور داشتند و «یان اووه والدنر» از سوئد در انفرادی مردان قهرمان شد.

علیدخت در سال‌های بعد سرمربیگری تیم ملی را برعهده گرفت.

* المپیک 2000 سیدنی - مجید احتشام‌زاده

پس از یک دوره غیبت نمایندگان ایران، مجید احتشام‌زاده موفق به کسب سهمیه شد. احتشام‌زاده در گروه J قرار داشت و با نتایج مشابه 3 بر صفر مغلوب «ترینکو کین» از هلند و «ناتانیل تسیوکاس» از یونان شد. در این دوره که 171 پینگ‌پنگ‌باز در هر دو بخش مردان و زنان از 48 کشور شرکت کرده بودند، «کونگ لینگ هوی» از چین با شکست والدنر سوئدی به مدال طلای انفرادی مردان رسید.

* المپیک 2004 آتن - محمدرضا اخلاق‌پسند

پینگ‌پنگ ایران باز هم با یک نماینده در المپیک شرکت کرد و این بار قرعه به نام اخلاق‌پسند افتاد. شیوه برگزاری مسابقات تغییر کرد و به صورت تک حذفی برگزار شد. اخلاق‌پسند در دور اول با «تیاگو فاریاس مونته مونته‌رو» از برزیل روبه‌رو شد و با شکست 4 بر یک (8 بر 11، 13 بر 11، 9 بر 11، 7 بر 11 و 5 بر 11) از دور رقابت‌ها کنار رفت. در این دوره 172 پینگ‌پنگ‌باز از 50 کشور حضور داشتند و «ریو سئونگ مین» از کره جنوبی قهرمان بخش انفرادی مردان شد.

* المپیک 2008 پکن - افشین نوروزی

171 پینگ‌پنگ‌باز از 56 کشور در مسابقات تنیس روی میز شرکت کردند و افشین نوروزی نیز در بین آنها حضور داشت. نوروزی در مرحله مقدماتی با «میهای بوباسیکا» از ایتالیا 4 بر 2 باخت و نتوانست به دور اول راه پیدا کند. در این دوره نمایندگان چین هر سه مدال در بخش انفرادی مردان را بدست آوردند.

* المپیک 2012 لندن - نوشاد عالمیان و ندا شهسواری

برای اولین بار در تاریخ 2 بازیکن از ایران راهی المپیک شدند؛ نفراتی که هنوز هم در تیم ملی حضور دارند. نوشاد عالمیان در دور اول مقابل «جاستین هان» استرالیا 4 بر صفر برنده شد و اولین برد تاریخ پینگ‌پنگ کشورمان در المپیک را به نام خود ثبت کرد. او در دور دوم و در شرایطی که 3 بر 2 از «تانگ پنگ» هنگ‌کنگی عقب بود، 4 بر 3 به برتری رسید و گام به مرحله سوم گذاشت. عالمیان در این مرحله مقابل «تیمو بول» بازیکن مطرح آلمانی 4 بر 0 صفر باخت و حذف شد؛ آن هم در شرایطی که در دو گیم رقابت بسیار نزدیک با حریف داشت.

دیگر نماینده ایران ندا شهسواری بود که در دور مقدماتی با نتیجه 4 بر 3 به «اولوفونکه اوشونایکه» از نیجریه باخت و حذف شد. این آغاز مسیری بود که در نهایت منجر به آن شد که شهسواری با سه دوره حضور در المپیک، باتجربه‌ترین بانوی ایران در این ادوار مختلف این بازی‌ها لقب بگیرد.

* المپیک 2016 ریو - نوشاد عالمیان، نیما عالمیان و ندا شهسواری

روند رو به رشد عالمیان و شهسواری تا ریو نیز تداوم داشت و این بار برادر کوچکتر نوشاد، یعنی نیما عالمیان هم المپیکی شد تا ایران با سه نماینده اعزام شود.

نوشاد که از مرحله مقدماتی معاف شده بود، در دور اول 4 بر یک مقابل «بویان توکیچ» از اسلوونی شکست خورد و از صعود باز ماند.

نیما برخلاف برادرش، کار خود را با برد آغاز کرد و در مرحله مقدماتی 4 بر یک از سد «کاناک جها» از آمریکا گذشت، اما برابر «اویدیو اونسکو» از رومانی با همین نتیجه باخت و حذف شد.

ندا شهسواری در دومین تجربه المپیکی‌اش در همان دور اول 4 بر 3 به «الکساندرا پریوالووا» از بلاروس باخت و از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.

* المپیک 2020 توکیو - نیما عالمیان

نیما که دومین حضورش را تجربه می‌کرد، در دور اول به مصاف «پل رینکهال» رفت و 4 بر یک به این ورزشکار بریتانیایی باخت و حذف شد. جدا از این شکست، پرتاب راکت از سوی عالمیان به روی میز و دریافت کارت زرد از داور، اتفاقی بود که حاشیه‌دار شد و تا مدت‌ها مورد بحث قرار گرفت.

* المپیک 2024 پاریس - نوشاد عالمیان، نیما عالمیان و ندا شهسواری

این سه ملی‌پوش باتجربه یکبار دیگر فرصت حضور المپیک را پیدا کرده‌اند و این بار با توجه به آمادگی خوبی که دارند، نباید به سادگی این فرصت را از دست دهند. نیما عالمیان و ندا شهسواری با قهرمانی در رقابت‌های انتخابی المپیک در آسیای میانه موفق به کسب سهمیه شدند. نوشاد نیز که در فینال مسابقات آسیای میانه مغلوب نیما شد و سهمیه را به برادرش تقدیم کرد، به لطف عملکرد خوب در یک سال اخیر و صعود قابل توجه در رنکینگ جهانی، از طریق رنکینگ سهمیه گرفت.

برای این دوره فرصت حضور در بخش تیمی نیز وجود داشت، اما تنیس روی میز ایران از این موضوع بی‌بهره ماند. با کار بیشتر بر روی این بخش، می‌توان امیدوار بود که پینگ‌پنگ‌باز ایران در بخش تیمی هم در المپیک شرکت کند.

برچسب‌ها:

نظر شما